STJERNEHIMLING: Charlotte Dalen trenger en bil, nokså avansert kamerateknikk og en stjålen nattetime for å fange stjerneformasjoner vi andre syvsovere ellers sjelden får oppleve.
STJERNEHIMLING: Charlotte Dalen trenger en bil, nokså avansert kamerateknikk og en stjålen nattetime for å fange stjerneformasjoner vi andre syvsovere ellers sjelden får oppleve.

Vi som nyter nattkjøring:

Kjør i mørket og se lyset!

Bilister over hele landet jakter vinterhimmelens lysfenomener. Møt Nattens fotodronning Charlotte Dalen og to andre som dyrker stillhet, spenning og spinnville stjernebilder.

Publisert Sist oppdatert

Du skal ikke sove bort ... sommernatten; unnskyld: vinternatten:

Nattfotografering

  • Lang lukkertid, vanligvis inntil 30 sekunder, fanger lysfenomener som ellers er vanskelige å få øye på.
  • Selv de stødigste hender vil gi mer uklare bilder enn investering i et ordentlig stativ.
  • I mørke gir autofokus dårligere gjengivelse enn manuell innstilling.
  • Såkalt speillåsfunksjon bidrar til å minimere vibrasjoner.
  • Eksperimentering med ulike eksponeringer vil raskt gi læring for optimale nattbilder.

Kilde: Canon

Det er nå du skal røske opp bildøra, vri om nøkkelen og frese ut på landeveien – mens resten av Norge snorker og blir snytt for universets funklende diamantutstilling. Den utskjelte, undervurderte mørketida gjør selv en ørliten kjøretur under stjernehimmelen til en stor opplevelse.

Mangler januarhverdagen din magi og mystikk, kan hellet snu ved midnatt: Heng på den nattlige sparkstøttingfrakteren Ola Volden, Granada-fremmeren Odin Rong Dyrdal og fotokunstneren Charlotte Dalen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HIMMELHØY: </span>Charlotte Dalen har gjort det til en sport å luske rundt nattestid og fotografere himmelske lysfenomener i kombinasjon med egne kjøretøy og større anleggsmaskiner.
HIMMELHØY: Charlotte Dalen har gjort det til en sport å luske rundt nattestid og fotografere himmelske lysfenomener i kombinasjon med egne kjøretøy og større anleggsmaskiner.

Charlotte Dalen, bosatt «litt utafor Hommelvik i Trøndelag», tilhører den ene halvdelen av menneskeheten som har for vane å rette blikket opp – istedenfor ned.

Hun begynte med fotografering som 14-åring og fikk sitt første kamera da hun var 15 – et Nikon Coolpix S1. Etter hvert fanget hun et ufattelig stort antall stjerner via et Nikon D60, så et D3200 og nå et fullformat Nikon D600.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STJERNESTOPP 1:</span> Trøndelags-fotografen Charlotte Dalen har hatt jobber som har inkludert et bredt spekter av kjøretøy – noe som gjenspeiler seg i bildene. Alt fra hennes private Volvoer til skogbruksmaskiner er gjengangere i fotografiene, som på grunn av Dalens nitide nattarbeid fortjener betegnelsen «kunst».
STJERNESTOPP 1: Trøndelags-fotografen Charlotte Dalen har hatt jobber som har inkludert et bredt spekter av kjøretøy – noe som gjenspeiler seg i bildene. Alt fra hennes private Volvoer til skogbruksmaskiner er gjengangere i fotografiene, som på grunn av Dalens nitide nattarbeid fortjener betegnelsen «kunst».

– Min intense interesse for nattehimmelen oppsto da jeg som 12-åring fikk oppleve nordlys i Grong i Namdalen. Siden har det ballet på seg med nattfotografering som inkluderer både bil, lastebil og dyr, forteller Dalen, som i hovedsak foreviger melkeveien, nordlys, såkalte lyspilarer, «noctilucent clouds» (nattlysende skyer) og perlemorskyer.

Trikset med å foto-fange universet over skallen på oss, samtidig som hun belyser kjøretøyene, er grei skuring, ifølge Dalen:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STJERNESTOPP 2:</span> En biltur for Charlotte Dalen betyr ofte å vente til midnatt: I bagasjen har hun avansert fotoutstyr og solid fotoerfaring. Ved hjelp av lang lukkertid og ultrakort lyssetting av bilen fanger hun både kjøretøyet og millioner av stjerner – i ett og samme fotografiske kunstverk.
STJERNESTOPP 2: En biltur for Charlotte Dalen betyr ofte å vente til midnatt: I bagasjen har hun avansert fotoutstyr og solid fotoerfaring. Ved hjelp av lang lukkertid og ultrakort lyssetting av bilen fanger hun både kjøretøyet og millioner av stjerner – i ett og samme fotografiske kunstverk.

Lang lukkertid på 25 sekunder – og kamera med fjernkontroll – gjør at hun kan stå ved siden av bilen, blinke kjapt med lysene, for så å skritte tilbake bak kamera og kjapt belyse bilkarosseriet med luggum lommelykt.

– Altså, såkalt «lightpainting», ler hun.

Stjerne- og nordlys-motivene hennes er stort sett skutt i Trøndelag og i Finnskogen, hvor hun også har hatt hjemmeadresse.

– Mange i Norge knipser himmelen nå i vinterhalvåret, og enkelte legger mye arbeid i aktivitetene, men jeg har hittil ikke observert andre som kombinerer det med kjøretøy, konstaterer Dalen, som til daglig er magasinselger for Bedre Gardsdrift.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STJERNESTOPP 3: </span>Den norske nattehimmelen er et populært fotomotiv både vinter og sommer – blant turister så vel som fastboende. Charlotte Dalen har sin egen teknikk, som skaper hennes unike stil. På bildet ser vi hennes egen Volvo, ombygd til cabriolet.
STJERNESTOPP 3: Den norske nattehimmelen er et populært fotomotiv både vinter og sommer – blant turister så vel som fastboende. Charlotte Dalen har sin egen teknikk, som skaper hennes unike stil. På bildet ser vi hennes egen Volvo, ombygd til cabriolet.

– Jeg har alltid vært opptatt av bil – og kjørt taxi i fem år og lastebil i fire. Nå gir jeg full gass som magasinselger for Bedre gardsdrift – og i tillegg hygger jeg meg innimellom med å skrive og fotografere for Transportmagasinet.

Fotomodellene i bildene er blant annet hennes Volvo 740 GLE fra 1986 – med kilometerteller som har bikket 516.000, en 1990-årgang 740 GLT – som forrige eier egenhendig ombygde til åpen bil, cabriolet – samt husholdningens Mercedes stasjonsvogn.

– Det beste ved å kjøre bil og fotografere ut i de små timer er den litt sjeldne opplevelsen av stillhet, oppsummerer Dalen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NATTMØTE:</span> Odin Rong Dyrdal har erfaring med at nattlige fjellturer kan føre til møter med andre, ukjente Ford Granadaer – her på over 500 meter høyde på Stuaset ved Voss. Til venstre Dyrdals eget eksemplar.
NATTMØTE: Odin Rong Dyrdal har erfaring med at nattlige fjellturer kan føre til møter med andre, ukjente Ford Granadaer – her på over 500 meter høyde på Stuaset ved Voss. Til venstre Dyrdals eget eksemplar.

Energimontør Odin Rong Dyrdal i Voss i Hordaland lyser opp hverdagen – og nettene ­– med en brennende interesse for røslige utgaver av Ford fra noen tiår tilbake:

På tunet står to griselekre Granadaer og en katteaktig Capri.

– Jeg har ofte vært ute nattestid med Granada, tross at bilen er merkbart senket, og at veiene her er elendige. Til gjengjeld har jeg veibanen for meg selv, poengterer han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SORT SOM NATTEN:</span> Natten blir aldri helt mørk, så lenge Odin Rong Dyrdals Ford Granada får lyse opp landskapet.
SORT SOM NATTEN: Natten blir aldri helt mørk, så lenge Odin Rong Dyrdals Ford Granada får lyse opp landskapet.

Likevel blir han glad om han støter på andre med Granada – selv om eieren sover. Så skjedde i de små timer i fjellområdet Stuaset, hvor Dyrdal har hytte.

«Pirat-taxi» er begrepet han spøkefullt benytter om nattlige turer om skyss av venner og familie på fest eller annen moro.

Hverdagsbilen i dagslys er en koloss av en Chevrolet Silverado Duramax:

– Jeg innrømmer at det også med denne har blitt litt kjøring etter midnatt att og fram i gatene her hjemme, flirer Dyrdal.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPARK OPPOVER:</span> Ola Volden kjører gjerne rundt med sparkstøttinger nattestid – noe som her skjedde etter et sent besøk av trivelige barnebarn, flittige brukere av spark.
SPARK OPPOVER: Ola Volden kjører gjerne rundt med sparkstøttinger nattestid – noe som her skjedde etter et sent besøk av trivelige barnebarn, flittige brukere av spark.

Ola Volden bor under den vakre nattehimmelen i Oppdal lengst sør i Trøndelag – med minst fire stykk Volvo veteranbiler på tunet og i garasjen. Mannen, som inntil nylig var «melkebonde», kaller seg nå halvt spøkefullt «kårkall» – etter at sønnen overtok gårdsdriften.

I romjula hadde Volden og kona besøk av to av sine 11 barnebarn.

– De to 14-åringene hadde kommet til på sine sparkstøttinger. Selskapet ble like hyggelig som sent, og jeg ønsket å kjøre dem hjem på natten. Med takgrind for ski var feste av støttingene såre enkelt, rapporterer Volden, som har Volvo og veteranbil som sin «store hobby».

– Jeg bruker ofte min oransje Volvo på godt vinterføre. Vi knipset bildene på Gamle kongevei på Oppdal klokka ett på natta. Vi er heldige som har barnebarn som trives så godt på tur i gammel Volvo, jubler han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AVSPARK:</span> Ola Volden synes klassiske Volvoer er blant de stiligste bilene som er bygget, og mener utseendet ikke forringes av tidsriktig frakt på taket.
AVSPARK: Ola Volden synes klassiske Volvoer er blant de stiligste bilene som er bygget, og mener utseendet ikke forringes av tidsriktig frakt på taket.

Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:

Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?

Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!

BMW – BMW for alle penga

Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne

Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»

Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda

Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»

Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen

Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»

Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin

Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!

Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet

MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?

Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën

Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk

Lada – Er dette den verste bilen som finnes?

Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang

Mini – Kjærester med bilen

Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk

Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul

Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde

Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?

Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»

Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»

Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»

Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne

Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!

VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!

Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»

Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet

Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»

Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»

Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn

VW Golf – Garantert gira på Golf

Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet

Honda – Vi var europamestere i å handle Honda

Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos

Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok

DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla

Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»

17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre

Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt

Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping

Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?

Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!

Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere

De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen

Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»

Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»

Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?

Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene

Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet

Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem

Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri

Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil

Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»

Vi som kjører én meter lave sportsbilder – Høye SUV-er er for pyser!

Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet

Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign

Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt

Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører

Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie

Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle

Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?

Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på

Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister

Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?

Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut

Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere

Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!

Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge

Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?

Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil

Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!

Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!