ARBEIDSHEST OG TOPPMODELL: Nye Audi Q8 e-tron quattro, den antatte Norgesfavoritten, til høyre, med toppmodellen SQ8 Sportback til venstre. Static photo, Colour: Chronos Gray metallic.Audi SQ8 Sportback e-tron quattro, Static photo, Colour: Ultra Blue metallic.

Audi gjør e-tron til Q8:

Nytt navn og ny rekke­vidde for ny e-tron

Med et forsiktig redesign og en betydelig batteriforbedring slipper Audi andre generasjon av sin e-tron. Q8 spisser konkurransen ytterligere blant elektriske premium-SUV-er.

Publisert Sist oppdatert

CANNES (Motor): Navnebyttet har vært en av bilverdenens dårligst bevarte hemmeligheter. Nå er det omsider offisielt: e-tron blir Q8 e-tron.

Audi Q8 e-tron

    • Aktuell: Audis elektriske toppmodell, Q8 kommer som klassisk SUV og Sportback med Coupé-linjer, alle med firehjulstrekk.
    • Pris fra: Kr. 658.100 (Q8 e-tron 50), kr. 751.100 (Q8 e-tron 55) og kr. 840.700 (SQ8 e-tron), eks frakt/klargjøring, og før merverdiavgift og eventuelle avgifter. Antatt utleveringstart: Andre kvartal 2023.
    • Lading: 396 volt batteri, lagringskapasitet på 89 kWh netto (95 kWt brutto) eller 104 kWt netto (114 kWt brutto). Makseffekt hurtiglading 150 kW (89 kWt) eller 170 kW (104 kWt), anslått ladetid 10-80 prosent 28 min (89 kWt) og 31 min (104 kWt).
    • Lengde/bredde/høyde (mm): 4915/1937/1633 (SUV) -1619 (Sportback).
    • Bakkeklaring: 176 mm (kan justeres 76 mm via luftfjæring).
    • Hjuldimensjon: Fra 19” til 22”, med ulikt design for hver dimensjon.
    • Bagasjerom: 594 liter (SUV) og 555 liter (Sportback), pluss 62 liter frunk.
    • Luftmotstandskoeffisient: Fra 0,26 (SUV) og 0,24 (Sportback).
    • Konkurrenter: BMW iX, Mercedes EQE SUV, Volvo EX90.

Og med denne modellen markeres omsider en slags jevnbyrdighet blant de tre tyske premium­produsentene – BMW, Mercedes og Audi.

Hvis de store SUV-ene kan defineres som selve kongelaget blant elektriske bilklasser, så tilbyr iX, EQE SUV og nå Q8 e-tron folket mange av de samme elbil­mulighetene:

Rekkevidde over 500 km, hurtiglading på rundt en halvtime, bagasjerom på over 500 liter, akselerasjon under fem sekunder.

I større grad flyttes valget blant tysk premium nærmere klassiske preferanser mellom kjøreglede, teknikk og komfort.

Q8 i 6 varianter

  • Q8 50 e-tron: Rekkevidde 453 km, forbruk 20.1–24.0, batteri 89 kWt, motoreffekt 250 kW, dreiemoment 664 Nm, 0–100 km/t 6.0 sek, toppfart 200 km/t.
  • Q8 55 e-tron: Rekkevidde 539 km, forbruk 20.6–24.4, batteri 104 kWt, motoreffekt 300 kW, dreiemoment 664 Nm, 0–100 km/t 5.6 sek, toppfart 200 km/t.
  • SQ8 e-tron: Rekkevidde 487 km, forbruk 24.6–28.0, batteri 104 kWt, motoreffekt 370 kW, dreiemoment 973 Nm, 0–100 km/t 4.5 sek, toppfart 210 km/t.
  • Q8 50 Sportback e-tron: Rekkevidde 465 km, forbruk 19.5–23.7, batteri 89 kWt, motoreffekt 250 kW, dreiemoment 664 Nm, 0–100 km/t 6.0 sek, toppfart 200 km/t.
  • Q8 55 Sportback e-tron: Rekkevidde 556 km, forbruk 19.9–-24.1, batteri 104 kWt, motoreffekt 300 kW, dreiemoment 664 Nm, 0–100 km/t 5.6 sek, toppfart 200 km/t.
  • SQ8 Sportback e-tron: Rekkevidde 505 km, forbruk 23.5–27.0, batteri 104 kWt, motoreffekt 370 kW, dreiemoment 973 Nm, 0–100 km/t 4.5 sek, toppfart 210 km/t.

Tysk flesk

Men ekstrem­kvaliteter koster flesk.

Innstegs­priser under 700.000 kan friste, men utstyr og rekkevidde frister oss tradisjonelt enda mer.

Audi lanserer den enkleste modellen (Q8 e-tron 50) med en innstegspris på 658.100 kroner, riktignok med mer standardutstyr enn forgjengeren. Men hvis regjeringen får støtte for sine avgifts­forslag, beveger prisen seg nær 750.000 for bil ferdig på veien. Med «bare» moms vipper den uansett over 700.000.

Topputgaven SQ8 e-tron starter på 840.700 kroner, før pluss, pluss, pluss tar deg over millionen, selv om du ikke karrer med deg mer ekstrautstyr enn en isskrape.

Og, vær du trygg, det er ikke akkurat slik at det er slutt med ekstrautstyr hos Audi.

Q8 50/55 E-TRON: Her i chronos grå metallikk-lakk.
Q8 50/55 SPORTBACK E-TRON: Her i maderia brun metallic.
SQ8 E-TRON: Topputgaven, her i mythos svart metallic, kommer også som Sportback-variant.

Norgesfavoritt

I desember 2018 ble den første e-tron-modellen registrert i Norge, senere har over 23.000 slike biler kommet etter. Hver 25. bil blant de nær 600.000 bilene som er kjøpt i Norge de siste fire årene, er en e-tron fra Audi, i 2020 var det Norges suverent mest solgte bilmodell.

Mange av disse tyter ut på bruktmarkedet i året som kommer, når dagens fans bytter til morgendagens modell.

Hva får de?

Mer ny prestasjon enn ny presentasjon.

Inne i kupéen er Q8 e-tron nesten identisk med gamle e-tron. En av forskjellene er det du faktisk ikke ser, men som blir sett for deg – et 40-talls førerstøttesystemer basert på informasjonen fra fem radarsensorer, fem kameraer og 12 ultrasoniske sensorer.

Audi-nytt blant disse er en parkeringsløsning, «remote park assist plus», som gjør at bilen på egen hånd skal kunne manøvrere seg inn på trangere parkerings­plasser enn du våger på frihånd med den 491 cm lange bilen.

SOM FØR: Førermiljøet er ganske uendret fra forrige generasjon.

Farvel, krom

I eksteriøret er det større nyheter:

  • Krom-metallet er borte fra Audi-logo og modellnavn, byttet ut med svarte bokstaver og med de fire ringene på en todimensjonal flate i fronten, forsiktig oppfrisket i designet.

  • For deg som ikke husker hva slags Audi du egentlig kjøpte, blir det nå påminnelse å få når modell­spesifikasjonen lyser elegant ved en Audi-logo på B-stolpen.

  • Lysstripen bak har fått en fetter på fronten, riktignok ikke like dominerende som i hekken. Men den store lysende forbedringen ligger i sikkerhet, ikke design: Tilvalgs­muligheten for såkalte Matrix LED frontlykter gir førerstøtte som hjelper å holde bilen midt i veibanen i mørket, samtidig som systemene gir bedre retnings­indikator og orienteringslys på landevei.

SPLITTER NY: Logo i krom er historie med nye Q8.
FORAN OG BAK: Q8 55 e-tron.
MARKANT: SQ8-utgaven i ultra blå metallic er for folk med selvtillit.
DISKRET ELEGANSE: Samme modell i mythos svart spiller på elegansen i klassiske Audi-linjer.
FOR DEN GLEMSKE: Q8 e-tron kommer med ny modellsignatur på B-stolpen.

Mer rekkevidde

Først og fremst er andre generasjon av denne modellen mer premium elbil enn den forrige. Det betyr ikke minst mer rekkevidde.

Topprekkevidde i Q8-porteføljen kommer med 556 km på Q8 Sportback e-tron 55 Advanced med kombinert kjøring, og 539 km for SUV-en. De øvrige modellvariantene vaker i underkant av 50 mil.

Hittil har 85 prosent av e-tron-kundene valgt SUV-utgaven, 15 prosent Sportback. Mindretallet har fått marginalt mindre bagasjeplass, men ørlite med rekkevidde. Her skiller nå 15-20 km, i de coupé-formede Sportback-utgavenes favør.

Den fordelen ligger i designet; en forbedret luftmotstands­koeffisient er nå på henholdsvis 0,24 for Sportback og 0,26 for SUVen.

PS: Audi åpner for bestilling mandag 14. november. Motor prøvekjører Q8 e-tron på spanske veier i begynnelsen av desember.

SMÅ HEMMELIGHETER: Djeleven ligger i detaljene, og her er et eksempel på styggen sjøl – en ørliten tverrgående flapp bak bakhjulene som skal bidra til redusert luftmotstand.
DEN ELLER DEN? Så langt har 85 prosent av norske e-tron-kjøpere valgt SUV-utgaven (t.v.), resten gikk for coupéformede Sportback.