LOVER TRYGGERE BIL: Volvos nye toppsjef Jim Rowan.

«Reduserer ulykker med 20 prosent»:

Neste Volvo stopper av seg selv hvis sjåføren dupper

Volvo-sjef Jim Rowan slapp onsdag de første detaljene om Volvos kommende el-SUV, EX90. Han lovet et sikkerhetsmessig kvantesprang på linje med trepunktsbeltet.

Publisert

EX90 skal fylle plassen etter XC90, den største modellen i Volvo-porteføljen.

Lanseringen av EX90 skjer ikke før 9. november, men det nye flaggskipet loves utstyrt med sikkerhetsfunksjoner som overgår alt Volvo tidligere har presentert.

Sentralt i dette:

Et «usynlig skjold av sikkerhet» med lidar-sensor som en integrert del av taklinjen.

Det er første gang Volvo presenterer en bil med lidar-teknologi, en fjernmålingsteknikk med pulserende laserlys som beregner avstander ekstremt raskt og med stor presisjon. Med lidar kan bilen registrere fotgjengere på inntil 250 meters avstand selv når den kjører i 120 km/t.

Stanser automatisk

– Dette er et steg i utviklingen av sikkerhetsløsninger som vi ikke har sett maken til. Det er naturlig å trekke en parallell til introduksjonen av trepunktsbeltet, men vi kan fastslå at den neste bilen vi lanserer, vil være vår tryggeste noen gang, sier Rowan.

24 TIMER: Volvo lover en teknologi som gir sikkerhetsstøtte både i dagslys og nattemørke.

Han anslo at biler med denne teknologien kan redusere antaller ulykker med alvorlig utfall med inntil 20 prosent, med referanse til Volvos egne undersøkelser.

Foruten lidar-sensoren vil bilen ha åtte kameraer, fem radarer og 16 ultralydsensorer.

Parallelt lanserer Volvo også ny teknologi inni kupéen, der neste generasjon førerstøttesystem ikke bare følger med på sjåførens tilstand og oppmerksomhet under kjøring:

Bilen er programmert til å foreta en kontrollert nedbremsing til full stans hvis sjåførens evner er nedsatt på grunn av trøtthet, distraksjoner eller uoppmerksomhet.

Det neste store

«Ved hjelp av to kameraer og et ratt med sensorer, kan systemet plukke opp de første signalene om at sjåføren er i en tilstand som ikke egner seg for å kjøre bil. Deretter vil systemet starte med å nøyere observere personens blikkmønstre og hodebevegelser. Ved å ta tiden på hvor lenge sjåføren ser på veien foran seg, gitt naturlige pauser og variasjoner, vil systemet fange opp dersom sjåførens øyne, og dermed også – oppmerksomhet – er rettet mot andre ting enn bilkjøring», skriver Volvo i en pressemelding.

– Vi har gjort store fremskritt innen utvendige sensorsystemer de siste tiårene, takket være vårt dedikerte arbeid for å forhindre ulykker gjennom aktiv sikkerhetsteknologi. Innvendige sensorer er en av de neste store sikkerhetsoppgavene for oss, sier Thomas Broberg, konstituert sjef for Volvo Cars’ sikkerhetssenter.