DISKRET: Du skal ha god BMW-kunnskap for å skille M60 fra en mer sivilisert versjon med litt utstyr.

Prøvekjørt: BMW iX M60

Det nest beste av det beste

Det er ikke nødvendigvis slik at verdens kanskje beste bil blir enda bedre av å bli en halv million dyrere.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Krefter, kjøreegenskaper, kupéplass

MINUS:

Pris, hjulstøy, bagasjeplass

Inntil for et par uker siden hadde ingen biler fått høyere totalscore enn BMW iX xDrive 50 i Motors tester.

Nå er den riktig nok passert av Mercedes EQS SUV 580, verdens beste bil i øyeblikket, etter Motors mening.

Men det ene poenget i favør Mercedes-Benz, kan fort forsvinne i personlige preferanser. Det er ingen tvil om at BMW iX er en av verdens beste biler.

BMW iX M60

  • Pris fra (inkl. omkostninger): 1.406.000
  • Motor/Drivlinje: 106 kWt batteri, 619 hk/1015 Nm/firehjulsdrift
  • Rekkevidde (WLTP)/lading: 561 km/195 kW
  • 0-100/toppfart: 3,8 sek/250 km/t
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 495/197/170/20
  • Hjul: 255/50-21
  • Bagasjevolum: 500 liter
  • Vekt/nyttelast (kg): 2584/501
  • Tilhengervekt/taklast (kg): 2500/75
  • Konkurrenter: Mercedes EQE SUV 43, Tesla Model X Plaid

Rekkevidde

Men hvilken versjon av iX er best?

Noen vil garantert mene xDrive 40, som du faktisk kan få med metallic og vinterhjul til under 800.000 kroner, hvis du holder fingrene unna utstyrsfatet.

Men da er forutsetningen at man sjelden kjører langt. Og det passer en landeveiscruiser som dette ganske dårlig ...

Under 40 mil rekkevidde med litt utstyr blir uansett for snaut.

Stolt M-historie

Da står vi igjen med de to dyrere versjonene. Og etter å ha kjørt M60, står vi også på vår opprinnelige konklusjon: xDrive 50 er best.

Og her er vi mer steile enn i diskusjonen om hvilken bil som er verdens beste.

For du må altså legge på nesten en halv million kroner for å få 96 flere hester og en 0,8 sekunder raskere sprint fra 0-100.

Du får også M-logoer i svart høyglans og Titanium Bronze, som ganske diskret viser at dette er en modell som gjør seg fortjent til å forvalte den over 50 år gamle og stolte historien til avdelingen for ekstraordinære ytelser.

FAMILIERACER: iX representerer det ypperste BMW kan vise til av familiebiler. Kupéen er svært romslig, men bagasjevolumet (500 liter) under den store bakdøra er bare middels.
LUFTIG: Førermiljøet i iX er ikke utpreget sportslig. Men det er funksjonelt og kvalitetspreget, og passer fint inn i en romslig SUV.

Meningsløst

Med aktivert Sport Mode og Launch Control, passerer du 1000 Nm i dreiemoment i en iX M60 – som første BMW-modell i historien. Kraftutviklingen er særdeles imponerende.

I en stor SUV med opphøyd sitteposisjon, føles akselerasjonen enda mer brutal. Men også totalt meningsløs. Den litt mer siviliserte xDrive 50 er mer enn ufattelig rask på norske veier med sine 523 hester.

Hard gummi

xDrive 50 har også snaue fire mil bedre rekkevidde, og bedre totalkomfort. Vår testbil hadde hjul i dimensjonen 275/40 R22. Sammenliknet med standardimensjonen for xDrive 40 og 50 – 235/60R20 – så blir det mye og hard gummi mot den grove norske asfalten.

Dette høres mer enn vi ønsker.

Vi forstår entusiastene som vil ha maksimalt med krefter og prestisje. Det får du i en iX M60. Du får også en del standardutstyr som du ellers må legge til på en XDrive 50, blant annet laserlys. Men vi ville definitivt prioritert komfort, rekkevidde – og pris.

Og en bil som kniver om å ha status som «verdens beste».

DETALJER: Entusiastene kjenner igjen M60 på de blå caliperne med M-logo.
DISKRET: Denne M-en viser at dette er en BMW som er optimalisert i konsernets avdeling for høyytelsesbiler.