
Prøvekjørt: BMW iX M60
Det nest beste av det beste
Det er ikke nødvendigvis slik at verdens kanskje beste bil blir enda bedre av å bli en halv million dyrere.
PLUSS:
Krefter, kjøreegenskaper, kupéplass
MINUS:
Pris, hjulstøy, bagasjeplass
Inntil for et par uker siden hadde ingen biler fått høyere totalscore enn BMW iX xDrive 50 i Motors tester.
Nå er den riktig nok passert av Mercedes EQS SUV 580, verdens beste bil i øyeblikket, etter Motors mening.
Men det ene poenget i favør Mercedes-Benz, kan fort forsvinne i personlige preferanser. Det er ingen tvil om at BMW iX er en av verdens beste biler.
Rekkevidde
Men hvilken versjon av iX er best?
Noen vil garantert mene xDrive 40, som du faktisk kan få med metallic og vinterhjul til under 800.000 kroner, hvis du holder fingrene unna utstyrsfatet.
Men da er forutsetningen at man sjelden kjører langt. Og det passer en landeveiscruiser som dette ganske dårlig ...
Under 40 mil rekkevidde med litt utstyr blir uansett for snaut.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Minst 25 bileiere svindlet:
Morten satte bilen igjen her – tapte 337.000 kr.
-
Betaler ikke ut pengene:
– Bilfirmaet har stjålet pengene våre
-
Har engasjert Elden-advokat:
Frustrerte Hongqi-eiere oppfordrer til gruppesøksmål
-
Eldre og førerkort:
Slik er førerkort-reglene for deg over 80
-
Simen kjøpte EU-godkjent bil:
Merkeverksted fant feil for 184.000 kr etter EU-kontroll
-
Alvorlig, men nesten usynlig skade:
Ser du skaden til 40.000 kr?
-
E5- og E10-bensin:
Får vi beholde 98 oktan? Dette sier de store kjedene
-
87
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
-
Verksted-problemer:
Girkassen havarerte etter Mekonomen-service
-
Forhandler gir seg:
«De skulle ha gebyr på 15.625 kroner for ingenting»
-
Bombrikker fungerer ikke:
– Kast brikken, sier Fremtind Service
-
Quiz:
Hva betyr varsellampene?
-
Lurt trill rundt:
Familie på 7 kjøpte 8-seter som bare er godkjent for 4
-
Se prisene:
Hvor mye koster bensin og diesel i dag?
-
Nektet å hente bilen i 5,5 år:
Kunde med personlig garanti fra Musk vant over Tesla
Stolt M-historie
Da står vi igjen med de to dyrere versjonene. Og etter å ha kjørt M60, står vi også på vår opprinnelige konklusjon: xDrive 50 er best.
Og her er vi mer steile enn i diskusjonen om hvilken bil som er verdens beste.
For du må altså legge på nesten en halv million kroner for å få 96 flere hester og en 0,8 sekunder raskere sprint fra 0-100.
Du får også M-logoer i svart høyglans og Titanium Bronze, som ganske diskret viser at dette er en modell som gjør seg fortjent til å forvalte den over 50 år gamle og stolte historien til avdelingen for ekstraordinære ytelser.


Meningsløst
Med aktivert Sport Mode og Launch Control, passerer du 1000 Nm i dreiemoment i en iX M60 – som første BMW-modell i historien. Kraftutviklingen er særdeles imponerende.
I en stor SUV med opphøyd sitteposisjon, føles akselerasjonen enda mer brutal. Men også totalt meningsløs. Den litt mer siviliserte xDrive 50 er mer enn ufattelig rask på norske veier med sine 523 hester.
Hard gummi
xDrive 50 har også snaue fire mil bedre rekkevidde, og bedre totalkomfort. Vår testbil hadde hjul i dimensjonen 275/40 R22. Sammenliknet med standardimensjonen for xDrive 40 og 50 – 235/60R20 – så blir det mye og hard gummi mot den grove norske asfalten.
Dette høres mer enn vi ønsker.
Vi forstår entusiastene som vil ha maksimalt med krefter og prestisje. Det får du i en iX M60. Du får også en del standardutstyr som du ellers må legge til på en XDrive 50, blant annet laserlys. Men vi ville definitivt prioritert komfort, rekkevidde – og pris.
Og en bil som kniver om å ha status som «verdens beste».


Har du lest disse sakene?
-
Sjokkerende pengekrav:
Bilverksted krever 479.000 kr for parkering
-
Bompengefelle:
Embjørg betaler bompenger for vraket bil
-
Ekstra bombrikke-gebyr:
Bombrikken til Vegar leses aldri av
-
Prøvekjørt: Nio ET5 Touring
Plutselig ble det gøy med stasjonsvogn igjen
-
71
Test: Toyota Corolla
Enklere blir det ikke å snu ryggen til elbilene
-
Ypper seg mot «premiummerkene»:
Dette blir prisen på Kias storfamilie-SUV
-
73
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
-
Bombrikkebruk:
Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
-
Attraktiv i bybil-format:
Nå er denne endelig smart på ordentlig
-
Nye bilder: Toyota Land Cruiser
Endelig ser den like tøff ut som den er
-
Spektakulær konflikt:
Tesla-kunde seiret i rettskraftig dom
-
Dyrekjøpt erfaring:
Ladetabben kostet Erlend 4200 kroner
-
Peugeot E-3008 offisiell:
Får firehjulsdrift, hengerfeste og 525 kilometer
-
Første test i Tyskland:
Så bra (eller dårlig…) er en selvkjørende Mercedes
-
Kjøperne fikk prisavslag:
«Ny» bil hadde forhistorie ved Middelhavet
Siste fra Motor
Les alle biltestene på Motor:
-
73
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
-
76
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
-
77
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
-
72
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
-
58
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
-
87
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
-
74
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
-
75
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
-
78
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
-
80
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
-
81
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
-
80
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
-
81
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
-
66
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
-
74
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
-
81
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
-
84
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
-
79
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
-
74
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
-
78
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
-
77
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
81
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler