Prøvekjørt: BMW iX M60
Det nest beste av det beste
Det er ikke nødvendigvis slik at verdens kanskje beste bil blir enda bedre av å bli en halv million dyrere.
PLUSS:
Krefter, kjøreegenskaper, kupéplass
MINUS:
Pris, hjulstøy, bagasjeplass
Inntil for et par uker siden hadde ingen biler fått høyere totalscore enn BMW iX xDrive 50 i Motors tester.
Nå er den riktig nok passert av Mercedes EQS SUV 580, verdens beste bil i øyeblikket, etter Motors mening.
Men det ene poenget i favør Mercedes-Benz, kan fort forsvinne i personlige preferanser. Det er ingen tvil om at BMW iX er en av verdens beste biler.
Rekkevidde
Men hvilken versjon av iX er best?
Noen vil garantert mene xDrive 40, som du faktisk kan få med metallic og vinterhjul til under 800.000 kroner, hvis du holder fingrene unna utstyrsfatet.
Men da er forutsetningen at man sjelden kjører langt. Og det passer en landeveiscruiser som dette ganske dårlig ...
Under 40 mil rekkevidde med litt utstyr blir uansett for snaut.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
EU-kontroll:
Verksted ville ha 67.000 kr – konkurrent fant ingen feil
-
Fuktproblemer:
Kjøpte bobil som ikke kan brukes
-
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
-
Tidligere toppsjef:
Mener bilgigant kan gå i oppløsning
-
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
-
Prøvekjørt: Smart#3
Ned 150.000 – nå er denne plutselig et kupp
-
Vil heve Enyaq-kjøp:
Har vært på verksted 22 ganger
-
Gjør retrett:
Tar 98 oktan tilbake
-
Rustangrep:
– Livsfarlig å kjøre med
-
Sara er sint og opprørt:
Kreves for 39.000 kr, men bilen ble ikke reparert
-
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
-
Bruktbilkjøp:
Denne meldingen kostet bilkjøperen 75.000 kr
-
Forsikringssammenlikning:
Dobbel pris for å forsikre Viggos Toyota
-
Endrer forklaring om ulykkesbilen:
Her er vektsensoren Volvo sa at ikke finnes
-
Advarer bilkundene:
NAF fraråder å kjøpe bil av Birger N. Haug
Stolt M-historie
Da står vi igjen med de to dyrere versjonene. Og etter å ha kjørt M60, står vi også på vår opprinnelige konklusjon: xDrive 50 er best.
Og her er vi mer steile enn i diskusjonen om hvilken bil som er verdens beste.
For du må altså legge på nesten en halv million kroner for å få 96 flere hester og en 0,8 sekunder raskere sprint fra 0-100.
Du får også M-logoer i svart høyglans og Titanium Bronze, som ganske diskret viser at dette er en modell som gjør seg fortjent til å forvalte den over 50 år gamle og stolte historien til avdelingen for ekstraordinære ytelser.
Meningsløst
Med aktivert Sport Mode og Launch Control, passerer du 1000 Nm i dreiemoment i en iX M60 – som første BMW-modell i historien. Kraftutviklingen er særdeles imponerende.
I en stor SUV med opphøyd sitteposisjon, føles akselerasjonen enda mer brutal. Men også totalt meningsløs. Den litt mer siviliserte xDrive 50 er mer enn ufattelig rask på norske veier med sine 523 hester.
Hard gummi
xDrive 50 har også snaue fire mil bedre rekkevidde, og bedre totalkomfort. Vår testbil hadde hjul i dimensjonen 275/40 R22. Sammenliknet med standardimensjonen for xDrive 40 og 50 – 235/60R20 – så blir det mye og hard gummi mot den grove norske asfalten.
Dette høres mer enn vi ønsker.
Vi forstår entusiastene som vil ha maksimalt med krefter og prestisje. Det får du i en iX M60. Du får også en del standardutstyr som du ellers må legge til på en XDrive 50, blant annet laserlys. Men vi ville definitivt prioritert komfort, rekkevidde – og pris.
Og en bil som kniver om å ha status som «verdens beste».
Har du lest disse sakene?
-
Starter budsjettforhandlingene:
Krever saktere innfasing av moms på elbiler
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Gir rivalene et komfortabelt spark bak
-
SVs alternative budsjett:
Krever utsettelse av elbilmoms til 1. mars
-
Samboeren fødte i 6. måned:
Fikk bot da han skulle rekke tidlig fødsel
-
Ford først i Norge:
Nå er det lov å kjøre uten å holde i rattet
-
76Test: Peugeot E-3008 4WD
Plutselig ble det mye enklere å velge denne
-
Storebrand Forsikring:
Hevdet bilen var trimmet, nektet å betale 439.000 kr
-
Kjørte for langt:
Krevde 100.000 kr ekstra av bilkunde
-
10-punktsjekken med Robert Caspersen:
– Bilen er mitt viktigste «klatre- og turutstyr»
-
Momsgrensen:
Skal du ha ny bil før nyttår? Slik ser tilbudet ut
-
Vi med spesielt bilantrekk:
Er dette Norges beste og verste biltur-antrekk?
-
Prøvekjørt: MG IM6 AWD
Nå går MG etter Model Y
-
Dømt i ankesak:
Manipulerte kjøretøydata i drapssak og 12 ulykker
-
Gir seg ikke:
Bileier vil ha 10,6 mill. kr – anker til Høyesterett
-
Dag Rune Flåten:
Dropper Tesla-søksmål – kalles «useriøs»
Les alle biltestene på Motor:
-
78Test: Skoda Elroq RS
Tidenes raskeste Skoda er ikke den beste
-
83Test: Hyundai Ioniq 9
Her står bestemann på sidelinja
-
80Test: Peugeot E-5008 4WD
Her lykkes Peugeot med det aller meste
-
76Test: Mercedes-Benz CLA
Dette er kanskje den beste bilen vi har kjørt
-
77Test: Nio EL8
Familiedrøm – for dem som tør
-
78Test: Firefly
Sånn skal man bygge en småbil
-
69Test: Dongfeng Nammi Box
Slik er det å kjøre Norges billigste bil
-
77Test: Mini Aceman
Selv for Mini er det størrelsen det kommer an på
-
79Test: Zeekr 7X
Har grunn til å være selvzeekr
-
62Test: Mitsubishi Outlander
Synd at den er blitt dobbelt så dyr