![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">DISKRET: </span>Du skal ha god BMW-kunnskap for å skille M60 fra en mer sivilisert versjon med litt utstyr.](https://image.motor.no/253044.webp?imageId=253044&x=6.25&y=29.17&cropw=86.40&croph=65.73&width=960&height=548&format=jpg)
Prøvekjørt: BMW iX M60
Det nest beste av det beste
Det er ikke nødvendigvis slik at verdens kanskje beste bil blir enda bedre av å bli en halv million dyrere.
PLUSS:
Krefter, kjøreegenskaper, kupéplass
MINUS:
Pris, hjulstøy, bagasjeplass
Inntil for et par uker siden hadde ingen biler fått høyere totalscore enn BMW iX xDrive 50 i Motors tester.
Nå er den riktig nok passert av Mercedes EQS SUV 580, verdens beste bil i øyeblikket, etter Motors mening.
Men det ene poenget i favør Mercedes-Benz, kan fort forsvinne i personlige preferanser. Det er ingen tvil om at BMW iX er en av verdens beste biler.
Rekkevidde
Men hvilken versjon av iX er best?
Noen vil garantert mene xDrive 40, som du faktisk kan få med metallic og vinterhjul til under 800.000 kroner, hvis du holder fingrene unna utstyrsfatet.
Men da er forutsetningen at man sjelden kjører langt. Og det passer en landeveiscruiser som dette ganske dårlig ...
Under 40 mil rekkevidde med litt utstyr blir uansett for snaut.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
-
I retten med ryggetrøbbel:
– Se her, firehjulstrekken fungerer ikke
-
Marius rammes av avgiftsregler:
Taper 55.000 kr på at bilen er «for ny»
-
Porsche-kunde fikk uoriginalt:
Krevde 177.000 kr for nye dekk og felger
-
Samina og Torstein leide ut bilen sin:
Leietakeren stjal bilen og kjørte den til Belgia
-
Får prisavslag:
Plutselig mistet Arilds bil flere funksjoner
-
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
-
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
-
Bruktbilsvindel:
Denne rustbomben ble EU-godkjent
-
Ole Roar er kraftig irritert:
Denne bilen har ikke firehjulsdrift når du rygger
-
Lekkasje fra toalettet:
«Flott bobil» var reparasjonsobjekt
-
Lagringskonflikt:
Usolgte Teslaer hoper seg opp i Tyskland
-
Ulovlig, mener NAF:
Forhandler krever tilbakekjøp av innbyttevogn
-
Angret på Hongqi-kjøpet:
– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
Stolt M-historie
Da står vi igjen med de to dyrere versjonene. Og etter å ha kjørt M60, står vi også på vår opprinnelige konklusjon: xDrive 50 er best.
Og her er vi mer steile enn i diskusjonen om hvilken bil som er verdens beste.
For du må altså legge på nesten en halv million kroner for å få 96 flere hester og en 0,8 sekunder raskere sprint fra 0-100.
Du får også M-logoer i svart høyglans og Titanium Bronze, som ganske diskret viser at dette er en modell som gjør seg fortjent til å forvalte den over 50 år gamle og stolte historien til avdelingen for ekstraordinære ytelser.
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">FAMILIERACER:</span> iX representerer det ypperste BMW kan vise til av familiebiler. Kupéen er svært romslig, men bagasjevolumet (500 liter) under den store bakdøra er bare middels.](https://image.motor.no/252986.webp?imageId=252986&width=960&height=548&format=jpg)
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">LUFTIG:</span> Førermiljøet i iX er ikke utpreget sportslig. Men det er funksjonelt og kvalitetspreget, og passer fint inn i en romslig SUV.](https://image.motor.no/252990.webp?imageId=252990&width=960&height=548&format=jpg)
Meningsløst
Med aktivert Sport Mode og Launch Control, passerer du 1000 Nm i dreiemoment i en iX M60 – som første BMW-modell i historien. Kraftutviklingen er særdeles imponerende.
I en stor SUV med opphøyd sitteposisjon, føles akselerasjonen enda mer brutal. Men også totalt meningsløs. Den litt mer siviliserte xDrive 50 er mer enn ufattelig rask på norske veier med sine 523 hester.
Hard gummi
xDrive 50 har også snaue fire mil bedre rekkevidde, og bedre totalkomfort. Vår testbil hadde hjul i dimensjonen 275/40 R22. Sammenliknet med standardimensjonen for xDrive 40 og 50 – 235/60R20 – så blir det mye og hard gummi mot den grove norske asfalten.
Dette høres mer enn vi ønsker.
Vi forstår entusiastene som vil ha maksimalt med krefter og prestisje. Det får du i en iX M60. Du får også en del standardutstyr som du ellers må legge til på en XDrive 50, blant annet laserlys. Men vi ville definitivt prioritert komfort, rekkevidde – og pris.
Og en bil som kniver om å ha status som «verdens beste».
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">DETALJER:</span> Entusiastene kjenner igjen M60 på de blå caliperne med M-logo.](https://image.motor.no/252995.webp?imageId=252995&width=960&height=548&format=jpg)
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">DISKRET:</span> Denne M-en viser at dette er en BMW som er optimalisert i konsernets avdeling for høyytelsesbiler.](https://image.motor.no/252993.webp?imageId=252993&width=960&height=548&format=jpg)
Har du lest disse sakene?
-
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
-
Foruroligende trend:
Hvor ble det av alle insektene?
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
10-punktsjekken med Carina Olset Hovda:
«Har alltid tenkt at jeg skal kjøpe meg drømmebilen»
-
Forbrukerrådet om bobiler:
Advarer mot å betale egenandeler på reparasjoner
-
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
-
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
-
10-punktsjekken med Olaf Tufte:
«Jeg ruller nok 50.000 km i året med alle disse bilene»
-
Bare se, ikke kjøpe:
Her er en ny VW-SUV med nær 600 km rekkevidde
-
Vi som bruker bilen til fest:
De frekke bryllupsbilene som får gjestene til å prate
-
Nedgang på 20 prosent:
Denne Tesla-nyheten vekker bekymring
-
Matprofil om bensinstasjonene:
«Skuffende hvor vanskelig det er å finne god, sunn mat»
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
Les alle biltestene på Motor:
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
73
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
-
80
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
-
70
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
-
66
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
75
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
82
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
70
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
66
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
71
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner