Prøvekjørt: BMW iX M60
Det nest beste av det beste
Det er ikke nødvendigvis slik at verdens kanskje beste bil blir enda bedre av å bli en halv million dyrere.
PLUSS:
Krefter, kjøreegenskaper, kupéplass
MINUS:
Pris, hjulstøy, bagasjeplass
Inntil for et par uker siden hadde ingen biler fått høyere totalscore enn BMW iX xDrive 50 i Motors tester.
Nå er den riktig nok passert av Mercedes EQS SUV 580, verdens beste bil i øyeblikket, etter Motors mening.
Men det ene poenget i favør Mercedes-Benz, kan fort forsvinne i personlige preferanser. Det er ingen tvil om at BMW iX er en av verdens beste biler.
Rekkevidde
Men hvilken versjon av iX er best?
Noen vil garantert mene xDrive 40, som du faktisk kan få med metallic og vinterhjul til under 800.000 kroner, hvis du holder fingrene unna utstyrsfatet.
Men da er forutsetningen at man sjelden kjører langt. Og det passer en landeveiscruiser som dette ganske dårlig ...
Under 40 mil rekkevidde med litt utstyr blir uansett for snaut.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
-
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
-
Slurv får krass kritikk:
Åtte måneder på verksted, tilbake igjen etter én dag
-
Se bildene:
– Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
-
Hanne kjente rettighetene sine:
– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km
-
Parkeringsselskap:
Krevde 3200 kroner for 41 sekunder
-
Verksted:
30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla
-
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
-
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
-
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
-
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
-
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
-
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
-
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
Stolt M-historie
Da står vi igjen med de to dyrere versjonene. Og etter å ha kjørt M60, står vi også på vår opprinnelige konklusjon: xDrive 50 er best.
Og her er vi mer steile enn i diskusjonen om hvilken bil som er verdens beste.
For du må altså legge på nesten en halv million kroner for å få 96 flere hester og en 0,8 sekunder raskere sprint fra 0-100.
Du får også M-logoer i svart høyglans og Titanium Bronze, som ganske diskret viser at dette er en modell som gjør seg fortjent til å forvalte den over 50 år gamle og stolte historien til avdelingen for ekstraordinære ytelser.
Meningsløst
Med aktivert Sport Mode og Launch Control, passerer du 1000 Nm i dreiemoment i en iX M60 – som første BMW-modell i historien. Kraftutviklingen er særdeles imponerende.
I en stor SUV med opphøyd sitteposisjon, føles akselerasjonen enda mer brutal. Men også totalt meningsløs. Den litt mer siviliserte xDrive 50 er mer enn ufattelig rask på norske veier med sine 523 hester.
Hard gummi
xDrive 50 har også snaue fire mil bedre rekkevidde, og bedre totalkomfort. Vår testbil hadde hjul i dimensjonen 275/40 R22. Sammenliknet med standardimensjonen for xDrive 40 og 50 – 235/60R20 – så blir det mye og hard gummi mot den grove norske asfalten.
Dette høres mer enn vi ønsker.
Vi forstår entusiastene som vil ha maksimalt med krefter og prestisje. Det får du i en iX M60. Du får også en del standardutstyr som du ellers må legge til på en XDrive 50, blant annet laserlys. Men vi ville definitivt prioritert komfort, rekkevidde – og pris.
Og en bil som kniver om å ha status som «verdens beste».
Har du lest disse sakene?
-
Vi som feirer «Mustang 60 år»:
Mustang-mennesker er de beste festløvene
-
Startbatteri-problemer:
Ny bil var 63 dager på verksted med flatt batteri
-
Dongfeng Box:
Dette blir Norges suverent billigste bil
-
Best over 10 år?
USA-tall: Tesla er billigst å vedlikeholde
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Porsche Macan:
Når du trenger både familie- og sportsbil
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Europas største bilistorganisasjon:
Refser kinesernes assistansesystemer
-
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
10-punktsjekken med Dag Erik Pedersen:
«Var litt skeptisk til elektrisk. Nå er jeg overbevist»
-
Vi som elsker bakgårdsbiler:
Se nordmenns skjulte bil-moro
-
Hundrevis av milliarder:
Musk kjemper for tidenes høyeste lønn
-
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
-
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
-
Polestar 4 klar:
Her avdukes første Polestar uten bakrute i Oslo
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
-
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
-
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
-
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
-
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
-
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
-
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene