
Uvisst hvordan norske leveringer rammes:
Databrikke-krisen struper produksjonen hos Toyota
Den såkalte chip-krisen treffer verdens største bilprodusent med full tyngde. Just-in-time-prinsippet, som ga strømlinjeformet og effektiv forsyningskjede, er blitt en snubletråd for Toyota.
Toyota var et av de store selskapene som i sin tid introduserte just-in-time-prinsippet, altså en strømlinjeformet forsyningskjede der produksjonen justerer seg etter etterspørselen. Prinsippet innebærer en kontroll på alle leddene i forsyningskjeden som gjør at man slipper å holde seg med kostbare lagre med deler, men mottar dem fra leverandørene etter hvert som de trengs.
Toyota har hatt en buffer som sikret flyt og normalproduksjon i noen måneder. Men justering av langtidsplanleggingen og etablering av mellomlagre er ikke lenger nok til å holde produksjonen i gang.
Etter å ha sluppet unna de verste konsekvensene av chip-mangelen som nå lammer forsyningskjedene i bilindustrien, må den japanske giganten nå bite i det sure eplet.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
Kutter til ut september
Torsdag annonserte Toyota-konsernet at det blir kraftige kutt i produksjonen som vil begynne i august og vare i hele september.
De forklarer det drastiske tiltaket med på den ene siden den kraftige spredningen av deltavarianten av koronaviruset, men på den andre siden, og i enda større grad, med mangelen på halvledere. Flaskehalsene er rett og slett blitt for trange.
Til og med utgangen av september er det regnet med at tapet i produksjon vil være på 360.000 biler.
Det er ikke klart hvilke modeller som eventuelt blir forsinket til det norske markedet.
– Det er for tidlig for oss å si i hvilken grad dette vil påvirke leveringer til Norge. Mer informasjon er ventet til uken, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, til Motor.
Brikkemangel
Det dreier seg om de såkalte «chips» som er nødvendige for å produsere databrikker – mikroprosessorer og -kontrollere, disse «hjernene» som styrer den stadig mer avanserte elektronikken i bilene.
Nylig ble prognosene for tapt produksjon for bilindustrien i 2021 på grunn av denne krisen oppjustert til over 7 millioner biler.
Vi omtalte denne krisen første gang i februar i år, siden har den vokst i omfang og ventes å vare til godt inn i 2022. Toyotas produksjonskutt vil ramme alle de store markedene deres, Japan, USA, Europa, Kina og det øvrige Asia.
Titusener av færre biler overalt
Av de 360.ooo bilene som ikke kan produseres vil USA og Kina stå for rundt 80.000 hver, Europa for halvparten så mange.
I Japan har Toyota 14 fabrikker og 27 av de 28 produksjonslinjene der forventes å miste en produksjonen på 140.000 biler.
Til tross for de dystre utsiktene, holder den største japanske bilprodusenten på sin plan som er å bygge i alt 9,3 millioner kjøretøy av merkene Toyota og Lexus i løpet av fiskalåret som ender 31. mars 2022.
– Vi har tatt høyde for risikofaktorer i vår årsplan, men når det gjelder september, kom effekten tidligere og kraftigere enn vi forventet, sier kommunikasjonsdirektør Jun Nagata til Automotive News.
Les flere saker om Toyota:
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Toyota trosser krisene:
Dette bilmerket tjente 240 milliarder kroner siste året
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Toyota Supra:
Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Måtte selges som delebil:
Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Lexus tar grep:
Nå kommer dette rattet på biler for folk flest
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Regnestykket for Toyota bZ4X:
Dette blir totalprisen på årets kanskje mest solgte bil
-
Registreringstallene i mars:
Tesla Model Y på topp i ensom majestet
-
Se Toyota bZ4X mot konkurrenter:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
Usikkert for fremtiden
Kazunnari Kumaraka, direktøren for globale forsyninger, sier til avisen at det er vedvarende risiko for halvledermangel og vil ikke uttale seg om når det kan komme en lettelse i den globale mangelen. Han vil heller ikke si hvilke leverandører det dreier seg om eller hvilken type komponenter det er mangel på.
– I oktober og også etter det tror vi det er risiko, så vi holder øye med situasjonen fortløpende, hver dag, sier Kumakura.
– Fra og med den perioden vil vi ta igjen så mye vi klarer, men vi har fra før stramme produksjonsplaner, sier han og understreker at de fortsatt ønsker å nå målet på 9,3 millioner biler.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang