Helårsdekk gir lavere utgifter og færre dekkskift, men også redusert sikkerhet og kjøreegenskaper, på grunn av de opplagte kompromissene som bygges inn i dekket.
Det skal ideelt sett fungere like bra på tørr og varm asfalt, som på sludd og is. Det er en umulig kombinasjon.
Men utviklingen går i riktig retning, fastslår Europas største bilistorganisasjon, tyske ADAC. Basert på økende etterspørsel har de testet 16 helårsdekk i dimensjonen 205/55-16.
For første gang oppnår et helårsdekk karakteren «bra».
Forhåpentligvis er bremselengden kortere enn navnet: Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.
I testrapporten står det blant annet:
«2,4 i sluttresultat viser at dekket i utgangspunktet har jevnt gode egenskaper, uten noen opplagte svakheter. Men det er fortsatt ikke perfekt. Selv om det gir gode resultater på vått føre og vintervei, viser den små svakheter på tørr vei i høye sommertemperaturer.»
Annonse
Standard på Volvo
Det er også verdt å merke seg at dekket har en anslått kjørelengde på 60.000 kilometer.
Det er nesten 10.000 kilometer bedre enn nest beste dekk i denne kategorien, og nærmere dobbelt så langt som konkurrenter fra Pirelli (Cinturato All Season) og Yokohama (BluEarth-4S).
Volvo har levert helårsdekk på sine biler siden 2021, men ombestemte seg etter negative tilbakemeldinger fra markedet. Fra og med modellår 2025 leveres bilene med sommerhjul – og med vinterhjul som tilvalg.
Kjøper du en splitter ny Ford Explorer (les Motors prøvekjøring her), så kan du betale 2000 kroner for å få bilen med helårsdekk. Vil du gjøre som nybilkjøpere flest, og få bilen på sommerdekk og betale for vinterhjul (felg pluss dekk), så må du ut med nærmere 30.000 kr mer.
ADAC konkluderer med at helårsdekk har en svært positiv utvikling, men påpeker også at 9 av 16 dekk i testen ikke kan anbefales.