BEST I TEST: Vi har testet ni vaskekte sommerdekk – og et helårsdekk.

Sommerdekktesten 2024:

Dette bør avgjøre dekk­valget til elbilen

Hvordan bør du tenke når du skal velge dekk til elbil? Kanskje litt annerledes enn bilprodusentene? Her er våre beste råd.

Publisert Sist oppdatert

DEKKENE I TESTEN

  • Continental PremiumContact7

  • Falken Ziex ZE310 Ecorun

  • Goodyear EfficientGrip Performance 2

  • Hankook Ventus Prime 4

  • Kumho Ecsta HS52

  • Linglong Comfort Master

  • Michelin Primacy 4+

  • Nokian Hakka Blue 3

  • Sentury (Landsail) Qirin 990

  • Michelin CrossClimate 2 (helårsdekk)

DEKKDIMENSJON

215/55 R17

Elbilene er i overveldende flertall blant nybilkjøpene i landets husholdninger, og var objekt i nesten en femtedel av alle bruktbilhandlene i fjor.

Betyr en elektrisk drivlinje at vi skal tenke nytt om dekkvalget?

For de fleste er det vanskelig nok å velge sommerdekk på konvensjonelle biler: 

Et dyrt? Et billig? Eller noe midt i mellom? Og hva med et helårsdekk?

Vår test viser hvilke dekk som sikrer deg marginene på riktig side, uansett hva slags drivlinje bilen har.

Og med testen følger et generelt råd: Tenk sikkerhet, ikke drivlinje.

NYTT ANLEGG: Testen ble gjennomført på det nye Nokian Ring-anlegget et stykke utenfor Madrid sist høst.

Bedre rekkevidde

Mange nye dekk har fått egenskaper som skal være optimale for batteribilene, som regel dekk med lav rullemotstand som gir litt bedre rekkevidde. 

Men som vi kunne konstatere da vi undersøkte såkalte «Eco-dekk» i sommerdekktesten for to år siden: det ekstra rekkeviddepotensialet går på bekostning av klart svekket veigrep.

Vår oppfatning er at du ikke trenger andre typer dekk bare fordi bilen har en annen drivlinje under karosseriet. Det er ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt.

(Artikkelen fortsetter under tabellen og lenkene til enkeltdekkene)

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Karakter Maks Continental Nokian Kumho Falken Goodyear Hankook Michelin Linglong Sentury Helårsdekk
Bremsing våt asfalt1515151512121212666
Svinggrep våt asfalt10108108888464
Kjøring våt asfalt151512129121212666
Vannplaning108106108888410
Vannplaning i sving108108101088868
Bremsing tørr asfalt10108108888664
Kjøring tørr asfalt1010688688442
Drivstofforbruk53353544445
Støy1068810864862
Komfort52522333544
Totalt10087858480807775595251
Plassering12344678910

MELLOM SLAGENE: Testsjåfører Anders Helgesson (sittende) og Nils Svärd (bak) i en pause mellom testrundene.

Det er i hovedsak bilprodusentene selv som etterspør spesielle elbildekk for å kunne skryte av fine rekkeviddetall i brosjyren. For forbrukeren er ikke fordelen med noen ekstra kilometers rekkevidde like stor.

Desto viktigere er det å redusere risikoen for ulykker.

Men dekkprodusentene ser ut til å være enige. I årets test har tre produsenter – Continental, Goodyear og Hankook – gitt sine vanlige dekk et «EV-merke» på dekksiden. Det gjør de for å tydeliggjøre at produktene deres passer til alle typer biler, også de batterieelektriske. 

Michelin skriver på sine nettsider at Primacy 4+ egner seg for elbiler, selv om de også selger spesialiserte elbildekk med lavere rullemotstand. Slik skal kunden kunne velge bedre rekkevidde eller kortere bremselengde.

Kraft sliter

Elbiler og ladehybrider veier ofte mer enn sammenlignbare modeller med forbrenningsmotor.

20 prosent mer masse gir 20 prosent mer slitasje på dekkene ved hver akselerasjon, oppbremsing og i svingene. Med el-motorer med mer vekt og høyere dreiemoment øker risikoen for raskere dekkslitasje.

På den annen side betyr fraværet av girkasse at det er mulig å kjøre med jevnere akselerasjoner, uten rykk ved giring.

Slitasjerisikoen avhenger altså mye av hvordan produsenten har konfigurert bilens gasspedal og regenereringsfunksjon. Alle plutselige kraftendringer sliter på mønsteret.

Glem forfengeligheten

Derfor kan det være greit å sette ned bremsekraftregenereringen når du kjører i jevn fart på landevei, for å få en jevnere overgang mellom drivkraften fremover i kjøreretningen og bremsekraften.

Er du redd for økte dekkostnader, bør du legge forfengeligheten til side og velge den minste felgstørrelsen til bilmodellen.

I tillegg til at en mindre dekkstørrelse vanligvis er billigere i innkjøp, sørger den høyere siden på dekket for mer fleksibilitet, noe som igjen betyr mykere og roligere krefter på dekkets mønster når du dreier på rattet.

Jo større dekk, jo vanligere er det med sportsligere dekk i det såkalte Ultra High Performance-segmentet. De gir mer grep og bedre kjørefølelse, men slites raskere.

Å legge egoet til side og velge en mer beskjeden dekkdimensjon gir – i tillegg til miljøgevinster – bedre komfort og rekkevidde.

OM IGJEN OG OM IGJEN: Testansvarlig Nils Svärd sjekker rundetidene.
FUGLEPERSPEKTIV: Rundt og rundt for å teste svinggrep.

Lang livslengde

I årets test av sommerdekk har vi vendt blikket mot dimensjonen 215/55 R17 og dekk som er produsert for hverdagskjøring med god komfort og lang livslengde – på fagspråket kalt High Performance-dekk.

Blant de utvalgte finnes dekk fra velkjente produsenter som Continental, Goodyear, Nokian og Michelin.

De utfordres av Falken, Hankook og Kumho som tilbyr litt rimeligere dekk.

I budsjettklassen er det to kinesiske produsenter: Linglong og Sentury, som tidligere ble solgt under merkenavnet Landsail.

Vi har også tatt med det bestselgende helårsdekket, andre generasjon CrossClimate fra Michelin. Dette er dekket som som startet den moderne trenden med året-rundt-dekk gjennom å gi et sommerdekk visse egenskaper for vinterkjøring, i stedet for å ta utgangspunkt i et vinterdekk og gi det noen sommeregenskaper, slik man gjorde før.

Dimensjonen vi har valgt brukes på flere av de mye solgte modellene og egner seg for alle slags drivlinjer, også elbiler og hybrider.

R17 er standarddimensjonen på kompakt-SUV-er som Nissan Leaf, Kia Niro, Hyundai Kona, MG ZS og VW T-Roc. Og på populære bruktbiler som VW Passat og Ford Mondeo.

Elbiler med høyere krav

Flere av dekkene i testen har symboler som sier at de er «EV-Ready», en beskjed som skal forsikre elbileiere om at dette er dekk som også egner seg for elbiler.

Vi mener det er riktig av elbilister å velge dekk etter samme premisser som andre: prioritér dekk med kvaliteter som reduserer risikoen for ulykker. Men det er viktig å huske at elbilenes høyere vekt og kraftigere motoreffekt stiller høyere krav til dekkene.

Det er en av grunnene til at korte bremselengder er viktigere enn noen gang tidligere. Før spilte sjåførens reaksjonsevne en stor rolle. I moderne biler sørger nødbremssystemet for at bilen selv får maksimal bremsekraft og skviser ut den siste dråpen av dekkets grep. De kan bråbremse automatisk hvis sjåføren ikke er oppmerksom nok – og jo bedre dekk, jo bedre fungerer dette sikkerhetssystemet.

Verksted eller sykehus?

I beste fall kan dekkene være avgjørende for om man klarer å stoppe i tide – eller ikke.

Men selv om ulykken ikke er til å unngå, er det verdt å huske at et godt dekk vil bremse farten mer enn et dårlig dekk.

Det kan være forskjellen på om du må besøke et verksted eller et sykehus.

Etter ti intense testrunder kan vi konstatere at premiumdekkene og dekkene på mellomnivå har en klar sikkerhetsfordel sammen med budsjettdekkene. I varm sommertemperatur havner det dyre helårsdekket med et grep på samme nivå som budsjettdekkene.

Vi kan anbefale alle de sju beste dekkene i denne testen, men de har litt ulike egenskaper. Enkelte egner seg for de kjøreglade, andre har tydeligere fokus på komfort.

Det er verdt å lese grundig hvordan dekkene presterer i enkeltdisiplinene for å finne dekket som passer ditt behov best.

Men fremfor alt: trenger bilen nye dekk, så bruk muligheten til å sikre deg «litt flaks» i trafikken. Er det noen gang du trenger å ha marginene på din side, så er det når det uventede inntreffer på reisen.

KATT BLANT HERMELINER: Helårsdekket Michelin CrossClimate 2 er med i årets test – men hevder seg dårlig.

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 15
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Sammenlagt: 100