Full slakt:

Volvos helårs­dekk er dårligere hele året rundt

IKKE LIKE SOM BÆR: Identiske XC40-er på vinterføre, men en av dem har mer enn dobbelt så lang stopplengde på isete veier.

Flere av Volvos modeller selges med spesialutviklede «helårsdekk». Hvordan står disse seg mot tradisjonelle sommer- og vinterdekk? Ikke veldig bra, viser testen vår.

Publisert

Det var mange som hevet øyenbrynene da Volvo i 2021 annonserte at merkets ladbare biler skal leveres med spesialutviklede «helårsdekk», kalt Recharge.

Slik testet vi

  • Vi har testet Volvos Recharge «helårsdekk», brukt elbilen XC40 Recharge (R19) og sammenlignet med tradisjonelle sommer- og vinterdekk. Sommerdekket er Volvo-merket og kommer fra XC40 ladehybrid (R19). Vinterdekket er et snitt av de tre beste piggfrie i vår SUV-dekktest (siden man ofte kjører en litt mindre størrelse om vinteren, er dette R18).
  • Vinterdelen av testen er kjørt med XC40 D4 AWD, asfaltrundene med XC40 T4 ladehybrid og XC40 T2 automat. I alle målinger er det kjørt et kontrolldekk før og etter testdekkene for å justere måleverdiene etter vær- og overflateendringer.
  • Pga felgproblemer har vi ikke klart å få eksakte resultater for sommerdekket på forbruk og vannplaning. I stedet rapporterer vi en omtrentlig verdi basert på tidligere målinger for samme dekktype.

«Med ett enkelt dekksett som trygt kan håndtere vær- og veiforhold innenfor et bredere intervall enn sommer- eller vinterdekk kan, ønsker Volvo Cars å forenkle for kundene sine, samtidig som de reduserer karbon­dioksid­utslippene», forklarte Volvo.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Volvo måtte tåle mye kritikk i mediene for å gå å akkord med sikkerheten, ikke minst fra magasinet Vi Bilägare, Sveriges største bilmagasin, som Motor samarbeider tett med.

Dekkene i testen

  • Piggfrie vinterdekk: Gjennomsnitt av de tre beste piggfrie dekkene (Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2 og Nokian Hakkapeliitta R5 SUV) i vår test av SUV-dekk med dimensjon 235/55 R18.
  • Volvo Recharge: Pirelli Allseason SF2 VOL RECHARGE, 235/50 R19 foran, 255/45 R19 bak.
  • Sommerdekk: Continental EcoContact6 VOL 235/50 R19 fra Volvo XC40 T4 ladehybrid (Pirelli Cinturato P7 C2 på snø/is).

Volvo har senere presisert at ekte vinterdekk er å foretrekke på realt vinterføre, men påpekte også at helårsdekket er det beste alternativet for alle årstider.

For å få frem fakta har vi gjennomført en test over flere måneder – og nå kan vi dokumentere hvordan de nye Volvo-dekkene presterer på både vinterføre og i tidlig sommervarme.

Vanskelig på vinterveier

Som ventet gir vinterdekk det desidert beste grepet på vinterføre. Men det er ikke måletallene som bekymrer mest ved Volvos helårsdekk.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2022.

Undersøkelser viser at annenhver svenske bilist ikke klarer å skifte til vinterdekk før første frostnatt.

Alle vet sikkert at sommerdekk ikke egner seg for vinteren, men vi er likevel overrasket over hvor ubrukelige de er på frosne veier.

Stopplengden fra lave 50 km/t er over 100 meter – og da testet vi på relativt tørr og grepsvennlig is i mer enn ti minusgrader. På den isdekte testbanen gir vi faktisk opp etter første sving, og på snø glir bilen rundt som en smørklatt i en varm stekepanne.

Førsteinntrykket av Volvos helårsdekk er derfor ganske imponerende:

KAN BLI DYRT: Helårsdekk virker forlokkende, ved at du ikke trenger å skifte dekk. Men fleksibilitet har en pris.

Etter dekkskiftet er det et vintergrep som gjør at føreren kan styre og bremse uten problemer under normal kjøring. Det føles bra! Veldig bra, til og med.

Men plutselig forsvinner grepet, helt uten forvarsel, og med hjertet i halsgropen glir vi over i det andre kjørefeltet og inn i snøfonna. Dette var ikke engang ute på selve testbanen, men i en skarpere sving på transportstrekningen dit. Heldigvis var vi alene på veien den gangen.

Falsk trygghet

Vel ute på testbanene blir denne vanskelige balansegangen mellom grep og tapt kontroll enda tydeligere. På både is og snø gir Volvos helårsdekk en fin styrefølelse som lokker føreren inn i en falsk følelse av trygghet.

HARDT ARBEID: På, av. På, av. Dekktesting er en uglamorøs jobb.

Det skal bare marginalt høyere svinghastighet til før grepet forsvinner helt, uten forvarsel.

Glidfasen når grepet er tapt, er alarmerende lang. Med vinterdekkene kan sjåføren sikre litt kontroll og holde seg i høyre fil når bilen begynner å skli, men når Recharge-dekket mister veigrepet, havner det alltid i det som kan være møtende trafikk ute på offentlig vei.

Stopplengden på is er mer enn dobbel så lang for Volvo-dekket, sammenlignet med det piggfrie vinterdekket. På snø er det jevnere, men forskjellene er fortsatt betydelige. Fra 50 km/t er bremselengden mer enn fem meter lengre.

Satt på spissen: Denne forskjellen kan handle om å stoppe før krysset – eller etter.

Henger etter om sommeren

Så hvordan står Recharge-dekkene opp mot sommer- og vinterdekk i vår- og høsttemperaturer? Resultatet overrasker både positivt og negativt.

Det er beskjedne temperaturer i uken i mai når vi tester asfaltgrep. Det er 11–12 grader når vi kjører etappene på våt vei, og opp mot 17 grader og solskinn når vi kjører på tørre veier. Altså ikke noe skikkelig sommervær, noe som burde være gunstig for helårsdekket.

SÅNN PASSE GODE: Volvos helårsdekk er vinterdekk overlegne på regnvåte høst- og vårveier, som her på testbanen, men et ekte sommerdekk er bedre.

Igjen er kjørefølelsen med Volvo-dekket uventet god. Forskjellen til sommerdekket er minimal når det kommer til stabilitet rett frem og presisjon med mindre styring. Helårsdekk har vanligvis dårligere styrefølelse. Volvo har gjort en god jobb her.

Men med sterkere styrerespons og høyere svinghastighet har sommerdekket en klar fordel.

Det reagerer raskere på førerens bevegelser og plasserer bilen akkurat der du vil ha den, mens helårsdekket lider av merkbar understyring. Denne forskjellen bare øker på våt vei, hvor sommerdekket tåler betydelig høyere svinghastigheter uten protest.

Begge alternativene er imidlertid overlegne vinterdekk på asfalt.

Skuffer på vått

De myke piggfrie dekkene har liten kjørestabilitet ved høyere hastigheter og gir en diffus kjøreopplevelse uansett hastighet. Vinterdekkene har også lange stopplengder på vått underlag, selv om forskjellen til Recharge er mindre enn forventet. Volvo-dekket skuffer oss virkelig, spesielt på våt asfalt.

Til tross for at sommerdekket er et «øko-dekk» med optimert rullemotstand, som ikke har optimal bremselengde på vått underlag, glir helårsdekket uventet mye lengre. Forskjellen i bremselengde er seks meter fra 80 km/t.

Vannplaningsevnen til Volvo-dekket er også bare marginalt bedre sammenlignet med vinterdekket – og langt fra sommeralternativet. Helårsdekk er vanligvis bedre enn sommerdekk mot vannplaning, men ikke Volvos.

Revansjen kommer i forbrukstesten.

Piggfrie vinterdekk ruller alltid lett, men til tross for bredere gummi og grovere mønster, er Volvos Recharge-dekk lette på belastning, selv om forskjellene er små.

Prioritering koster

Dekkvalg handler om avveininger, og Volvos prioriteringer er klare: lavt forbruk og god kjørefølelse. Der overrasker Recharge-dekket positivt. Men forsøket på å spisse disse egenskapene har en pris.

Den største overraskelsen i vår test er den store sikkerhetsforskjellen til sommerdekket på våt vei, selv i relativt lave temperaturer. Det er i høstregnet helårsdekkene skal være på sitt beste. Volvo-dekket fungerer betydelig bedre enn piggfritt vinterdekk på våte vinterdager. Men la oss tenke litt på risikoeliminering:

På våt vei er det sju meter forskjell i stopplengde fra 80 km/t, til fordel for Recharge-dekket. På is er forskjellen i bremselengde over 30 meter allerede ved 50 km/t, til fordel for vinterdekkene.

Sannsynligheten for å miste kontrollen i en asfaltsving er lav, sammenlignet med samme scenario på is og snø. Volvo-sjåføren med helårsdekk vil være skremmende nær grepsgrensen ved helt normal landeveikjøring. Antisladd-systemet er ikke bedre enn dekkene som skal ha grep mot underlaget.

Hva er vitsen?

Selv Volvo anbefaler ekte vinterdekk for vinterveiforhold. Men skal du likevel skifte dekk etter sesongen, forsvinner hele poenget med et helårsdekk. Spesielt når et ekte sommerdekk er så mye bedre.

Så hva er vitsen da? Det eneste fornuftige svaret er at Volvo så for seg billigere dekkhåndtering for abonnementstjenesten Care By Volvo, der dekk- og hjulskift er inkludert i månedskostnaden, dersom kundene kjører med samme dekk hele året.

Vi synes at alle som kjører Volvo, uansett om de leier eller kjøper, fortjener bedre sikkerhetsmarginer – både på snø og asfalt.

For en bil som koster over en halv million, må du kunne velge ekte sommerdekk og ikke bli henvist til helårsdekk. Det burde være et rimelig krav.

Ingen svar fra Volvo

Volvo har avslått å kommentere resultatene av testen vår. Tidligere har selskapet gitt følgende uttalelse:

«Recharge-dekkene er de første dekkene for helårsbruk som oppfyller kravene til energieffektivitet i klasse A. Denne innovasjonen er i tråd med selskapets ambisjon om å tilby mer bærekraftige produkter. Dersom vinterdekk (klasse B eller C i energieffektivitet) brukes der det ikke er nødvendig, fører det også til unødvendig energiforbruk og CO2-utslipp. Ettersom Recharge-dekk lar flere kunder bruke bare ett sett med dekk året rundt, kan produksjonen av aluminiumsfelger reduseres, noe som igjen gir en ekstra positiv miljøpåvirkning.

Volvo Cars sikkerhetseksperter har funnet at det er mindre trygt å bruke tradisjonelle sommer- eller vinterdekk når veibanen er skitten eller våt og temperaturen er rundt frysepunktet. Under slike forhold er Recharge-dekk det sikreste alternativet. De tilbyr den beste balanserte sikkerhetsytelsen hele året og utmerker seg når vær- og veiforhold endres ofte. Sommerdekk eller vinterdekk brukt på feil veiforhold kan utgjøre en grunnleggende sikkerhetsrisiko.»