Motors store vinterdekktest 2023:

Her er de beste vinter­dekkene

Hvordan klarer et gammelt dekk seg mot det som kommer rett fra fabrikken? I årets vinterdekktester har vi tatt med det vanligste dekket på markedet: Det brukte. 

Publisert Sist oppdatert

Dekkdimensjon:

225/45 R17

Bør du investere i nye dekk eller beholde de gamle en vintersesong til? Vis oss den bileieren som ikke har fundert frem og tilbake over dét spørsmålet.

Derfor har vi tatt med brukte dekk i denne testen: både piggdekk og piggfritt. 

Å ta med brukte dekk gir oss mange svar, men ett av dem er viktigere enn de andre – og bør få deg til å tenke både to og tre ganger før du velger et billig budsjettdekk.

Under finner du, i rekkefølge:

Testprosedyre.

Piggdekk: Åtte enkelttester (syv nye og ett brukt) og rapport fra testingen. Samt sammenliknbare tall i en egen tabell.

Piggfrie dekk: Det samme – enkelttester, hvorav én av bruktdekk. Pluss rapport og tall.

Egen sak om alle detaljene i testene, lenket inn i både piggdekk- og piggfri-delene.

● Poengberegning.

Slik tester vi:

● Is- og snøtestene er gjennomført med forhjulsdrevne Volkswagen Golf i Älvsbyn i Sverige i begynnelsen av februar. De elektroniske assistansesystemene ABS og antisladd var innkoblet, med antisladdsystemet i sportsmodus for å tillate litt mer hjulspinn og sladd-vinkel for å forsterke dekkenes karakter – og å gi bedre flyt i kjøringen.

● Brems- og akselerasjonstestene er utført med tohjulsdrevne VW Golf i Arctic Falls Indoor utenfor Piteå i Sverige. Målingene startet og sluttet ved 5 km/t, i stedet for stillestående, for å minimere feilmarginer som kunne oppstå av bilens egen teknologi (ABS og antispinn).

● Asfaltmålingene på tørt og vått underlag ble gjennomført i Tammersfors i Finland i begynnelsen av mai, også med VW Golf som testbiler. Drivstoff­målingen er gjort på en rundbane i jevn hastighet (60 km/t) med en VW Golf GTI.

● Ved samtlige testdisipliner justeres resultatene mot et dedikert referansedekk som ikke er med i selve testen, men som anvendes flittig for å se hvordan grepnivået endres over tid.

● Alle dekk har dimensjonen 225/45 R17. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t.

● Karakterskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

PIGGDEKK

Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.

Her finner du først oversikten over poeng og lenker til de enkelte piggdekkene. Under disse kan du lese omtalen av piggdekktesten. Testene av de piggfrie dekkene kommer deretter.

Lovens bokstav er tydelig: 

Disse artiklene står også i Motor 3/2023.

Hvis vinter­dekkenes mønster­dybde er under 3,0 millimeter, så er de ulovlige å kjøre med. Det gjelder fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag.Men piggdekk ruller for det meste på veier med lav friksjon – is, snø eller våt asfalt – som ikke sliter så hardt. Derfor har de ofte mye mønster igjen, selv når det har gått noen år.

Så hva skal man tenke når dekket ser bra ut, men gummien nærmer seg åtte års alder?

For å få svar har vi tatt med et pent brukt gammelt dekk i årets store vinterdekktest.

Vinterdekktest 2023
Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
Vinterdekktest 2023
Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM

Poengoversikt piggdekk

Disiplin Maks poeng Nokian Michelin Goodyear Falken Continental Hankook Goodride Bruktdekk
Akselerasjon på is555432321
Bremsing på is15151515126963
Kjøring på is1515121299636
Poeng på is353532312417181110
Akselerasjon på snø544544444
Bremsing på snø1088810810108
Kjøring på snø101088810644
Poeng på snø252220212222201816
Bremsing på våt asfalt106810881068
Kjøring på våt asfalt543445322
Vannplaning533453433
Poeng på våt asfalt201314181716171113
Bremsing på tørr asfalt545544455
Kjøring på tørr asfalt535225244
Poeng på tørr asfalt10710769699
Drivstofforbruk543244545
Støy533225343
Totalt1008482817573695756
Plassering12345678

Den forsiktig kjørte jokeren i testen er datidens testvinner Nokian Hakkapelitta 8, produsert i begynnelsen av 2015 – slik at gummien var omtrent åtte år gammel da vi kjørte det i ny test nå.

Tross alderen er det omtrent sju millimeter igjen på mønsteret. Noen få pigger har ramlet ut, de gjenværende er slitt, naturlig nok, og utstikket er mindre enn da dekkene var nye.

Russisk dominans

Å få beholde sine brukte dekk en ekstra vinter er naturlig enda mer interessant enn vanlig for mange, slik som det økonomiske bildet er nå.

Ved siden av stigende renter, høyere inflasjon og en generell økning i levekostnadene, har den russiske angrepskrigen i Ukraina ristet om på dekkindustrien – med lavere produksjon og høyere priser som konsekvens.

Russland var det største vinterdekkmarkedet av alle, og mange fabrikker var plassert nettopp der. 

VESTLANDSVINTER: Vinterdekk skal duge på både vått
og vinterlig underlag. Våre tester skjedde på snø i Sverige
og på asfalt i Finland.
VESTLANDSVINTER: Vinterdekk skal duge på både vått og vinterlig underlag. Våre tester skjedde på snø i Sverige og på asfalt i Finland.

Da produksjonen plutselig skulle flyttes til andre land, sluttet flere av dekkprodusentene å lage de rimeligste merkene – og prioriterte i stedet de dyreste.

Da vi startet på denne vinterens test, fantes ikke piggdekk tilgjengelig fra Pirelli eller Bridgestone i den dimensjonen vi tester nå.

Det er spesielt synd i Bridgestones tilfelle, siden de har en ny generasjon dekk på beddingen.

Påbegynt sist høst

Testen startet sist høst hos Vanadis Gummi, vår pålitelige dekkforhandler i Stockholm. 

● Straks de bestilte dekkene dukket opp, kontrollerte vi at utstikket på piggene var slik regelverket krever. 

● Deretter ble dekkene kjørt 50 mil for at piggende skulle sette seg skikkelig. Et drøyt halvår senere hadde vi et endelig testresultat.

● I mellomtiden kjørte vi runde på runde på runde på snø- og isbanene i skogene utenfor Älvsbyn i Nord-Sverige (ligger omtrent på høyde med Mosjøen, byen «midt i Norge»).

● Vi gasset og bremset dagen lang i en spesialbygd istunnel utenfor Piteå (nesten innerst oppe i Bottenviken).

EKTE VINTER: Testene på vinterføre gjøres i Nord- Sverige, blant annet ved det 16.000 kvadratmeter store innendørsanlegget Arctic Falls utenfor Piteå.
EKTE VINTER: Testene på vinterføre gjøres i Nord- Sverige, blant annet ved det 16.000 kvadratmeter store innendørsanlegget Arctic Falls utenfor Piteå.

● Og utpå vårparten undersøkte vi dekkenes barmarkegenskaper på både våt og tørr asfalt utenfor Tammerfors i Finland. 

● Der målte vi også forbruket på en rundbane og lyttet til dekkstøyen på pigg-slitne landeveier.

Enkelt sagt: En helt vanlig vinterdekktest, nøyaktig slik den ble gjennomført året før.

Tre på topp

Når alle måledata blir sammenholdt, er det vårt subjektive inntrykk at en tet-trio med Nokian, Michelin og Goodyear stikker seg ut litt ekstra.

Alle tre får høye poengsummer, men på ulike kvaliteter. Det er derfor verdt å studere tallene i detalj, slik at du velger deg dekk med optimale egenskaper for det føret du oftest kjører på.

Vinterdekktest 2023
Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
Vinterdekktest 2023
Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM

Straks bak de tre i teten kommer de litt rimeligere alternativene Falken og Hankook, der særlig Falken-dekket utmerker seg med solid vintergrep til en rimeligere pris.

Det brukte dekket, da?

Vinterdekktest 2023
Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM

Med sine slitte pigger understreker dekket den åpenbare sikkerhets­­gevinsten som ligger i en investering i nye dekk. Men bare hvis du sammenlikner med andre premiumdekk.

Forskjellen mellom åtte år gamle Nokian-dekk og kinesiske budsjett-dekk er overraskende liten.

Lærdommen er meget tydelig:

Ikke kjøp billige vinterdekk i troen på at fersk gummi er bedre enn slitte premiumdekk.

Skulle ikke husholdningsbudsjettet ha rom for kjøp av nye dekk, så bør du legge til side litt penger og satse på ordentlig utstyr neste høst i stedet.

Det vil både du, miljøet og dine medtrafikanter tjene på.

PIGGFRIE DEKK

Klikk på bildene under for å se omtalene og poeng for hvert enkelt dekk.

Her finner du oversikten over poeng og lenker til de enkelte piggfrie dekkene. Under disse kan du lese omtalen av testen.

Når vinterdager med snø- og isfrie veier blir stadig vanligere i vårt langstrakte land, øker også interessen for vinterdekk som ikke har noen hundre forstyrrende pigger som bråker mot underlaget.

Men et skikkelig vintergrep uten pigger er en tøff nøtt å knekke for dekk­produsentene.

På snø og is kreves det følsomme konstruksjoner med myk gummi som bevarer kontakten med det glatte og ruglete veidekket.

Poengoversikt piggfrie dekk

Disiplin Maks poeng Continental Goodyear Nokian Michelin Bridgestone Pirelli Triangle Bruktdekk
Akselerasjon på is543554211
Bremsing på is15151215159966
Kjøring på is151512159151266
Poeng på is353427352928231313
Akselerasjon på snø545444534
Bremsing på snø1081081081088
Kjøring på snø101081088844
Poeng på snø252223222220231516
Bremsing på våt asfalt108106106446
Kjøring på våt asfalt545432232
Vannplaning545352331
Poeng på våt asfalt2016201318109109
Bremsing på tørr asfalt554445355
Kjøring på tørr asfalt545342532
Poeng på tørr asfalt1099787887
Drivstofforbruk545533445
Støy543235411
Totalt1008987848373715151
Plassering12345677

Et tett mønster, med masse små gummilameller, sørger for at det er mange kanter som forsøker å sikre taket i den glatte isen. Disse lamellene åpner seg og suger inn snø i mønsteret – som i sin tur utnytter snøkrystallenes friksjon for å gripe tak i snøen som ligger på veien.

Skarp kontrast

Den løsningen som gjør dette best, står i skarp kontrast til hva som behøves for å sikre optimalt feste på asfalt. Spesielt på våt asfalt.

Med mye vann i veibanen kreves det et åpent mønster med god evne til å transportere vann, for at gummien skal få kontakt med asfalten.

Derfor finnes det to typer piggfrie dekk: nordiske og mellomeuropeiske (også ofte kalt kontinentale).

Det nordiske dekket er designet for minusgrader og skal gi grep på is, mens det mellomeuropeiske fokuserer på kvaliteter for grep på regnvåte veier i noen få plussgrader.

I vår test fokuserer vi på den nordiske varianten – som dominerer markedet i Skandinavia, og som egner seg for kjøring på norske veier.

Spennende fra giganter 

De store nyhetene i denne kategorien foran 2023/24-sesongen kommer fra Goodyear og Pirelli.

Goodyear har tradisjon for å lage piggfrie dekk som best bygger bro mellom egenskapene til nordiske og kontinentale dekk, og tilbyr brukbart isgrep i kombinasjon med klasseledende egenskaper på våte veier.

Spørsmålet er om Goodyear har tatt vare på den strategien – eller om de har gjort justeringer i forbindelse med overgangen til en ny generasjon.

Vinterdekktest 2023
Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM

I Pirellis tilfelle er det snakk om et ny­gammelt produkt som er hentet inn fra de asiatiske markedene, etter at Pirelli måtte stenge sin fabrikk i Russland som produserte piggfrie dekk for de nordiske markedene.

Etterfølgeren kalles for så vidt et «nordisk friksjonsdekk», men er utviklet for forholdene i Kina og Japan. Det er noe stivere i konstruksjonen, med mer vekt på asfaltegenskapene enn Pirelli-dekket som tidligere ble solgt på våre trakter.

Bruktdekk i test

Akkurat som i piggdekk-testen har vi tatt med et brukt premiumdekk som har trillet i åtte år – men stadig er i brukbar forfatning. 

Hvordan tåler et halvslitt, piggfritt dekk tidens tann?

De piggfrie dekkenes mykere gummiblanding slites raskere enn de hardere piggdekkene, og de kjøres oftere på veier med høyere andel barmark om vinteren.

Sammenliknet med vårt brukte piggdekk har da også det piggfrie dekket noe mer slitasje. Mønster­dybden er på drøyt seks millimeter, mot piggdekkets sju millimeter, og gummien har hardnet mer enn på det like gamle piggdekket.

Slik varer dekkene lengre

OPPBEVARING: 

Med riktig oppbevaring holder dekkene sine egenskaper i mange år. 

Helst skal de ligge mørkt og svalt. Viktigst er det at de ikke utsettes direkte for solens UV-stråler eller større temperaturforandringer. 

Før du legger dekkene til lagring, kan de gjerne skylles med lunkent vann for å få bort salt og andre forurensede elementer fra veien.

KJØRING: 

Tenk på å starte og akselerere mykt, ta det rolig gjennom rundkjøringene og ikke vri på rattet når bilen står stille. Prøv å ha bilen lett rullende ved parkeringsmanøvrer, særlig hvis du kjører med piggdekk.

ELLERS: 

Kontroller gjerne bilens hjulvinkler, for å hindre skjev slitasje som sliter dekkene raskere enn ellers. Det er en tjeneste du får utført på mange bil-og dekkverksteder.

Tross større slitasje har det piggfrie dekket beholdt mer av det opprinnelige isgrepet. I takt med at piggene slites, mister piggdekket isgrepet raskere enn piggfrie dekk gjør.

I stedet har det piggfrie dekkets egenskaper på våt asfalt blitt dårligere raskere i takt med at mønsteret slites og gummien blir stivere. Det merkes særlig i vannplaningstesten.

Men vi ser samme resultat som i piggdekktesten:

Tross sin høye alder kan bruktdekket matche et helt nytt budsjett dekk, selv på is.

Det er altså ikke bedre å kjøpe et nytt billigdekk for å få fersk, myk gummi enn å beholde et gammelt premiumdekk.

Så rådet er utvetydig: Velg kvalitet foran pris, det lønner seg både på kort og lang sikt.

Slik beregnes poengene

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.

Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnitts­verdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.

● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poeng­summen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.