Med fattige 1860 nybilregistreringer, en brøkdel av antallet registreringer fra de beste enkeltdagene i desember, har norsk bilbransje tatt en skikkelig pust i bakken. Det er det laveste månedstallet siden januar 1962, da Einar Gerhardsen var statsminister.
Samme måned i fjor ble det registrert 7957 nye biler, og det var den gang det laveste tallet siden 2009.
De svake tallene ble i 2022 tilskrevet de leverings- og produksjonsutfordringene som har preget internasjonal bilindustri de siste årene. Men nå er det norske beslutninger som er hovedforklaringen på de rekordlave tallene.
Avgiftsendringene som trådte i kraft fra nyttår – med ny vektavgift, samt moms på elbiler over 500.000 kroner – førte til et voldsomt rush i desember, med førstegangsregistrering av 39.497 biler, over det dobbelte antallet av hva som normalt registreres.
Totalt ble det registrert 174.329 nye personbiler i 2022, en nedgang på 1,1 prosent fra året før.
VW-topp
I januar 2023 har toppmodellen Volkswagen ID.4 (både 2WD og firehjulsdrevne GTX til sammen) bare 212 nybilregistereringer. I desember hadde den samme modellen 2182 registreringer, over 10 ganger så mange.
Tallene er så lave at det knapt gir mening å tolke dem. Uansett er det ingen indikasjoner i januarstatistikken på at de nye avgiftene følges av et umiddelbart trendskifte i norske bilkjøperes preferanser.
Av samtlige førstegangsregistrerte biler i januar var 1237 elbiler. Det tilsvarer en andel på 66,5 prosent, noe som riktignok er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022. Det ble registrert 263 nye ladehybrider, 36 bensinbiler og 142 nye dieselbiler.
Men de sju ikke-elektriske modellene som er inne på topp 20-listen nå i januar, hadde alle betydelig høyere leveringstall i desember – da elbilkonkurransen var på sitt mest intense.
Annonse
Brukt holder farta
I bruktbilmarkedet er omsetningen på omtrent samme nivå som i fjor.
Med 39.107 eierskifter er det en nedgang på beskjedne 0,2 prosent.
– Det er ingen overraskelse at registreringstallene for januar er lave, det var ventet et kraftig fall. Men at tallene skulle bli så lave, var det nok ikke mange som hadde sett for seg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Januar var en svært spesiell måned for registrering av nye biler. Det er for tidlig å si om tallet på nybilregistreringer vil fortsette å være uvanlig lavt utover våren, men om ikke nybilregistreringene tar seg opp til et normalnivå, vil det være en klar indikasjon på at mange har fått en trangere økonomi. Det gjenstår å se, sier Solberg Thorsen.
Svensk fall
Med 14.601 nybilregistreringer var tallene i Sverige 27 prosent under tilsvarende i januar 2022, det svakeste siden 2009. Ifølge bransjeorganisasjonen Mobility Sweden er endringene i elbilstøtten fra nyttår en hovedforklaring.
Elbilene utgjorde 52 prosent av registreringene. Alle de 10 mest populære modellene i Sverige i januar var fra Volvo, Kia eller Toyota.