MEST BRUKT: Elbilmodellen som ruller flest kilometer i USA: Tesla Model X.

Elbiltall fra USA:

Porscher blir kjørt minst, Teslaer mest

De fire Tesla-modellene troner øverst på en oversikt over hvilke elbiler som blir brukt mest av eierne sine.

Publisert Sist oppdatert

I USA triller en gjennomsnittlig bil med forbrenningsmotor 20.528 kilometer hvert år.

Snittet for elbiler ligger langt bak – på 14.575 kilometer årlig.

Ifølge en ny undersøkelse fra ISeeCars, også gjengitt av Vi Bilägare, er det bare Teslas modeller som ligger over elbil-snittet. Og spesielt langt over ligger de heller ikke.

Stort utvalg

Toppen ser slik ut:

1. Tesla Model X 16.698 km per år

2. Tesla Model Y 16.410 km per år

3. Tesla Model 3 16.025 km per år

4. Tesla Model S 15.028 km per år

Over 860.000 elbiler er inkludert i analysen, altså en god del flere enn de 599.000 Statistisk Sentralbyrå meldte at fantes i Norge ved siste årsskifte.

Likevel er det bare 12 modeller på listen.

Dette henger naturligvis sammen med at den amerikanske elbilfloraen er svært annerledes enn den norske, men skyldes også at biler som er solgt i mindre volum, er ekskludert.

I tillegg er det kun tre år gamle biler som er vurdert – altså biler som eierne har hatt en stund og etablert et bruksmønster for.

Leaf nest sist

De øvrige bilene følger i ganske jevnt synkende rekkefølge, bortsett fra en dupp fra nest siste til siste:

5. Hyundai Kona Electric 13.290 km per år

6. Chevrolet Bolt EV 12.475 km per år

7. Audi e-tron Sportback 11.601 km per år

8. Jaguar I-PACE 11.118 km per år

9. Hyundai Ioniq Electric 10.946 km per år

10. Kia Niro EV 10.668 km per år

11. Nissan Leaf 10.290 km per år

12. Porsche Taycan 7797 km per år

2. eller 3. bil

Undersøkelsen inneholder en rekke interessante observasjoner om bruk og rekkevidde.

– At elbiler blir brukt mindre enn andre biler, skyldes flere forhold, ikke minst deres rolle som andre- eller tredjebil i husholdningene. Men den klart viktigste faktoren er rekkevidden, sier Karl Brauer, ISeeCars' sjefanalytiker.

Alle Teslaene på toppen av listen har da også bedre rekkevidde enn samtlige under.

259 km ekstra?

Ifølge ISeeCars er det et gangestykke som åpenbarer seg i tallene: Multipliser økt rekkevidde med 23, så ser du hvor mye lengre elbileiere er villige til å kjøre årlig.

Hvis en elbil øker rekkevidden fra 400 til 401 kilometer, øker altså den årlige kjørelengden med 23 kilometer.

Derfra regner analytikerne seg frem til at disse 12 modellene trenger hele 259 kilometer ekstra rekkevidde – i snitt – før de blir brukt like mye som biler med forbrenningsmotor. I dette regnestykket er alle andre faktorer, som endring i generelle vaner og utbygging av ladeinfrastruktur, utelatt.

ISeeCars noterer også at den gjennomsnittlige kjøreturen i USA er bare så vidt over 15 kilometer lang, og at 95 prosent av alle bilturer er på under 50 kilometer.

  • ISeeCars er en slags søkemotor for å finne beste bilkjøp, og har blant annet oversikter, rangeringer, sammenlikninger og diverse kalkulatorer.