ABRAKADABRA: Tyske bilprodusenter kan lage hydrogenbiler på kort varsel, mener hydrogentoppen Jorgo Chatzimarkakis, her med BMWs hydrogen-sjef Jürgen Guldner til venstre.

Hydrogen-topp venter mange biler:

«Kan lage hydrogen-biler som går 100 mil»

De store tyske bilprodusentene kan lage hydrogenbiler i en fei, men er låst i sitt strategiske valg om å prioritere batterielektriske biler etter «Dieselgate».

Publisert

ANTWERPEN (Motor): Det sier Jorgo Chatzimarkakis, direktør for interesseorganisasjonen Hydrogen Europe, i et intervju med Motor.

Hydrogenentusiastene mener de har suveren teknologi, men venter på både bilmodeller og infrastruktur. Hva er problemet?

– Problemet er at du trenger de store bilprodusentene til å sparke det i gang. De tyske selskapene hadde sitt «dieselgate» i 2015, og de var fanget i en situasjon de ikke hadde kontroll på. Tidligere Volkswagen-sjef Herbert Diess konsentrerte seg om batterier for å løse problemet. Han trengte et enkelt og tydelig budskap – og det var batterier, sier Chatzimarkakis.

Behovet for klarhet er forsterket av noen økonomiske realiteter, mener han.

I TEST-PRODUKSJON: Tre BMW iX5-modeller på fabrikkgulvet i München.

Kinesiske bremseklosser

– 48 prosent av overskuddet til Volkswagen kommer fra Kina, som er en stor aktør – med tunge interesser i batteri-industrien. De ønsker ikke hydrogen. Og det er problemet i Europa, ifølge Chatzimarkakis, som hevder at de tyske lokomotivene har teknologien klar.

– Jeg har hatt gråtende Audi-representanter på den andre siden av bordet som sier de har teknologien klar. Også VW kan starte produksjon av hydrogenbiler raskt, hvis de vil. Daimler har flyttet hele hydrogen-satsingen over i tungtransporten. Noe av det samme har Volvo valgt.

– Da er det BMW som sitter igjen og må gjøre grovjobben blant de europeiske premiumprodusentene, sier Jorgo Chatzimarkakis.

Trosfeller

Og blant BMW-toppene har han noen trosfeller som forventer at hydrogen får sitt gjennombrudd mot slutten av 2020-tallet.

– Vi har jo kjent til denne bilen som BMW presenterer nå, iX5, en stund. I USA hadde de sendt den på veien og latt markedet bli kjent med dem, men BMW er europeere. De skal teste, teste, teste. Derfor tapte vi noen år. Men, vel, vel, i det øyeblikket vi har infrastruktur for tungtransport, vil det ta av, hevder han.

– Hvordan skal du få fart på satsingen til Volkswagen?

– De har allerede sparket Diess. Den nye sjefen har startet med å prioritere e-fuel (kunstig drivstoff). Men de kan komme på banen raskt, med biler som har opptil 100 mil rekkevidde.

PÅ UTSTILLING: Hydrogenbilen BMW iX5 foran det ikoniske Havenhuis i Antwerpen.

Råvarekamp

Jorgo Chatzimarkakis mener den begrensede tilgangen på råvarer vil bli hydrogenteknologiens trumfkort.

– Ta et lite steg tilbake og spør deg selv: Hvorfor gjør vi dette? Svaret er enkelt: Klimaendringene! Og vi lever i en verden med begrensninger på råvarer. Litium. Kobolt. Platina. Hydrogen trenger 20 ganger mindre av platina og andre råvarer enn batteriene til elbiler. Vil vi ha adgang til kritiske råvarer og mulighet til gjenvinning?

– Det vil bli et spørsmål som overskygger alle andre, sier Jorgo Chatzimarkakis – og peker på at land som Sveits og Tyskland allerede har introdusert begrensninger i bruk på grunn av energimangel.

DET STORE SLAGET: – Råvaretilgangen vil bli et spørsmål som overskygger alle andre, sier Jorgo Chatzimarkakis.