HAR DU SETT?! Tesla-sjef Elon Musk forbereder seg på tøffere konkurranse.

Bileksperter venter skifte:

Tror Tesla mister lederplassen innen 2025

Tesla kommer til å miste sin posisjon som den ledende elbilprodusenten i USA i løpet av 2025, tror en av USAs ledende bilanalytikere.

Publisert

General Motors og Ford vil overta lederrollen i løpet av få år, skriver Bank of America-analytiker John Murphy i sin årlige «Car Wars»-rapport.

Murphy anslår at det kommer 135 nye elbilmodeller på markedet innen 2025, samtidig som elbil-salget i USA forventes å vokse fra 400.000 i år til 3,2 millioner i 2025.

Med den utviklingen vil Teslas markedsandel falle fra 70 til rundt 11 prosent, mener Murphy.

«Elon Musk har fått operere i et vakuum de siste 10 årene, nesten helt uten konkurranse. Nå fylles dette markedet opp på en massiv måte, med en lang rekke svært gode produkter», sier Murphy.

Flere lanseringer

De siste 20 årene har det vært gjennomsnittlig 40 nylanseringer årlig i USA, nå antyder Murphy at dette øker til 61 per år de neste fire årene. Av de 245 modellene som er på tegnebrettet, er 60 prosent elektrifisert – og to tredjedeler av disse er helelektriske.

Slik ser planene ut for USA-lanseringer av antall elektriske modeller i 2023-26:

  • 17: General Motors.

  • 13: Hyundai/Kia.

  • 11: Volkswagen (konsern).

  • 6: Ford.

  • 3: Tesla.

Det er verdt å minne om at det amerikanske markedet er ganske annerledes enn det europeiske og asiatiske, ikke minst utgjør de store bilene – pickupene – en stor del av totalsalget.

Og for både GM, Ford og Tesla er det elektriske pickuper som virkelig vil dra salget.

Satser tungt

Et annet analysemiljø, AlixPartners, presenterer tall som viser at bilindustrien samlet har varslet investeringer på til sammen 526 milliarder dollar (ca. 5353 milliarder kroner) i elbilskiftet frem mot 2026.

Det er voldsomme tall, men samtidig er bilindustrien i en posisjon hvor det er selgers marked:

«Spørsmålet ‘kan jeg få tak i en bil?’ trumfer nå spørsmålet ‘hvor mye må jeg betale?’, og bruktbilprisene bare underbygger det faktum at kjøperne er langt unna en situasjon hvor de kan shoppe rundt etter en god pris», skriver AlixPartners.

Selv med mangel på deler, en delvis lammet transportnæring og lave salgstall har bilprodusentene rekordhøye overskudd. Det vil fortsette enda noen år, tror AlixPartners, selv om industrien skal investere enorme summer i overgangen til ny teknologi.

Men de tror det økonomiske løftet blir så tungt for mange at man vil oppleve fusjoner, partnerskap og samarbeid mellom leverandører og tradisjonelle produsentene.

Må vente

Først helt mot slutten av 2020-tallet venter de at produksjonsvolumet av elbiler blir så stort at produsentene vil oppleve den type storskala-fordeler som bensin- og dieselbiler i dag drar veksler på.

De gjennomsnittlige råvarekostnadene på en bil med forbrenningsmotor produsert i USA er på 3662 dollar i dag (ca. 37.000 kroner), nesten dobbelt så mye som før pandemien, mens råvarene til en elbil koster 8255 dollar (ca. 84.000 kroner).

I tillegg til dette kommer deler og komponenter som har en omtrentlig verdi på 9000 dollar (ca. 91.500 kroner) på en elbil og vel 5000 dollar (ca. 50.800 kroner) til en bil med forbrenningsmotor.