OMSIDER I HAVN: Et båtlass elbiler fra Ford etter lossing i Drammen havn.
OMSIDER I HAVN: Et båtlass elbiler fra Ford etter lossing i Drammen havn.

Elbil-prisene øker:

Frykter dyre elbiler kan ødelegge bilmarkedet

Mens norske elbilkjøpere venter utålmodig på nye biler, vokser frykten ute for at elbiler blir så dyre at hele bilmarkedet kollapser. – Vi er på vei bort fra de gylne elbilårene, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

Det kan høres ut som en selvmotsigelse i en tid hvor leveringstiden kryper opp over 12 måneder for de mest ettertraktede volum-modellene her til lands, men antyder mest at Norge er en liten øy i bilverdenen:

I USA slår stadig flere fagmiljøer alarm om at elbiler er i ferd med å bli så dyre at halve befolkningen rett og slett ender uten mulighet til å ta del i det grønne skiftet.

Samtidig advarer Stellantis – bilkonsernet med 14 ulike merker som i 2021 var verdens femte største produsent – om at bilmarkedet kan kollapse hvis ikke elbilene blir billigere. Bekymringene handler først og fremst om at produksjonskostnadene må senkes dramatisk, hvis de skal klare å få et volum som gjør elbilproduksjonen bærekraftig.

Og akkurat nå er vi langt unna et slikt kostnadsbilde.

Nordavind fra alle kanter

Kia varslet før helgen en økning på over 10 prosent for deres populære nye elbil EV6, med begrunnelse i høyere produksjonskostnader.

– Også vi i Kia opplever nå økte priser på råvarer. Batterier, særlig, men også stål, samt strøm og frakt, sier Kia-direktør Irene Solstad til Motor.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PRISJUSTERER:</span> Irene Solstad i Kia Norge.
PRISJUSTERER: Irene Solstad i Kia Norge.

– Vi tror at mange må justere seg i tiden som kommer, sier hun.

Nå varsler Nissan fire prosents økning for den antatt mest populære Ariya-modellen, mens det tirsdag kom helt marginale prisjusteringer på ID-modellene til Volkswagen.

De nyeste tallene i konsumprisindeksen som ble sluppet mandag, viser en prisøkning for personbiler siste 12 måneder på 4,8 prosent. Men disse SSB-tallene er ikke detaljert ned på modell og drivlinjer.

– De økte prisene gjør at elbil-dørene er i ferd med å lukkes for mange nå. Forbrukerne rammes fra alle himmelretninger nå, når momsen innføres, bompengene øker, strømprisene går i taket og prisene på elbil stiger. Summen av dette er at færre vil ha råd til å bytte til en ny, trafikksikker og mer miljøvennlig bil. Det betyr at mange blir sittende fast i fossilfella lenger enn de hadde tenkt, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Historisk ordrereserve

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) over prisutviklingen på åtte av de mest populære bilmodellene fra februar 2020 frem til i dag viser et uoversiktlig bilde:

Varianter av både Nissan Leaf, Audi e-tron og Polestar 2 har gått ned i pris, mens bestselgeren Tesla Model 3 har gått opp. Men slike sammenlikninger er kompliserte fordi modellene får stadige utstyrsendringer som naturlig påvirker prisene.

«Elbilene er åpenbart et produkt for dem med god råd»

Bilanalytiker Charlie Chesbrough,
Cox Automotive

Ikke desto mindre vokser køene utenfor landets bilbutikker.

Konsernsjef Arvid Sulland i Sulland Gruppen, en av Norges største bilforhandlere med butikker i over 20 byer, sier i et intervju med BilNytt tirsdag at konsernet nå har en ordrebok på over 6000 kontrakter, mer enn tre ganger så mange som normalt.

– Dagens tall tilsvarer salg i over 7 måneder og utfordringen blir nå om vi får de bilene vi har i bestilling. Det er kanskje den største utfordringen, sier Sulland til BilNytt.

For dem med god råd

Internasjonalt er prisene til større bekymring enn leveringstiden.

Stellantis-konsernet forbereder lansering av 75 nye helelektriske modeller i løpet av 2020-tallet, men produksjonsdirektør Arnaud Deboeuf sier de må kutte produksjonskostnadene på nullutslippsbiler med 40 prosent for å få en økonomisk bærekraftig produksjon.

– Det er en stor utfordring. For dette markedet kommer til å kollapse hvis ikke bilene blir billigere, sier Debeouf.

I USA er bilprisene generelt på et historisk toppnivå. Og elbilene er dramatisk mye dyrere enn bilene med forbrenningsmotor.

I følge Edmunds.com, et selskap som overvåker prisutviklingen i det amerikanske bilmarkedet, er gjennomsnittsprisen for en elbil nå 61.000 dollar (ca. 622.000 kroner), rundt 15.000 dollar høyere enn pris-snittet for nye biler av alle klasser og drivlinjer. Disse tallene sier riktignok ikke noe om hva de rimeligste modellene koster.

Ca. 30 prosent av nye biler kostet over 50.000 dollar i USA i 2021, mot bare seks prosent for 10 år siden, ifølge Charlie Chesbrough, en analytiker i Cox Automotive.

– Elbilene er åpenbart et produkt for dem med god råd. Det kommer til å gå lang tid før elbilene utgjør majoriteten av bilene på veien, sier Chesbrough.

«Elbiler er nå noe som en begrenset gruppe av godt bemidlede kjøpere har råd til», skriver Bloomberg News – og peker på to hovedforklaringer:

  • Utviklingen av ny teknologi er alltid kostbar. Alle de store bilprodusentene gjør massive investeringer i nye fabrikker og utvikling av nye modeller – som krever nye typer råvarer.

  • Og nettopp økningen i råvarepriser gjør at mange helelektriske modeller blir stadig dyrere.

Stigende priser

Samtidig som Ford Motor Company varsler om en økning i mislighold av billån, ber flere av de store bilfabrikantene politikerne i Kongressen om økninger i støtteordningene for elbil.

Bilprodusentenes dilemma er at de trenger å få middelklassen inn i markedet, dersom de skal skalere opp en kostnadseffektiv produksjon av biler med lavere utslipp – slik myndighetene krever.

Og skal menigmann kunne kjøpe elbil, må prisene ned. General Motors dumpet riktignok prisen med 6000 dollar nylig på ikke altfor populære Chevrolet Bolt og Bolt EUV.

Men blant mer etterspurte modeller har prisen gått den andre veien:

I vår ble prisene satt opp på både Ford Mustang Mach-E og Rivians elektriske pick-up. GM har varslet at elektriske Hummer blir 6250 dollar dyrere enn annonsert, samtidig som Tesla har skrudd opp prisene på alle sine biler – med inntil 6000 dollar på den dyreste. Model 3 smatt opp 2500 dollar, mens LR-versjonen av Model Y økte 3000 dollar.

Tesla sier ikke et kny om hvorfor prisene endres, men den normalt velinformerte nettavisen Electrek peker på høyere råvarepriser – og en voksende ordrebank som krever at utsalgsprisen tar høyde for høyere kostnader biler som første leveres i 2023.

Frykter avgiftsspiral

Tilbake i Norge ser NAF tegn til et bilmarked hvor det blir krevende å henge med for mange.

– Vi er åpenbart på vei bort fra det som har vært gylne år for elbilkjøperne. Mange sitter nok derfor med følelsen av det var de som hadde god råd som fikk elbil billig. Våre undersøkelser viser at det er de med lave inntekter, stort bilbehov og få alternativer i hverdagen som nå risikerer å bli sittende i fossil-fella. Nå som elbil er i ferd med å bli allemannseie kan de økende prisene og avgiftene gjøre elbilovergangen enda vanskeligere for denne gruppen. Det oppleves nok ganske urettferdig for mange, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ADVARER: </span>Thor Egil Braadland i NAF.
ADVARER: Thor Egil Braadland i NAF.

Han tror en økning i elbilprisene vil ha konsekvenser for andre biltyper også.

– Stortinget har vedtatt at uansett hva som skjer med elbilen så skal den være konkurransedyktig. Vi frykter derfor at Finansdepartementet nå sitter og spikker nye avgifter for bensin- og dieselbiler. Det er en avgiftsspiral vi har advart sterkt mot, fordi økte avgifter på alle biler fører til at farten på nybilsalget går ned. Det gjør den samlede bilparken eldre og mindre trafikksikker enn den kunne vært, og det vil føre til at flere beholder en gammel diesel- eller bensinbil lengre, med de utslippene det medfører. Denne utviklingen er det ingen som ønsker, sier Braadland.