VERDENS BESTE KJØREBRILLER? Toyota ser også for seg mikrofoner i brillestengene.

Toyota-patentsøknad:

Kan disse brillene erstatte head-up display?

Toyota har levert en patentsøknad på briller til bilkjøring.

Publisert

Hvis du ikke har prøvd det ennå: Head-up display (HUD) er visning av viktig informasjon – i det minste hastigheten og eventuelle advarsler – som for bilførerens del synes å stå rett på frontruten. Dette skjer gjennom projisering fra lyskilder, og begynner å bli vanlig på bilmodeller over et visst prisnivå.

Teknikken er særlig kjent fra kampfly og har den åpenbare fordelen at man ikke behøver å flytte blikket nevneverdig fra veien.

Toyota ønsker å undersøke muligheten for å overføre dette til briller. Som det går frem av patentsøknaden, plukket opp av Carbuzz, er mulighetene mange.

Tryggere

I tillegg til den vanlige, nødvendige informasjonen, kan brillene for eksempel hente inn GPS-anvisninger eller bilder fra bilens kameraer, i det hele tatt alt du er vant til å se via instrumentene – med et par klare fordeler på toppen:

● Brillene følger hodet, så du vil se advarsler selv om du skulle kikke kjapt ned for å finne igjen dropsesken du nettopp mistet i fanget.

● Briller er også en mer velegnet plattform for AR enn en frontrute.

For mye info?

AR står for augmented reality, eller utvidet virkelighet på norsk. Dette er et lag av konstruerte bilder på toppen av de ekte.

La oss si at du leter etter en spesifikk forretning. Med AR kan du da kanskje se konturene av denne tegnet inn på riktig sted, i riktig retning, selv om det i øyeblikket er mange bygninger som står i veien.

Toyota har tatt høyde for at det rett og slett er for mange slike muligheter, og foreslår derfor at tilgangen til ikke-essensielle funksjoner må begrenses av et internt tidsur.

Direkte sollys

Aller øverst på Toyotas nytteverdi-liste står likevel HUDs kjente slagside: Direkte sollys, eller skarpt lys fra andre biler på kveldstid, kan gjøre informasjon vanskeligere å se.

Et par briller løser ikke noe alene, men tanken er å bruke såkalt elektrokromatisk glass. Dette er glass som endrer farge ved tilførsel av elektrisk strøm.

I sin best tenkelige inkarnasjon vil et slikt produkt gjøre all bilkjøring tryggere, rett og slett fordi føreren til enhver tid kan ha glede av et lysnivå som er perfekt avstemt med hensyn til både eksterne variasjoner og individuelle preferanser.