MENGDER: Tesla Model Y alene sto for langt flere nybilleveringer enn noen andre bilmerker klarte til sammen.

Bilsalget 2023:

Stor nedgang i nybil­leveringene

2022 var et knallsterkt bilår, 2023 ble noe helt annet, men én bilmodell leverte ekstreme tall. 

Publisert Sist oppdatert

Det ble en stor tilbakegang i antallet førstegangsregistrerte nye personbiler i 2023 sammenlignet med 2022, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Totalt 126.953 biler er 27 prosent svakere enn 2022.

I desember 2022 ble det satt registreringsrekord med 40.000 biler, i 2023 var antallet drøyt 27.000 færre, en nedgang på 69,2 prosent.

Historisk lavt for fossilbilene

– Hovedårsaken til registrerings­rekorden i desember 2022 var den varslede innføringen av moms på elbiler over en halv million kroner, samt innføring av en ny vektavgift for alle personbiler fra 1. januar 2023. Samtidig fikk man virkelig fart i utlevering av nye biler,  sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV, i en pressemelding. 

For 2023 trekker han fram at de nye avgiftene, sammen med sterk prisstigning og flere rentehevinger, slo kraftig ut på bilsalget.

Elbilandelen i fjor var 82,4 prosent, som er noe høyere enn 2022, mens OFV sier andelen bensin- og dieselbiler er det laveste de noen gang har registrert, med 3,7 prosent. 

Andelen ladbare hybrider og hybrider med bensinmotor var 14 prosent.

Kjente merker selger best

Den desidert mest populære personbilen i Norge i fjor var Tesla Model Y med 23.088, en markedsandel på 18,2 prosent, fulgt av Volkswagen ID.4 med 6614 biler og Skoda Enyaq med 5740 biler.

Ellers er det verdt å merke seg at det er tre bilmodeller med fossilbiler blant de 20 mest registrerte nybilene i 2023, alle fra Toyota, med RAV4, Yaris og Corolla.

Solberg Thorsen sier det er de kjente merkene som dominerer lista.

– Selv om det de siste årene har kommet en lang rekke nye merker og modeller, ser vi at de fleste velger bilmerker de har et forhold til fra før, eller som de kjenner til, når det blir tøffere økonomiske tider. Mange nykommere sliter derfor med å feste grepet om kundene.