Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet, tror på en ny vår for Jeep.
SKAL TJENE PENGER: Carlos Tavares, toppsjef i Stellantis-konsernet, sier selskapet fortsatt skal balansere utgifter og inntekter i et bilmarked med hyppige priskutt.

Verner om lønnsomheten:

Blir ikke med på priskrigen

Konsernsjefen i Stellantis tror på et blodbad for bilselskaper som ikke tar hensyn til kostnadene i et prispresset bilmarked.

Publisert

Stellantis, eierselskapet til en rekke bilprodusenter som Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Fiat, Jeep, Maserati, Opel og Peugeot, vil ikke bli med på priskrigen i elbilmarkedet.

Konsernsjef Carlos Tavares sier til Automotive News [for abonnenter] at dette bare vil bidra til å  ødelegge lønnsomheten.

Stellantis er, ifølge  Automotive News, et av de mest lønnsomme bilselskapene.

Blodbad

– Hvis du går ut og kutter prisen uten å ta hensyn til kostnadene, blir det et blodbad. Jeg prøver å unngå racet mot bunnen, sier  Tavares.

Han sier han kjenner til selskaper som har kuttet prisene så mye at marginene har kollapset fullstendig, uten at han utdyper hvilke det er.

Da Tesla dumpet prisen på Model Y for ett år siden, skapte det en situasjon der en rekke bilprodusenter måtte følge etter for å være konkurransedyktige. 

Tesla gjorde det samme i forrige uke, noe som nok en gang setter prisingen til andre merker under press.

Det betyr likevel ikke at Stellantis i Norge ikke kan kjøre rentekampanjer og slikt. 

– Jeg forstår det som om Carlos snakker i litt større termer enn rentekampanjer i Norge, vi må selvsagt konkurrere i det markedet som vi befinner oss, sier kommunikasjonssjef for Stellantis i Norge, Stein Pettersen.

Ikke jojo-prising

Pettersen sier de blant annet tilbyr fastrente på 2,99 prosent i tre år for en rekke av modellene deres, mens det for Fiat 500 er enda gunstigere, med 0,05 prosent i tre år. I tillegg har noen av modellene utstyrspakker inkludert i listeprisen.

– Han er vel, slik jeg leser det, opptatt av at man skal være konkurransedyktige, men tjene penger. Det vil fortsatt også være kampanjemodeller og rentekampanjer, men det er vel denne jojo-prisingen han mener er lite bærekraftig, sier Pettersen.

Han legger til at Stellantis blir en av de første til å lansere en ny elbil, ë-C3, til godt under 250.000 kroner 

– Så det skal jo fortsatt konkurreres på pris.