NYE KLÆR: Dette er første bil med Citroëns nye logo, derfor en kraftigere og ukonvensjonell front.

Citroën viser ë-C3:

Lanserer elbil til under 250.000 kr

Er dette bilen som introduserer elbil for de store massene? Med ë-C3 kommer Citroën først under en symboltung prisgrense på 25.000 euro.

Publisert Sist oppdatert

PARIS (Motor): Verdens bilprodusenter har snakket lenge og høyt om å komme seg under 25.000 euro-grensen som en absolutt betingelse for at elbil skal bli en reell mulighet også andre steder enn i høykostmarkedet som det norske.

For de fleste merkene har elbilsatsingen startet i halvstore SUV-formater hvor det er lettere å ta ut høye priser; nå beveger de seg ned i klassen for de store volumene og små marginene.

Og få trenger attraktive modeller i dette segmentet mer enn Stellantis, konglomoratet som har gjort småbiler for europeisk hverdagskjøring til en paradegren.

SLIK! Pierre Leclercq, Citroëns sjefdesigner, tegner og forklarer.

Så, voilà, ë-C3 kommer som fjerde generasjon av Citroëns mest solgte modell. 

C3 er en knøtt i Norge, men ikke desto mindre Citroëns mest solgte modell og en modell som kapret hele 11 prosent av det europeiske B-segmentet i 2022.

Siden lanseringen i 2002 har Citroën solgt mer enn 5,6 millioner eksemplarer av C3.

Citroën C3, 1. generasjon
Citroën C3, 2. generasjon
Citroën C3, 3. generasjon

Større enn forrige

Den elektriske versjonen er for by, ikke for fjell – og kommer i to utstyrsversjoner, en meget enkel You og en Max-versjon. 

Begge skal etter sigende prises under 250.000 kroner i Norge, men endelige norske priser er ikke klare før i september.

113 HK: Dette er en bil laget for byer.

Den aller første modellen på Citroëns Smart Car Platform har en 44 kWt batteripakke, motor på 83 kW/113 hk, 320 km rekkevidde og maks hurtigladehastighet på 100 kW. Den skal lade fra 20 til 80 prosent på 26 minutter, og hjemmelader på opptil 11 kW.

Bilen er 401 cm lang, 176 cm bred, og 157 cm høy. Innvendig er den tre cm høyere enn forrige C3-generasjon. Bagasjerommet på 310 liter er 101,5 cm bredt, baksetet deles 60-40. Bakkeklaringen er oppgitt til hele 163 mm.

I et norsk marked hvor lang rekkevidde er servert som medisin for de fleste av livets utfordringer, kan 320 km virke snaut, men så er strengt tatt ikke det norske bilmarkedet likt noe annet. 

LEVER IKKE PÅ STOR FOT: Bilen har 16-toms hjul, Max-versjonen 17-toms.

Selv om ë-C3 primært er for bykjøring, har Citroën forberedt langturer med e-Routes, en ny app integrert med Citroën Connect Plus som lar deg planlegge ladestoppene og beregne reisetid før du drar av gårde.

You starter på 23.300 euro i Europa. Og, heter det, «senere vil Citroën utfordre 200.000-kronersgrensen med en versjon som vil bli et reelt elektrisk alternativ til billige fossile småbiler», med 200 km rekkevidde og estimert pris på 19.990 euro.

Komfort for alle

ë-C3 kommer ut av Citroëns designstudio uten et tradisjonelt instrumentpanel. I stedet introduserer Citroën et nytt head-up-display som viser kjøretøyinformasjon på en blank, svart del mellom toppen av dashbordet og bunnen av frontruten. 

Fordelen, ifølge Citroën: 

Løsningen sikrer at informasjon ikke vises to ganger, som kan skje når head-up-displayet matcher informasjonen i instrumentpanelet, samtidig som sjåføren får tilgang til nøkkelinformasjon uten å ta øynene fra veien. Over midtkonsollen er en 10,25-tommers infotainmentskjerm, vinklet mot sjåføren. Bilen støtter trådløs Android Auto og Apple Car Play.

Bilen blir altså ikke veiens største, men i god Citroën-ånd en av de mer behagelige. For første gang kommer en C3-versjon med den «flyvende teppe»-komforten (Progressive Hydraulic Cushions) som franskmennene har presentert i de større ë-C4 og ë-C5.

– Komfort er helt sentralt for Citroën, og vi er sikre på at mange kjøpere i denne klassen vil ønske å få tilgang til våre høyt verdsatte komfortseter og unike demperoppsett også i denne prisklassen, sier Ole S. Nedenes, som merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Europabil

SUV-enes grep om bilkjøperne har stresstestet de store franske bilprodusentene, selv om de saktens har laget attraktive storbiler.

– Å tilby biler i denne klassen har alltid vært en viktig del av Citroëns DNA, sier merkets Europa-sjef Thierry Koskas.

– Kundenes forventninger til kjøretøy i B-segmentet har endret seg med økningen i populariteten til SUV-ene og ønsket om å kjøre elektrisk i og rundt våre byer. Det har blitt mer utfordrende for europeiske produsenter å møte disse forventningene, sier han – med tro på at denne bilen kan være god medisin:

– Den er tilpasset europeiske kjøpere: en frisk, skarp og komfortabel B-segmentbil som er fullt utstyrt, designet for, og produsert i, Europa, sier Thierry Koskas.