LADER: Renault Zoe-eier Andre Andersen stikker ladekabelen inn i sin Zoe.

Elbileiere sliter med ekkel lyd:

Slik unngår du lyd når du lader

– Vår Renault Zoe lager høyfrekvent lyd under lading. Teslaen vår gjør det ikke, forteller elbileier Andre Andersen. Men det finnes en enkel løsning, ifølge ekspert.

Publisert

Artikkelen om Thomas Bergesen har skapt stor oppmerksomhet. Når Bergesen lader elbilen sin i Stavanger, oppstår det en ekkel høyfrekvent lyd på elektriske apparater inne i boligen til familien.

Samme problemer har Andre Andersen på Klepp på Jæren.

– Renault Zoe lager høyfrekvente lyder på forskjellige elektriske apparater innendørs, forteller Andersen – som understreker at lyden er høy.

– Derfor lader vi som regel på natta. Men både barna og oss voksne kan våkne av lyden.

Familien bruker samme lader til Zoen og Teslaen, en Model X. Teslaen lager ingen lyd.

Forskjellige nett

Årsaken til problemene er trolig både bilen og det elektriske nettet. I Norge er IT-nett mest vanlig, unntatt på Sørvestlandet, hvor TN-nett er vanlig. TN-nett er også vanlig i resten av Europa, og Renualt Zoe krever i utgangspunktet TN-nett.

Dette har ført til at Renault i flere år har hatt en egen norsk løsning med en transformator, som ser ut til å skape lydtrøbbel for noen eiere med TN-nett. Både Bergesen og Andersen har TN-nett.

Kan fjernes

– Støyen som oppstår inne i boligene, er mest sannsynlig fra bilenes egen ombordlader. Støyen transporteres fra bilen og inn i husets sikringsskap, der den sendes videre, forklarer elsikkerhetsingeniør Henning Bongard hos Elektroingeniør Nils Kristoffersen, og fortsetter:

– Lysdimmere, koketopper og så videre, som er styrt av elektronikk, har innebygde filtre som klarer å håndtere noe støy. Men blir det for mye, som her, går det ikke.

Bongard sier støyen kan fjernes.

– Det gjøres ved ganske enkelt å tre på ferritt-ringer på tilførselskabelens individuelle ledninger inne i ladeboksen. Det er svært enkelt.

GJENNOM KABELEN: Lyden går trolig fra bilen og inn i huset gjennom ladekabelen

Kan ikke svare

Administrerende direktør Nils-Henrik Holmen hos Renault-importøren RBI Norge sier til Motor at de ikke har fått andre henvendelser om støy enn Bergesens sak.

Den gikk til behandling i Forbrukerklageutvalget, hvor Renault og forhandleren som solgte bilen, tapte.

Holmen sier han derfor ikke kan svare på om det er mer fare for støy på TN-nett enn på IT-nett.

– Vi har ingen forutsetninger for å si noe om det, så lenge vi ikke har andre eksempler.

NAF kritisk

NAF er svært kritisk til støyen flere Zoe-eiere nå forteller at de opplever. Ladeekspert i NAF, elektroingeniør Jan Tore Gjøby, mener det er viktig at bilkundene ikke blir svarteper.

– Både Renault Zoe og også Audi E-tron er kjent for å skape problemer med støy. Derfor er det viktig at installasjoner utføres godt, og at jordingen er god. Utstyr som filtrerer ned støyen er også en mulighet, sier Gjøby.