
Elbileiere sliter med ekkel lyd:
Slik unngår du lyd når du lader
– Vår Renault Zoe lager høyfrekvent lyd under lading. Teslaen vår gjør det ikke, forteller elbileier Andre Andersen. Men det finnes en enkel løsning, ifølge ekspert.
Artikkelen om Thomas Bergesen har skapt stor oppmerksomhet. Når Bergesen lader elbilen sin i Stavanger, oppstår det en ekkel høyfrekvent lyd på elektriske apparater inne i boligen til familien.
Innhold fra NAF
Samme problemer har Andre Andersen på Klepp på Jæren.
– Renault Zoe lager høyfrekvente lyder på forskjellige elektriske apparater innendørs, forteller Andersen – som understreker at lyden er høy.
– Derfor lader vi som regel på natta. Men både barna og oss voksne kan våkne av lyden.
Familien bruker samme lader til Zoen og Teslaen, en Model X. Teslaen lager ingen lyd.
Forskjellige nett
Årsaken til problemene er trolig både bilen og det elektriske nettet. I Norge er IT-nett mest vanlig, unntatt på Sørvestlandet, hvor TN-nett er vanlig. TN-nett er også vanlig i resten av Europa, og Renualt Zoe krever i utgangspunktet TN-nett.
Flere elbilartikler:
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
Dette har ført til at Renault i flere år har hatt en egen norsk løsning med en transformator, som ser ut til å skape lydtrøbbel for noen eiere med TN-nett. Både Bergesen og Andersen har TN-nett.
Kan fjernes
– Støyen som oppstår inne i boligene, er mest sannsynlig fra bilenes egen ombordlader. Støyen transporteres fra bilen og inn i husets sikringsskap, der den sendes videre, forklarer elsikkerhetsingeniør Henning Bongard hos Elektroingeniør Nils Kristoffersen, og fortsetter:
– Lysdimmere, koketopper og så videre, som er styrt av elektronikk, har innebygde filtre som klarer å håndtere noe støy. Men blir det for mye, som her, går det ikke.
Bongard sier støyen kan fjernes.
– Det gjøres ved ganske enkelt å tre på ferritt-ringer på tilførselskabelens individuelle ledninger inne i ladeboksen. Det er svært enkelt.

Kan ikke svare
Administrerende direktør Nils-Henrik Holmen hos Renault-importøren RBI Norge sier til Motor at de ikke har fått andre henvendelser om støy enn Bergesens sak.
Den gikk til behandling i Forbrukerklageutvalget, hvor Renault og forhandleren som solgte bilen, tapte.
Holmen sier han derfor ikke kan svare på om det er mer fare for støy på TN-nett enn på IT-nett.
– Vi har ingen forutsetninger for å si noe om det, så lenge vi ikke har andre eksempler.
NAF kritisk
NAF er svært kritisk til støyen flere Zoe-eiere nå forteller at de opplever. Ladeekspert i NAF, elektroingeniør Jan Tore Gjøby, mener det er viktig at bilkundene ikke blir svarteper.
– Både Renault Zoe og også Audi E-tron er kjent for å skape problemer med støy. Derfor er det viktig at installasjoner utføres godt, og at jordingen er god. Utstyr som filtrerer ned støyen er også en mulighet, sier Gjøby.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler