Kanskje åpenbart, men det er en god grunn til at Vegvesenet nevner dette. Mange steder finnes det nemlig systemer for skiltgjenkjennelse, der bilen blir registrert idet du passerer et kamera.
Men også her er det lov å kjøre inn og ut, uten å betale. Kanskje fant du ikke en plass du var komfortabel med. Og kanskje du bare skulle slippe noen av.
Det er lov. Uten at noen har anledning til å kreve deg for penger, verken der og da, eller siden.
– Et typisk eksempel på dette er å kjøre inn på et område for å slippe av ungdommene dine utenfor et kjøpesenter, sier Halgeir Jansen i parkeringstilsynet i Statens vegvesen.
Annonse
Ikke alle kan ta betalt
Etaten minner også et annet moment som det kan være svært nyttig å ha kontroll på:
Det er ganske strenge krav til hvem som kan ta seg betalt.
En lokal grunneier kan selvsagt ha god grunn til å motsette seg at folk parkerer på vedkommendes eiendom, men kan ikke uten videre selge P-billetter av den grunn.
HJEMMELAGET SKILT: Dette tilfredsstiller faktisk ikke kravene. Den som har laget det, har derfor ikke lov til å ta seg betalt.Foto: HALGEIR JANSEN, STATENS VEGVESEN
SLIK SKAL DET SE UT: Private aktører som tilbyr offentlig tilgjengelig parkering, skal bruke dette skiltet – svart P på hvit bakgrunn.Foto: HALGEIR JANSEN, STATENS VEGVESEN
For å ta betalt i et område som er allment tilgjengelig, må det skje gjennom et firma som er registrert i Parkeringsregisteret.
FØRER TILSYN: Halgeir Jansen i Vegvesenet.Foto: SIMEN NARJORD, STATENS VEGVESEN
Dessuten må selve området være registrert samme sted. På toppen kreves det korrekt skilt, en svart P på hvit bunn.
– Er det ikke skiltet på denne måten, så drives ikke parkeringsområdet slik regelverket pålegger. Dersom det formelle ikke er på plass, er det ikke lov å ta betalt, sier Halgeir Jansen.
Om firmaet og området er registrert, kan du sjekke kjapt selv, også fra telefonen. Det gjør du her.
Synlighet + gebyrer
Statens vegvesen minner også om at prisingen skal være lett synlig. Her kan du tipse om slurv i så måte.
Vegvesenet oppfordrer dessuten alle til å følge med på tidsrammene. Ett minutt over tiden kan fort bety flere hundrelapper.
Det er heller ikke lov med høye gebyrer for etterskuddsbetaling av parkering. På det punktet har Forbrukertilsynet vært krystallklare, les for eksempel saken under: