Foto: UNSPLASH. Videomateriale: BMW. Redigering: JON TERJE HELLGREN HANSEN

Fjernstyres til p-plassen:

Slik skal de revolusjonere automatisk parkering

Nye teknologiske løsninger kan fullstendig forandre hvor og hvordan vi parkerer våre biler. Bli med på demonstrasjon av hvordan fjernstyring åpner nye muligheter.

Publisert

SOKOLOV, TSJEKKIA (Motor): Hvor stor en greie kan dette egentlig være? tenker du kanskje.

Vel, i boken «Paved Paradise: How Parking Explains the World», som kom ut i sommer, beskriver forfatteren Henry Grabar ikke bare hvordan kampen om parkeringsplasser bokstavelig talt skjer på liv og død, men også hvordan behovet for parkeringsareal har en dramatisk effekt på eiendomspriser. Boken er vel verdt å lese, men den er strengt tatt ikke temaet for denne artikkelen.

Den understreker bare hvorfor flere av Europas ledende bilprodusenter driver et omfattende forsknings- og utviklingsarbeid for å løse parkeringsproblemene i byene smartere.

Nye biler har stadig oftere teknologi som gjør at biler parkerer seg selv når bilen først er ved parkeringsplassen, men teknologien er fortsatt så fersk at den fortsatt krever både romslig plass og manuelt oppsyn.

Foto: UNSPLASH. Videomateriale: BMW. Redigering: JON TERJE HELLGREN HANSEN

FUGLEPERSPEKTIV: På BMWs testanlegg i Tsjekkia var kjøreruten markert med kjegler, mens bilen ble styrt til p-plassen oppe til venstre på bildet, fra et rom i et bygg i underkant av bildet.

Tester pågår

Neste generasjon selvkjøring åpner nye perspektiver, og det pågår allerede tester ved større parkeringshus i blant annet Stuttgart der bilene parkerer seg selv.

Slik parkering kan i hovedsak skje på tre måter:

  • Den enkleste og rimeligste metoden er med sensorer i selve parkeringsanleggene. Mercedes-Benz har to forsøksprosjekt gående i Stuttgart sammen med Bosch og parkeringsselskapet Apcoa. Og det er 20 nye testanlegg under planlegging rundt om i Europa.

  • Autonom parkering kan også skje basert på sensorer i bilene. Det vil kreve en grad av standardisering fra bilprodusentene for å fungere i stor skala, og vil derfor være et større løft – både økonomisk og strategisk.

  • Den tredje metoden fikk vi demonstrert på BMWs nye testsenter i Sokolov, Tsjekkia i sommer, der en operatør kan fjernstyre biler med millimeterpresisjon.

4G-teknologi

De to første selvparkeringsmetodene er begrenset til regulære parkeringsanlegg, fjernstyringen av en operatør kan derimot i prinsippet skje hvor som helst via 4G-teknologi. Da vi testet løsningen i Sokolov, var enkelte av bilene opp til en kilometer unna rommet hvor vi satt.

På BMWs testsenter fikk vi demonstrert og selv prøve en parkeringsløsning som fremstår forbløffende enkel.

Fra et rom i en brakke ved en åpen plass der kjegler var satt opp for å markere parkeringssonene, kunne vi styre bilen via skjerm med et ratt og bremse- og gasspedal. Bilen beveget seg i maksimalt 10 km/t, og reagerte helt umiddelbart på retningsforandringer og fartsendringer.

Like umiddelbar i reaksjonen virket bilen vi testet en kilometer unna, selv om vi der ikke med det blotte øyet kunne bekrefte forandringene – annet enn via TV-skjerm.

– Sammenliknet med selvkjøringsteknologi på nivå 3 som er nødvendig for at bilene skal parkere seg selv, er løsningen med fjernstyring og operatører langt rimeligere for bilprodusentene. I prinsippet kan alle nye biler styres på denne måten. Teknologien er ikke veldig kostbar, men den kan ikke ettermonteres. Den må inn i nye biler, sier Thorsten Schmitt som leder dette utviklingsarbeidet i BMW.

INGEN BAK RATTET: Med en maksfart på 10 km/t manøvreres bilen millimeterpresist fra startposisjon til parkeringsplassen.
OPERATØR I ARBEID: Thorsten Schmitt, prosjektleder i BMW for utviklingen av fjernstyrt parkering, med utstyret som skal til for å styre bilen dit den skal. Kontakten med bilen skjer ved hjelp av 4G-teknologi.

Tetris-parkering

Hundrelappene flyr fortere i et parkeringshus enn mange andre steder, selv om den nevnte forfatteren Henry Grabar refererer estimater om at det i USA er seks ganger så mange parkeringsplasser som det er biler. Til enhver tid er altså bare maksimalt 17 prosent av plassene i bruk.

Ikke desto mindre ligger det store penger i en mer effektiv utnyttelse av parkeringsanleggene som er mest ettertraktet og har størst trafikk.

– Med fjernstyring kan du fylle opp parkeringsanlegg på en helt annen måte enn med dagens løsninger, sier Thorsten Schmitt – og inviterer til å sammenlikne plassutnyttelsen i dagens gjør-det-selv-parkering med tetris-parkeringen til en dreven operatør.

Selvkjørende

De mest hengivne selvkjøringsentusiastene har snakket i årevis om hvordan de autonome bilene i en nær fremtid vil løse hele parkeringsproblematikken selv. Men de kommer antagelig til å fortsette den praten i mange, mange år til.

Slik fremstår teknologien som BMW tester adskillig mer nærliggende.

– Det er lett å tenke seg mange steder hvor slik fjernstyrt parkering kan være veldig effektivt med drop-punkter hvor sjåførene bare kan sette bilene fra seg og godkjenne fjernstyrt parkering i en app; flyplasser, kjøpesentere eller idrettsarenaer, sier Thorsten Schmitt.