FEIL PÅ FEIL: En ladekabel som henger i stikkontakten utgjør en belastning som øker brannfaren betydelig.
FEIL PÅ FEIL: En ladekabel som henger i stikkontakten utgjør en belastning som øker brannfaren betydelig.

En av 10 lader fra vanlig stikkontakt:

112.000 elbileiere bryter lade-loven

En av 10 lader fortsatt elbilen fra vanlig stikkontakt, selv om det ble forbudt i fjor.

Publisert

Du kan bare lade lovlig fra stikkontakt hvis kontakten var satt opp spesifikt for formålet før juli 2022 av en montør som har gjennomført en risikovurdering, skriver ladeboksprodusenten Zaptec i en pressemelding.

I en undersøkelse YouGov har gjennomført for selskapet, sier åtte prosent av norske elbileiere at de lader fra vanlig stikkontakt.

Stor belastning

– Mye av dette henger sammen med en manglende forståelse for den belastningen elbillading har på stikkontakten og det elektriske anlegget, sier Rune S. Nielsen, brannekspert i Gjensidige Forsikring.

– Ved lading av elbil i vanlig stikkontakt blir belastningen på ledningene svært stor siden de belastes med maksimal kapasitet over tid. Det er ikke stikkontakten eller anlegget konstruert for og denne belastningen kan føre til varmgang og i verste fall brann, ifølge Nielsen.

– Dessuten er ikke stikkontakten laget for den vekten som ladekabelen har, og det er derfor viktig at den ikke «henger» i støpselet. Inne i kontakten vil en slik belastning kunne medføre skader, med den konsekvens at varmgang kan oppstå også når du bruker noe annet i den samme stikkontakten, sier han.

Har du satt opp stikkontakten før 1. juli 2022 har du likevel fortsatt lov til å nødlade. Dette er reglene som gjelder for installasjoner gjort før 1. juli 2022:

  • Du må ha egen kurs til elbilen.

  • Maks 10 A kurs.

  • Kursen må ha jordfeilbryter type B.

  • Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig.