LADETEST: Her er de 10 ladeboksene som er testet av NAF.

Stor NAF-test:

Dette er de beste lade­boksene til elbiler

Det er himmelvid forskjell i kvalitet på de beste og dårligste ladeboksene til elbiler. I en stor NAF-test kommer et norsk produkt ut som vinner.

Publisert Sist oppdatert

Nå finnes det nærmere 30 ulike ladebokser på markedet – innenfor et prisspenn fra rundt 2000 kroner til langt over 20.000.

Om det ikke er vanskelig nok å velge elbil, så byr det også på utfordringer å finne ladebokser som duger.

Slik er det testet

  • Under testen har ladestasjonene ikke vært koblet opp mot verken strømnettet eller en bil. Dette er en ren sammenligning og vurdering av funksjonalitet, montering og brukervennlighet, men ekspertene har tittet litt på innmaten og stilt seg noen kritiske spørsmål.
  • Juryen består av NAFs ladeekspert og elektroingeniør Jan Tore Gjøby, elektriker og konsulent Richard Kampenhaug og YouTube-personlighet og elbil-tester Bjørn Nyland.

NAF har testet 10 av de mest populære modellene på sikkerhet, montering, brukervennlighet og design, og de 10 er plukket ut på bakgrunn av popularitet, pris og unik funksjonalitet.

Blant produsentene som har flere ladebokser i sortimentet, har NAF valgt å se nærmere på bestselgerne på privatmarkedet, ment for å lade én bil om gangen.

En av ladeboksene skilte seg ut som en klar vinner – Zaptec Go.

– Det er en veldig robust ladestasjon, som har alt på stell, såvidt vi kan se. Dessuten har den bra med funksjoner, også for smartlading, sier jurymedlem Jan Tore Gjøby i NAF.

VINNEREN: Zaptec Go.

Han mener kvaliteten på flertallet av ladestasjonene i testen er bra.

– Men det er noen mangler som går igjen og som vi stusser over – og derfor ønsker at DSB skal se nærmere på. Det gjelder særlig DC-overvåkningen, som gjør at du slipper spesiell jordfeilvern, sier Gjøby.

Dette er hovedfunnene:

  • To av boksene har ikke funksjon for låsing av kabelen, noe som er en alvorlig sikkerhetsbrist.

  • En av ladestasjonene bør ikke markedsføres som en elbil-lader, mener juryen.

  • Usikkerhet om DC-overvåking er god nok i alle utenom én lader.

  • De fleste boksene mangler samsvarserklæring, noe som kan bli dyrt hvis elektrikeren må bruke tid på å lete etter dokumentasjon.

  • Produsentene tolker regelverket og standardene ulikt, spesielt når det gjelder å tillate 3-fase-lading på IT-nett.

JURY I ARBEID: Juryen er bestående av Jan Tore Gjøby (f.v.) fra NAF, elbil-YouTubeer Bjørn Nyland og elektriker og konsulent Richard Kampenhaug.

Sjekk detaljene for hver boks

Dette er de 10 boksene i testen. Klikk på navnet for å lese detaljene på naf.no.

  • Charge Amps Halo er en svensk design-lader med flere smarte og annerledes løsninger, men er de praktiske i hverdagen?

  • Klassikeren Defa eRange Uno er fortsatt like aktuell, selv om den er den eldste laderen i testen.

  • Laderoboten Easee Home har tatt markedet med storm. Det er en effektiv og liten lader som gir mye for pengene.

  • Eo Mini er en av to hjemmeladestasjoner i testen som mangler låsmekanisme for ladekabel, en viktig sikkerhetsfunksjon for trygg lading av elbilen.

  • Folkeladeren er en av to hjemmeladestasjoner i testen som mangler låsing av ladekabelen, en viktig sikkerhetsfunksjon for trygg lading av elbilen.

  • Elbilladeren Garo GLB er blant testens største og tyngste, men gjør jobben og vel så det.

  • Den lille laderen fra Kokong EV10 er testens billigste vegglader, til 2500 kr. Den kommer i en rekke flotte farger, og er liten og nett. Men er det en elbil-lader?

  • Ikke alle er klar over at Tesla Wall Connector Gen 3 fungerer på alle merker. Det gjør den, og den gir mye for pengene.

  • Den lille, spanske laderen Wallbox Pulsar Plus byr på mye i liten og effektiv innpakning.

  • Norskproduserte Zaptec Go er best på å ivareta sikkerheten under lading, og er vinneren i NAFs test av elbilladere.

GOD, GAMMEL: Her er veteran-modellen fra Defa på vei opp av boksen …