
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Det er himmelvid forskjell i kvalitet på de beste og dårligste ladeboksene til elbiler. I en stor NAF-test kommer et norsk produkt ut som vinner.
Nå finnes det nærmere 30 ulike ladebokser på markedet – innenfor et prisspenn fra rundt 2000 kroner til langt over 20.000.
Om det ikke er vanskelig nok å velge elbil, så byr det også på utfordringer å finne ladebokser som duger.
NAF har testet 10 av de mest populære modellene på sikkerhet, montering, brukervennlighet og design, og de 10 er plukket ut på bakgrunn av popularitet, pris og unik funksjonalitet.
Blant produsentene som har flere ladebokser i sortimentet, har NAF valgt å se nærmere på bestselgerne på privatmarkedet, ment for å lade én bil om gangen.
En av ladeboksene skilte seg ut som en klar vinner – Zaptec Go.
– Det er en veldig robust ladestasjon, som har alt på stell, såvidt vi kan se. Dessuten har den bra med funksjoner, også for smartlading, sier jurymedlem Jan Tore Gjøby i NAF.

Han mener kvaliteten på flertallet av ladestasjonene i testen er bra.
– Men det er noen mangler som går igjen og som vi stusser over – og derfor ønsker at DSB skal se nærmere på. Det gjelder særlig DC-overvåkningen, som gjør at du slipper spesiell jordfeilvern, sier Gjøby.
Dette er hovedfunnene:
To av boksene har ikke funksjon for låsing av kabelen, noe som er en alvorlig sikkerhetsbrist.
En av ladestasjonene bør ikke markedsføres som en elbil-lader, mener juryen.
Usikkerhet om DC-overvåking er god nok i alle utenom én lader.
De fleste boksene mangler samsvarserklæring, noe som kan bli dyrt hvis elektrikeren må bruke tid på å lete etter dokumentasjon.
Produsentene tolker regelverket og standardene ulikt, spesielt når det gjelder å tillate 3-fase-lading på IT-nett.

JURY I ARBEID: Juryen er bestående av Jan Tore Gjøby (f.v.) fra NAF, elbil-YouTubeer Bjørn Nyland og elektriker og konsulent Richard Kampenhaug.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Sjekk detaljene for hver boks
Dette er de 10 boksene i testen. Klikk på navnet for å lese detaljene på naf.no.
Charge Amps Halo er en svensk design-lader med flere smarte og annerledes løsninger, men er de praktiske i hverdagen?
Klassikeren Defa eRange Uno er fortsatt like aktuell, selv om den er den eldste laderen i testen.
Laderoboten Easee Home har tatt markedet med storm. Det er en effektiv og liten lader som gir mye for pengene.
Eo Mini er en av to hjemmeladestasjoner i testen som mangler låsmekanisme for ladekabel, en viktig sikkerhetsfunksjon for trygg lading av elbilen.
Folkeladeren er en av to hjemmeladestasjoner i testen som mangler låsing av ladekabelen, en viktig sikkerhetsfunksjon for trygg lading av elbilen.
Elbilladeren Garo GLB er blant testens største og tyngste, men gjør jobben og vel så det.
Den lille laderen fra Kokong EV10 er testens billigste vegglader, til 2500 kr. Den kommer i en rekke flotte farger, og er liten og nett. Men er det en elbil-lader?
Ikke alle er klar over at Tesla Wall Connector Gen 3 fungerer på alle merker. Det gjør den, og den gir mye for pengene.
Den lille, spanske laderen Wallbox Pulsar Plus byr på mye i liten og effektiv innpakning.
Norskproduserte Zaptec Go er best på å ivareta sikkerheten under lading, og er vinneren i NAFs test av elbilladere.

Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler