FJERNLYS, BLINKING OG BREMSING: Mange er usikre på hvordan de skal bruke bilens lys – eller kanskje ser det bare slik ut.

Bli opplyst:

Slik bruker du bilens lys riktig

Skulle bare ... men nei, det er ikke tillatt å bruke nødlys for å parkere. Mange irriterer seg også over at ikke alle bruker baklys, noe som ikke lenger er pålagt. Og visste du forresten at du ikke kan bruke nærlys og tåkelys samtidig?

Publisert Sist oppdatert

– Dette med bruk av nødlys uten grunn er noe av det dummeste jeg ser. Det fungerer som en reklameplakat for at du har parkert ulovlig, sier Jan Harry Svendsen, tidligere informasjonssjef i Norges Trafikkskoleforbund og nå ansvarlig for MC i NAF.

Fasiten for nødlys er at det kun skal brukes for å varsle andre trafikanter om fare, som motorstans, punktering eller en kø som kommer brått på.

I likhet med annen feil bruk av lys kan du få bot (forenklet forelegg) for bruk av nødlys som «parkeringslys», i likhet med feil bruk av tåkelys, manglende bruk av blinklys og lys som ikke fungerer. Bøtesatsen er 2800 kroner.

Akkurat når det gjelder nødlys, kan du faktisk både få bot for feil bruk av lys og feil parkering.

I tåka

Tåkelys er et annet lys det ofte «syndes» med. Den vanligste feilen ved bruk av tåkelys er å bruke nærlys og tåkelys sammen.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2022.

– Du kan kjøre med tåkelys i stedet for nærlys, men ikke begge samtidig, sier Svendsen.

– Hvorfor ikke?

KASTER LYS OVER PROBLEMET: Jan Harry Svendsen, MC-ansvarlig i NAF.

– Mange tror kanskje de får bedre lys, men i mørket er det faktisk det motsatte som skjer. Oppdager du noe fem meter foran bilen din ved vanlig kjøring, er det uansett for seint å gjøre noe med, og det at du bruker tåkelyset, gjør at du forstyrrer synet ditt og generelt ser dårligere på litt lengre avstand, som nærlyset er der for, forklarer Svendsen.

For motorsykler kommer det derimot en ny regel: De får nå på dagtid lov å kjøre med både tåkelys og nærlys, fordi det gir økt sikkerhet.

– Denne endringen skjer fordi det skal bli lettere for andre trafikanter å se motorsyklene. Og vær altså obs på at tillatelsen til å bruke begge lys samtidig kun gjelder på dagtid, understreker Svendsen.

IKKE TIL PARKERING: Bruk for all del den store, røde knappen når du må. Men ikke ellers.

Hans klare oppfordring til bilister er å kjøre med nærlys og selv aktivt slå på og av fjernlys.

– Og tåkelysene bak på bilen er det viktig å slå av når det ikke er tåke. Rett og slett fordi du kan blende folk som er bak deg. Mange bruker disse lysene unødvendig.

Automatikken

– Når det gjelder nærlys og fjernlys, de fleste biler har nå en automatisk funksjon for disse?

– Ja, men automatiske fjernlys er ofte det jeg vil kalle «konservative». Det vil si at de skrur seg av tidlig og skrur seg på seint. Det mener jeg kan være negativt med denne teknologien. Samtidig kan du på de fleste biler nå overstyre lyset, selv om bryteren står på auto. Alternativt ha lysinnstillingen på manuell.

– Mange irriterer seg over at de opplever at folk blender for seint ned?

– Opplever du denne situasjonen, se aldri mot lyset, la øynene følge høyre veikant og se så langt fram du kan. Det er farlig å blende andre, for hvis du først blir blendet, kan det ta lang tid å få justert synet igjen.

Jan Harry Svendsen påpeker samtidig at «nye» lys ofte er mye sterkere enn lysene var tidligere, og at man derfor i stupende mørke av og til kan tro at de ikke er blendet, selv om de automatisk faktisk har endret retning på lysstrålen for å unngå å blende deg.

Noen få bilmodeller har et lys med en autofunksjon som gjør at lyset styres vekk fra motgående kjøretøy.

– Hva med fjernlys og nærlys på motorsykkel?

– Her gjelder akkurat de samme reglene som for en bilist.

Baklys på og av

– Er ditt inntrykk at folk flest er godt kjent med innstillingene for forskjellige typer lys?

BAKLYS PÅ: ... det er Jan Harry Svendsens klare råd.

– Nei, jeg tror de fleste av oss setter på auto og dermed ikke utnytter kapasiteten for lyssystemet, som ved bruk av fjernlys eller ved å sørge for en manuell «dobbeltsjekk» av at baklysene er på i overgangen til eksempelvis en mørk tunnel, i tåke, i skumring og i dårlig vær.

Ifølge et EU-regelverk har det siden 2012 vært lovlig å kjøre uten tente baklykter når det er lyst ute. Dette gjelder også i Norge.

– Samtidig er det ditt ansvar at lysene er på når de av sikkerhetsmessige grunner bør være det, da automatikken ikke alltid oppfatter at vær- og lysforholdene tilsier tente baklys.

Gjør deg kjent med bilen

Innstillingene for lys kan være forskjellige fra bil til bil. Gjør deg kjent med din bil gjennom instruksjonsboka og prøv gjerne lysene mot en vegg. Ta i tillegg en runde rundt bilen. Da får du en oversikt over hvordan de forskjellige bryterinnstillingene fungerer. Ta en ekstra runde hvis du setter på tilhenger eller liknende.

– Ville du kjørt med baklys tent alltid?

– Ja, det ville jeg gjort. Da slipper du å tenke på det, og du bedrer synligheten din på veien. Det samme gjelder for motorsykler.

Parkert eller ikke parkert

Parkeringslys er et lys mange av oss ikke er så bevisst på, mener Svendsen. Det skal være på når du står parkert langs veien, og du er i nærheten av bilen, for å varsle andre om at du er parkert. Lys handler generelt om sikkerhet, en del av denne sikkerheten er å kommunisere med andre trafikanter.

– Hvis du stopper og står parkert med nærlys, vil du, når du går ut av bilen, være usynlig for andre bilister. Mens dette ikke er tilfelle når parklyset er tent. Det kan være kritisk å ikke være synlig for andre.

HUSK PARKLYS: Står denne bilen stille? Ja, det gjør den. Ikke alltid lett å se.

– Parkeringslys er et begrep vi alle kjenner, mens for eksempel matrix-lys er ganske nytt. Hva er det viktigste som har skjedd med lys på bilen?

– Det har skjedd enormt mye. Det merker du hvis du setter deg inn i en gammel bil. Rundt tusenårsskiftet ble etter hvert halogenlykter byttet ut med xenon-lys. Dette er et mye sterkere hvitt lys. Matrix-lys har en automatisk lysstyring som gjør at man ikke blender motgående trafikanter, selv om man kjører med fjernlys, som vi nevnte tidligere. Det er ikke veldig vanlig og en funksjon som ofte tilhører dyrere biler.

– Kurvelys er også et ganske nytt begrep?

– Ja, for mange er dette nytt. Godt nytt, vil jeg si. Kurvelys er lys som svinger med bilen og dermed lyser opp innsiden av kurven. Det kan være særlig nyttig i byene, hvor det er mange trafikanter og elementer.

Det mest irriterende ...

– Så er vi ved det lyset som flest irriterer seg over fraværet av, blinklys. Blinker vi mindre enn tidligere?

OGSÅ VAR DET BLINKINGEN, DA: Mange «glemmer» dette.

– Det har vi ingen tall på, men trafikken har generelt vært økende, og tegngivning er superviktig. Blinklys er viktig for å kommunisere med andre bilister og trafikanter generelt. Ikke minst med tanke på motorsyklister. Vi må fortelle hverandre hvor vi skal når vi deler vei, både for å ta vare på hverandre og fordi det skaper bedre trafikkflyt, sier Jan Harry Svendsen.

Han minner oss samtidig på å slå av blinklyset ...

– For å gå over til det praktiske, noen sliter med dogg på innsiden av lyktene?

– Ja, det er kondens og ikke uvanlig. Da er bilverkstedet neste stoppested. Det samme gjelder hvis du skal skifte pære. I dagens lykter er det mye strøm og følsomme komponenter.

– Vi er inne i sommersesongen – det er kanskje ikke så farlig å passe på at alt funker og fikses med en gang, når det uansett er så lyst ute?

– Du blir sett på en helt annen måte i trafikken når du har lys på, uansett årstid. Så der har du svaret. Pass også på å vaske skitne lykter, og sørg for at frontruta er rein innvendig.