KJAPP I TEST: – Ladestopptiden ligner mer på det man opplever med en bensinbil i dag, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

10 til 80 på 10 minutter:

Ny Polestar smadrer gamle laderekorder

Polestar har annonsert ekstrem ladehastighet på sine kommende elbiler. Nå viser de første testene på en Polestar 5-prototype en ladetid fra 10 til 80 prosent på 10 minutter.

Publisert Sist oppdatert

Forventningene har vært store til Polestars samarbeid det israelske batteriselskapet StoreDot, og nå er de første testene gjort utenfor laboratorium – i en prototype av en kommende Polestar og på en ordinær ladestolpe.

Ifølge en pressemelding fra Polestar ladet bilen fra 10 til 80 prosent på 10 minutter. Den startet med ladehastighet på 310 kW og endte på 370 kW ved ladeslutt.

– Med denne nye teknologien vil man bruke mindre tid på lading og være tilbake på veien raskere enn før på lengre turer. Stopptiden ligner mer på det man opplever med en bensinbil i dag, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

EN GOD KURVE: En Polestar 5 med StoreDots XFC-celler har en ladekurve på effekten som slutter høyere enn den begynner.
HAR TRUA: StoreDot-sjefen Doron Myersdorf tegner og forteller om selskapets teknologi under Polestar Day sist høst.

40 mil på 5 minutter

Da StoreDot presenterte sin teknologi under Polestar Day i Los Angeles sist høst, var det ikke snakk om å legge lista lavt:

– Målet er at lading for 400 kilometers kjøring skal kunne gjøres på fem minutter. Det er det beste vi foreløpig kan se for oss med denne teknologien, annonserte StoreDot-sjefen Doron Myersdorf.

Nå bekrefter testene på en kjøreklar bil at det er grunn til optimisme.

Polestar sier at teknologien skal testes ytterligere, men selskapet håper å presentere disse batteriene når grand tourer-modellen Polestar 5 skal på markedet i 2025.

Høyere energitetthet

Batterikjemien er en såkalt NCM-blanding av nikkel, kobolt og magnesium, som koster mer enn blandingen vi finner i LFP-batterier. Den gir rom for en energitetthet på 330 Wt/kg, dagens Tesla-batterier har en tetthet på 270.

StoreDot bruker silisium i anodematerialet i batteriet, noe som vanligvis skaper utfordringer fordi silisium utvider seg når det bindes med lithiuimionene. Men selskapet har utviklet et materiale (av blant annet polymer) med en struktur som holder silisiumet på plass.

– Selv om utvidelsen gjør at vi må gå på akkord og ikke kan hente maksimal energi ut av silisiumet, så får vi en løsning som gir omtrent 20 prosent mer energi, sier Meyersdorf.

Resultatet er et batteri som ikke bare lader hurtig, men som beholder kapasiteten over tid – og kan hurtiglades mer enn 1000 ganger før det taper seg nevneverdig.

Kostbart

Men det en liten hake ved teknologien:

Den er kostbar.

Og i første omgang forbeholdt de dyrere bilene.

Likefullt har Polestar og StoreDot gjort testene med en spesialbestilt 77 kWt batteripakke, som potensielt kan økes til minst 100 kWt, med den samme varmepumpe- og vifteløsningen som i dagens Polestar 2-batterier.

Men foruten ladefarten har denne teknologien også den fordelen at bilen kan lades effektivt også hvis den kobles til stolpen med for eksempel 60 prosent igjen på batteriet.

NESTE ÅR: Polestar 5, en grand tourer, skal etter planen lanseres i 2025.

«Nærmere løsning»

Mang en elbileier har erfart at det kan lengre tid å lade fra 80 prosent til fullt, enn fra 10 til 80 prosent.

– Med dette batteriet spiller det ingen rolle når du starter å lade. Enten det er ved 10 eller 60 prosent, får du samme hastighet. Slik blir det likere å fylle opp tanken på bensinbil. Vi mener denne testen er et stort steg i retning av en løsning på både rekkevidde- og ladebekymringer hos brukerne, sier sjefingeniør Jens Groot i Polestars batteridivisjon.