FORLATER DETTE: BMW i3 er suksessen som ikke blir fulgt opp – i hvert fall ikke på samme vis.
FORLATER DETTE: BMW i3 er suksessen som ikke blir fulgt opp – i hvert fall ikke på samme vis.

Billig-«Neue Klasse» i stedet?

Lover at arvtakeren til denne skal se ut som en BMW

Utviklingssjefen vil slippe å høre setningen «det der er ikke en BMW» når i3 får sin etterfølger.

Publisert

– Mange likte i3. I andres øyne var den aldri en ekte BMW, men en slags outsider i klasserommet, sier Frank Weber, utviklingssjef i BMW.

Han tilføyer:

– Vi kommer ikke til å gjenta det vi gjorde der, i samme form.

BMW i3 kom allerede i 2013 og ble en enorm salgssuksess. Over 250.000 eksemplarer er solgt, inntil den siste trillet ut i fjor. 

Bilen fikk likevel – som Weber påpeker – det glatte lag for  utseendet, i hvert fall i enkelte kretser.

– BMW må definitivt tilby en rimelig kompaktbil, sier Weber til Automotive News og trekker i samme åndedrag en interessant mulighet ut av hatten:

– Akkurat nå tenker vi grundig gjennom hvordan innstegsmodellen kan bli en del av «Neue Klasse»-familien.

Nye Neue Klasse, som med tid og stunder skal få et annet navn, er foreløpig på prosjekt- og konseptstadiet, med en planlagt lansering i 2025. BMW har likevel delt mye informasjon om hva fabrikanten ser for seg.

Les mer om det i saken under: