Mini Countryman får nye proporsjoner, og dette er begrunnelsen:
– Vi trenger det for å beholde kundene vi mister akkurat nå, folk som må ha mer plass i bilen. Denne er for familiene som har fått et barn til og ikke har plass til barnevogna, sier Mini-sjef Stefanie Wurst til Autocar. Saken er også omtalt av Vi Bilägare.
Mini håper dessuten at en større bil kan gi et fotfeste i USA, der de potensielle kundene så langt har vært lunkne.
Countryman vil komme i både bensinmotor- og elbilvarianter, men ikke som hybrid. Dette blir også de eneste Miniene med mulighet for firehjulstrekk.
Som BMW iX1?
Elbilversjonen får to batterialternativer på henholdsvis 54 kWt og 64 kWt. Autocar spekulerer på om bilene med det største alternativet dermed vil matche rekkevidden til plattformtvillingen BMW iX1. Sistnevntes WLTP-tall er 413–438 kilometer.
Countryman skal bli tilgjengelig fra februar neste år.
Men Mini gjennomfører en fornyelse som på ingen måter stopper her. To andre justerte modeller er annonsert:
Nye, elektriske Mini Cooper skal være på plass tre måneder senere, i mai 2024.
Nøkkeltallene er 40/54 kWt for batteriene og opp til rundt 40 mils rekkevidde. Bensin-Cooper kommer etter planen i juli.
Rett på nyåret i 2025 blir så utvalget komplettert med Aceman, i en størrelse mellom Countryman og Cooper. Her skal produksjonsmodellen ifølge ryktene avvike lite fra konseptutgaven som ble avduket i sommer. Les mer om detaljene her.
Aceman blir Minis første bil uten ikke-elektriske alternativer. Den vil få de samme batteriene som el-Cooper – men neppe tilsvarende rekkevidde, siden det altså blir en større og tyngre bil.
I tillegg kommer Cooper-varianten du ser i saken under ... for de få og/eller heldige: