SOMMERBRIS: Første Mini i kabriolet-versjon er allerede solgt.

En «håndfull» Mini cabriolet til Norge:

De første ble solgt på minuttet

De første kundene brukte inngangen til vinterferien på å sikre seg sommerdrømmen.

Publisert Sist oppdatert

Mini cabriolet er et slags paradoks: Den kommer i et svært begrenset antall, men er samtidig en anerkjennelse av elbilens utbredelse.

Når masseprodusenter som Mini, eiet av BMW, lager entusiastbiler som denne, så er det et signal om at den fornuftige tilnærmingen til elbilproduksjonen er i ferd med å krydres med glede og overskudd.

Prisen

Fredag ble det åpnet for bestilling av Mini Cooper SE Cabriolet, som er bilens fulle navn.

Prisen på 530.000 er 240.000 over rimeligste versjon av Mini med fast tak.

STILLERE: En elektrisk kabriolet åpner naturligvis for diskusjon. Mange tenker at nettopp nærheten til motorlyden utgjør mye av sjarmen ved å fjerne taket.

Mange nye

Senere i år starter utrullingen av en rekke nye helelektriske modeller i Mini-serien:

En ny versjon med tre dører, en ny crossover i småbilsegmentet, kalt Aceman, og en helelektrisk versjon av mer kjente Countryman.

NYTT SYN: En helelektrisk kabriolet er sjelden vare, men det kommer i underkant av 20 eksemplarer av denne til Norge.

Rekkevidde

Innen den tid kommer kabrioleten, med 184 hester og rekkevidde på inntil 201 kilometer (WLTP). Men den kommer bare i 999 eksemplarer til det europeiske markedet.

Fra BMW Group i Norge får Motor opplyst at det de kommer flere enn 10, men trolig færre enn 20 biler til Norge.

Og de første ble altså bestilt omtrent i det startskuddet gikk.