DEN NESTE: Aceman føyer seg inn i Mini-porteføljen mellom Cooper og Countryman.
DEN NESTE: Aceman føyer seg inn i Mini-porteføljen mellom Cooper og Countryman.

Lanserer Aceman i 2024:

Her er neste elektriske Mini

Mini tenker stort om elbil – og nytt. I 2024 kommer Aceman, en kompakt crossover bygd i Kina, med en antatt rekkevidde rundt 40 mil.

Publisert Sist oppdatert

Konseptutgaven som BMW-eide Mini nå slipper bilde av, vil skille seg fra den produksjonsmodellen som kommer på veien om to gode år, men den gir gode indikasjoner på hva som er i vente.

Aceman tar rom mellom Cooper og Countryman – 405 cm lang, 199 cm bred og 159 cm høy, med batteriet (kvalifiserte tips går på to varianter med 40 og 50 kW) i dørken, skarpere linjer og romslig plass.

Konseptmodellen er 4-dørs, bygget for fem personer, og – i følge pressemeldingen – med «et stort bagasjerom», hva nå det måtte bety i Mini-sammenheng.

Ikke desto mindre lover Mini mer gokart-følelse enn noen gang.

Ratt i fløyel

Det britiske magasinet Autocar har fått flere detaljer, og blant disse:

  • Hasta la vista til de klassiske, utstikkende dørhåndtakene.

  • Konseptmodellen har glasstak og et Union Jack-inspirert takstativ, som kanskje/kanskje ikke blir en realitet også på produksjonsutgaven.

  • Cooper og Clubmans runde frontlykter er tapt til et noe mer trapes-aktig format som slekter på Countryman-lyktene.

  • Midtkonsollen er nappet ut, armlenet er festet til førersetet.

  • Rattet er trukket i velour på konseptmodellen, og interiøret ellers er fritt for skinn og krom. Det er… uvanlig. Konseptskissene viser et tversgående dashbord med mulighet for å projisere for eksempel et kart. Den runde berøringsskjermen i midten er i behold, med fem knapper under – for girskifte, kjøremodus og parkeringsbrems, blant annet.

Men, altså: Det er en konseptmodell som vil bli endret. Sjefdesigner Oliver Heilmer varsler at fremtidens ulike Mini-modeller i større grad enn nå vil ha sin egen karakter.

– Vi har ønsket å ekspandere utover den klassiske British Racing Green, sier Heimler.