Konseptutgaven som BMW-eide Mini nå slipper bilde av, vil skille seg fra den produksjonsmodellen som kommer på veien om to gode år, men den gir gode indikasjoner på hva som er i vente.
Aceman tar rom mellom Cooper og Countryman – 405 cm lang, 199 cm bred og 159 cm høy, med batteriet (kvalifiserte tips går på to varianter med 40 og 50 kW) i dørken, skarpere linjer og romslig plass.
Konseptmodellen er 4-dørs, bygget for fem personer, og – i følge pressemeldingen – med «et stort bagasjerom», hva nå det måtte bety i Mini-sammenheng.
Ikke desto mindre lover Mini mer gokart-følelse enn noen gang.
Ratt i fløyel
Det britiske magasinet Autocar har fått flere detaljer, og blant disse:
Hasta la vista til de klassiske, utstikkende dørhåndtakene.
Konseptmodellen har glasstak og et Union Jack-inspirert takstativ, som kanskje/kanskje ikke blir en realitet også på produksjonsutgaven.
Cooper og Clubmans runde frontlykter er tapt til et noe mer trapes-aktig format som slekter på Countryman-lyktene.
Midtkonsollen er nappet ut, armlenet er festet til førersetet.
Rattet er trukket i velour på konseptmodellen, og interiøret ellers er fritt for skinn og krom. Det er… uvanlig. Konseptskissene viser et tversgående dashbord med mulighet for å projisere for eksempel et kart. Den runde berøringsskjermen i midten er i behold, med fem knapper under – for girskifte, kjøremodus og parkeringsbrems, blant annet.
Men, altså: Det er en konseptmodell som vil bli endret. Sjefdesigner Oliver Heilmer varsler at fremtidens ulike Mini-modeller i større grad enn nå vil ha sin egen karakter.
– Vi har ønsket å ekspandere utover den klassiske British Racing Green, sier Heimler.