LENGRE OG LENGRE: Moderne elbiler går tre til fire ganger så langt som dem som var med i starten av elbilovergangen for drøyt ti år siden.Tomm W. Christiansen
Ny undersøkelse:
Nordmenn har fortsatt rekkeviddeangst
Selv om bilene går stadig lengre, og lynladerutbyggingen har vært stor de senere årene, er det ett tema som henger igjen når folk snakker om elbiler.
I en undersøkelse utført av Opinion på vegne av Xpeng kommer det fram at nordmenn fortsatt har rekkeviddeangst, til tross for at elbilene de senere årene jevnt over har fått bedre rekkevidde. I tillegg har det blitt bygd ut en rekke nye ladeplasser.
Undersøkelsen viser at 46 prosent av bileierne er bekymret for å gå tomme for batteri på lange kjøreturer med elbil. 18 prosent er verken bekymret eller ubekymret, mens 22 prosent er ubekymret.
Og når det gjelder kjøp av ny bil svarer 77 prosent at rekkevidde er viktigere enn ladefart. Kun sju prosent mener ladefart veier tyngst.
Andelen som vektlegger rekkevidde, har faktisk økt fra en tilsvarende undersøkelse som ble gjort i fjor, da svarte 67 prosent at rekkevidde var viktigst.
– Tallene er overraskende, men svarer godt til undersøkelser vi har gjort selv, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
REKKEVIDDE: Nils Sødal var én av to sjåfører av Lucid Air under sommerens rekkeviddetest i regi av Motor og NAF. Bilen gikk 832 kilometer, det er medisin mot rekkeviddeangst.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Han sier at testene til NAF viser at det ikke er noen grunn til å ha rekkeviddeangst lenger.
– Bilene har god rekkevidde, og på lange turer må du uansett ha en god pause. De fleste bilene lader også det du trenger på rundt en halv time. Nå er også ladeinfrastrukturen såpass bra i Norge at så lenge du holder deg innenlands er det ingen grunn til bekymring. Det er det strengt tatt ikke i Norden og store deler av Europa heller.
Annonse
Rekkeviddeangst henger igjen
– Rekkeviddeangst før og nå er to forskjellige ting, med biler som vanligvis går minst tre til fire ganger lengre enn bilene vi ble kjent med for over ti år siden. Så, ja, jeg er enig i at det er litt rart at bortimot halvparten bekymrer seg for rekkevidde i denne undersøkelsen, ikke minst fordi vi har god dekning av hurtigladere landet over. Ferske elbilister eller folk som ikke har erfaring med elbiler har generelt mest rekkeviddeangst, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening.
Hvorfor så få vektlegger ladefarten tror Sødal i NAF henger sammen med at rekkevidde på mange måter har vært det viktigste helt siden elbilene kom på markedet.
ERFARING: Ståle Frydenlund i Elbilforeningen tror rekkeviddeangsten henger sammen med at mange fortsatt er er ferske og uerfarne elbilister.Foto: AKSEL JERMSTAD/ELBIL.NO
– Det sitter fremdeles i når folk vurderer elbil. Samtidig er det også rekkevidden som frontes hardest i reklamen for bilene. Det tror jeg er hovedgrunnen til at rekkevidde står sterkt. I tillegg er det mange som er på jakt etter biler som kan frakte dem uten at de trenger å stoppe på en hurtiglader. De fleste av oss kjører sjelden langt. Så om bilen klarer turen til hytta eller andre steder man er relativt ofte, så er det det mange er ute etter.
Som å fylle bensin
Frydenlund i Elbilforeningen tror det først og fremst handler om hvilke behov folk opplever at de har:
– God ladefart er særlig viktig for å komme seg effektivt fram på langtur, og spesielt dersom de ofte kjører langt eller trekker tung tilhenger. Derfor er det viktig at en overveiende andel av nye modeller i senere år har fått gode muligheter til å forvarme batteriene langs vinterveien, som sparer mye ladetid. Dersom du stort sett bare kjører korte turer, og lader mest hjemme, har verken ladefart eller forvarming særlig betydning.
– Vi er et land med store avstander og vanskelig klima for elbiler. Da er det ikke rart at mange er bekymret for å gå tomme for batteri på lange turer, sier Claes Persson, norgessjef i Xpeng, Motors Norway, i en kommentar til undersøkelsen.
Persson mener det uansett er viktig å få ned ladetiden.
– Vi mener det er noe av det viktigste vi kan bidra med som bilprodusent. For å få alle over på elbil, må det bli like raskt og enkelt å lade som å fylle bensin.
Den nyeste bilmodellen fra Xpeng som er tilgjengelig i Norge, G6, har en oppgitt ladefart på 280 kilowatt.
I Motor- og NAFs ladetest i vinter oppnådde G6 en faktisk ladehastighet på 281 kilowatt, og en ladetid fra 10 til 80 prosent på 20 minutter.