Fra onsdag kveld klokken 22, norsk tid, lanserte Elon Musk sin «master plan 3» under Teslas «Investor Day» i Texas.
Første løfte ble som antatt: Cybertruck kommer i år.
Det kommer også en Tesla-fabrikk i Mexico.
Det mest interessante ble likevel presentert av sjefdesigner Franz von Holzhausen og sjefingeniør Lars Moravy.
De hevdet uten omsvøp at Tesla vil kutte kostnadene – alle – med 50 prosent.
Det er mulig å se for seg hva dette vil bety for bilpriser om få år. Men husk: Dette var Teslas tale til sine egne investorer.
Neste generasjon skal ikke bruke rare metals, sjeldne jordarter på norsk, i det hele tatt. Bilene vil også inneholde 75 prosent mindre silisiumkarbid enn i dag.
Ikke med det første
Men dessverre: «Jeg skulle så gjerne vist dere vår nestegenerasjonsbil i dag, men det må skje ved en senere anledning, rundet von Holzhausen av med.
Det første spørsmålet fra salen var selvsagt: når da?
Antakelig ikke i morgen eller neste uke. Musk svarte med å peke på problemene med å stenge fabrikker for å implementere nye rutiner og sendte etter hvert ballen over til Moravy ... som snakket litt om det samme, før han avsluttet med et ganske uforpliktende «et par år».
Et senere spørsmål om detaljer om neste bil ble i praksis avvist av Musk, men Tesla-sjefen kom gjentatte ganger tilbake til at det er viktig å lage billige biler.
Annonse
Lager programvare
Finansdirektør Zach Kirkhorn utdypet om Teslas kostnader. Ifølge ham ligger disse 60–70 prosent lavere enn hos tradisjonell bilindustri.
Han trakk frem særlig én grunn: Selskapet lager sin programvare selv.
Ikke bare programvaren som skal inn i bilene, men også det Tesla bruker i produksjonsprosessen. Dermed gjør programmene kun det som trengs, ikke mer – og åpenbart bra. Kirkhorn viste til effektivitetsforbedringer på alle felter, fra firegangeren til sjugangeren.
Liten rundtur om roboter
Nevnes kan også Musks lille opptreden med en film av roboten Optimus, som nå kan gå. Han konkluderte: «Tesla er en robot på hjul. Ingen er i nærheten av oss når det gjelder kunstig intelligens» ... og ... «dette er kanskje den mest undervurderte delen av alt vi gjør her hos Tesla».
Midt inne i dette begynte han å kikke ut i luften og dro i gang med høyttenkning om hvordan verden blir, og verdensøkonomien, når det er minst like mange roboter som mennesker, og tilgangen på arbeidskraft dermed er uendelig ... til slutt tok en underordnet grep og fikk ham av scenen.
Annonse
Her er bakgrunnen
Den første masterplanen fra 2006 har du antakelig hørt om: Det var da Musk erklærte at Tesla skulle bruke overskuddet fra en elektrisk sportsbil til å produsere mer allment tilgjengelige produkter.
Resultatet ble Tesla Model S – og senere Tesla Model 3.
Den andre masterplanen, «Master Plan, Part Deux», kom hele ti år senere. Den hadde velfungerende solpaneler som punkt én og fremhevet selvkjøring, men inkluderte også en plan om å lage biler i alle de viktigste segmentene.
Nå var det altså klart for del 3, og rykteflommen var til å ta og føle på de foregående ukene.
Øverst på listen sto «Tesla Model 2» – hvilket den kanskje ikke vil hete, eventuelt. Men i hvert fall: En mindre bil, der de fleste gjettet at prisen på innstegsmodellen vil ligge på rundt 25.000 dollar.
Den nevnte fabrikken i Mexico var det mye prat om på forhånd, men den syntes allerede å være en realitet, selv om ingen hadde bekreftet noe fra Tesla-hold før onsdag.
Det alle var sikre på, var mer klare svar og kanskje noenlunde pålitelig informasjon om Cybertruck. De fikk i hvert fall forsikringer, men det har skjedd før.