OVERRASKET BILKUNDE: Inge Lena Bolm Terjesen – her med medfølgende og innkjøpt nøkkel.

Ford endrer praksis:

Nå får Mustang-kjøpere to nøkler

Bilkunder som kjøpte Ford Mustang Mach-E, fikk bare én nøkkel å rutte med. Slik er det ikke lenger.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert: Rett etter at Motor publiserte denne saken, ble vi kjent med at Ford endrer sin praksis. Den opprinnelige saken følger under, men nederst kan du lese om beslutningen Ford tok fredag 10. desember: Fra nå av vil alle kjøperne få to nøkler. Kunder som bare fikk én opprinnelig, har mulighet til å få to. Kunder som har kjøpt selv, kan ta kontakt med sin forhandler. Ford opplyser at de har jobbet med problemstillingen i flere måneder.

***

Det er ikke lenger en selvfølge at du får to nøkler til nybilen din.

Mange av kundene som har kjøpt den nye elbilen Ford Mustang Mach-E har måttet betale flere tusen kroner ekstra for å få nøkkel nummer to. Ford har kun levert ut én bilnøkkel gratis.

Det har skapt reaksjoner.

Inge Lena Bolm Terjesen og mannen hennes ble avkrevd 6300 kroner av sin Ford-forhandler i Oslo da de ville ha nøkkel nummer to. Det syns Oslo-paret var en såpass drøy pris at de forsøkte å prute ned.

– Det endte med at de solgte nøkkelen til oss for 3800 kroner. Også det er mye penger, men vi synes det er tungvint og upraktisk med bare én nøkkel. Dessuten er det bedre sikkerhet å ha to, sier Terjesen.

Kode og app

Hun og mannen hennes er fornøyd med selve bilen, men ikke med at de måtte betale ekstra for nøkkel nummer to.

– Vi har holdt oss til Peugeot i mange år, og da har vi alltid fått to nøkler. Vi fikk ikke vite før vi hentet bilen at vi bare fikk én nøkkel gratis.

– Ble dere overrasket?

– Ja, det kan du si.

Fords begrunnelse er at Ford Mustang Mach-E kan åpnes både med kode på døra og med mobiltelefon, slik mange moderne biler kan.

Likevel har ikke Motor hørt om andre bilmodeller som leveres kun med én fysisk nøkkel eller nøkkelkort.

Forskjellsbehandling av kunder

Ford-kunder melder også om at de har betalt forskjellige priser for nøklene. Én kunde forteller om 5000 kroner, mens en annen, Roy Olav Olsen, slapp med 3950 kroner.

Olsen er kritisk til å bli avkrevd penger for bilnøkkelen.

– Jeg synes det er direkte latterlig at en ny bil til over 600.000 kroner blir levert med kun én nøkkel, sier Olsen – som forteller at han ikke har fått app-løsningen til å fungere.

Flere kunder forteller at de ikke har måttet betale ekstra for to nøkler. Spesielt den siste tiden skal mange kunder ha fått begge nøklene gratis. Også det reagerer Olsen og Terjesen på. De synes det er en merkelig forskjellsbehandling.

NAF: – En uting

NAF er overrasket over Fords praksis.

– Det er en uting at bilselgerne finner på stadig nye ting som koster ekstra. Det er en selvfølge at man skal få to nøkler til bilen, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Hun mener det er en så innarbeidet praksis med to nøkler at Ford i så fall bør opplyse om at bilen leveres med kun én nøkkel før kundene skriver kontrakt.

Motor har spurt informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge om praksisen.

Sønsteby forteller at Ford jobber med en løsning. Før det vil hun ikke svare på spørsmål.

***

Oppdatert: Endrer praksis

I går, fredag, kom løsningen, via informasjonssjef Anne Sønsteby:

– Mustang Mach-E kan også åpnes og startes både ved å bruke telefonen som nøkkel og ved hjelp av personlige koder. Vår opprinnelige vurdering var derfor at én nøkkel ville være tilstrekkelig, noe det også har vært for mange kunder, skriver hun i en epost til Motor.

– Samtidig har mange kunder fortalt oss at de savner en reservenøkkel til sin Mustang Mach-E. Nye biler blir nå levert med to nøkler.

Sønsteby har også gode nyheter til kunder som har kjøpt Mustangen:

– Vi har besluttet å tilby de kundene som allerede har mottatt sin bil, en nøkkel nr. 2 vederlagsfritt, dersom de ønsker en, skriver hun.

Sønsteby forteller at kunder som har kjøpt nøkkel selv, kan ta kontakt med sin forhandler.

Det vil være noe leveringstid på nøklene, på grunn av databrikkemangelen.

Sønsteby sier til Motor at Ford har jobbet med problemstillingen i flere måneder.