BRUKTBILTREND: Avgiftstunge fossilbiler er ettertraktet for eksport ut av Norge.

Kraftig vekst i salg ut av Norge:

Dette må du passe på hvis du selger bruktbil utenlands

Det er en eksplosiv vekst i salg av bruktbiler ut av landet. Det koster AS Norge hundrevis av millioner i avgiftsrefusjoner. Og krever årvåkenhet av deg som vil selge.

Publisert Sist oppdatert

Bilnytt.no har i flere artikler i sommer skrevet om en ny trend som har snudd opp-ned på det norske bruktbilmarkedet: bruktimporten har falt som en stein, mens tungt avgiftsbelagte biler er mer etterspurt for eksport enn noen gang.

– Idealbilen er en bensin- eller dieselbil som hadde høy avgift ved import til Norge. Det gjelder i første rekke Toyota, Nissan, Volkswagen, Subaru, Mercedes-Benz og BMW. 

Det må være diesel eller bensin, da hybridbiler er mindre gunstige på grunn av lavere importavgift, sier Atle Lassegård i Norsk Autoformidling til BilNytt.no.

Avgiftsfrie elbiler er uinteressante i denne sammenhengen, fordi det ikke er noen refusjon på disse.

Bedre utstyrt, penere kjørt

Men hvorfor er norske biler så ettertraktet?

– De er gjerne bedre utstyrt enn biler som finnes i andre land, de har lavere kjørelengde og det er naturligvis en stor fordel med en gunstig kurs mellom norske kroner og euro, sier Lassegård til Bilnytt.no. Inntil i vår drev han med bruktbilimport fra Europa, nå er det utelukkende bruktbileksport til Europa det handler om.

Valutautviklingen har bidratt til å sende prisene på norske biler til værs.

– Det er snakk om en økning på bare noen måneder på rundt 20 prosent for gode, kurante fossilbiler, altså biler som kan eksporteres og der man får tilbake engangsavgiften, sier Lassegård.

En fjerdedel tilbake

Situasjonen fører med et betydelig innhogg i statens inntekter fra bilavgiftene. Per utgangen av rapporterte Bilnytt.no om refusjoner på 687 millioner kroner for slik brukteksport hittil i 2023, men et kraftig etterslep gjør at tallet trolig er betydelig høyere.

Bilnytt.no anslår at refusjonssummen ender nær 1,5 milliarder kroner innen årets utgang. For hele 2022 var tallet 389 millioner kroner.

Totalt ble det betalt inn 6,4 milliarder kroner i engangsavgift for nye biler i 2022. Med dagens utvikling forsvinner en fjerdedel rett ut igjen.

Kritiske i bransjen

Blant bilforhandlerne er det flere aktører som påpeker at situasjonen driver bilprisene kraftig oppover, samtidig som tusenvis av gode bruktbilobjekter forsvinner fra ettermarkedet som mange i den norske bilbransjen er helt avhengig av.

Bilnytt.no refererer fra dialog med aktører i bilbransjen som spør «om det virkelig er meningen at Norges skattepenger skal gå til bruktbileksportører fremfor til sykehjemsplasser, og attpåtil gå ut over livsgrunnlaget til norsk bilbransje».

Pass på dette!

Hos NAF Advokat mottar de stadig flere henvendelser fra bruktbileiere som har fått forespørsel fra utenlandske oppkjøpere eller norske eksportselskaper.

– Vi får mange henvendelser, så det er tydelig en trend, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

ADVARER OM LURINGER: Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat.

– I utgangspunktet er salg til utlandet som en helt vanlig transaksjon. Egentlig er det mange andre kjøp-og-salg-situasjoner som bør fremkalle mer varsomhet, og i dette tilfellet er det mer det praktiske enn jussen som er utfordrende – for eksempel fiktive bekreftelser på overføringer, sier hun – og legger til:

– Vi får rapporter om en del situasjoner der kjøperne ikke engang ønsker å omregistrere bilen. Da er det svært viktig at du selv tar av skiltene og leverer dem til Vegvesenet på nærmeste trafikkstasjon.

Vigdis Svennungsen sier NAF «opplever at det er en del luringer også på dette markedet»:

– Men fra en bileiers ståsted er det ikke noe i veien for å selge utenlands hvis du har en skikkelig kjøper.