
Stor prisforskjell:
Merkeverkstedet krevde fire-dobbel pris
Reparasjonen av klimaanlegget koster fire ganger mer hos merkeverkstedet enn hos et frittstående verksted. Bilteknisk konsulent er svært forundret.
Hva gjør du når en del på en nyere bruktbil ryker, og merkeverkstedet krever fire ganger mer for reparasjon enn et frittstående verksted?
En kvinne på Sørlandet opplevde at klimaanlegget sluttet å fungere på hennes seks år gamle Volkswagen e-Golf.
Merkeverkstedet Gumpen Auto skulle ha hele 36.500 kroner for reparasjonen, mens et frittstående verksted skulle ha 9400 kroner, bare en fjerdedel av merkeverkstedet.
Reparasjonen av klimaanlegget havnet i retten, fordi kvinnen ville reparere på merkeverkstedet og få reparasjonen dekket av selgeren av bilen, et bruktbilfirma.
Bruktbilfirmaet ville derimot kun betale for reparasjon hos det frittstående verkstedet, som altså skulle ha mye mindre penger.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Brukt, ikke ny
Agder tingrett har kommet frem til at kvinnen må godta utbedring på det frittstående verkstedet – fordi denne reparasjonen er god nok.
Prisforskjellen overrasket imidlertid en erfaren bilteknisk konsulent, som vitnet i retten:
– Det kan være billigere deler og reparasjoner hos ikke-merkeverksted. Men normalt er det ikke så enormt store forskjeller, sa den biltekniske konsulenten.
Litt av forklaringen til prisforskjellen ble avdekket under rettssaken:
Merkeverkstedet skulle skifte til kun nye deler, mens det frittstående verkstedet skulle bruke en brukt del, noe de hevder å ha god erfaring med fra tidligere.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk