POLESTAR: Kundene til Polestar får en løsning for bilnøkler ingen andre har.
POLESTAR: Kundene til Polestar får en løsning for bilnøkler ingen andre har.

Polestar med «nytt» grep:

Til denne bilen får du bilnøkkel du må kaste

Etter cirka 3,5 år må Polestar-kundene kaste den ene bilnøkkelen som de får sammen med sin nye bil.

Publisert Sist oppdatert
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POLESTAR-KUNDE</span>: Stian Skau Sivertsen.
POLESTAR-KUNDE: Stian Skau Sivertsen.

Stian Skau Sivertsen gleder seg til han utpå høsten får sin splitter nye Polestar. Men han reagerer kraftig på den nye nøkkel-praksisen til Polestar – innført fra i år:

Som den eneste bilprodusenten gir Polestar nå bare én vanlig nøkkel til bilmodellen Polestar 2. I tillegg får kundene en såkalt sportsnøkkel som har langt færre funksjoner, og en digital nøkkel, som ikke bør brukes alene.

Sportsnøkkelen har dessuten begrenset holdbarhet. Når batteriet er tomt, anslagsvis om 3,5 år ifølge Polestar, må nøkkelen bare kastes.

Det er ikke mulig å skifte batteriet, bekrefter Polestar.

5000–7000 kr

– Jeg er svært overrasket over at Polestar har innført kun én hovednøkkel, sier den bilinteresserte mannen på Lørenskog på Romerike.

Han har forsøkt å få to tradisjonelle nøkler. Men får det ikke. Polestar-kunder som ønsker to tradisjonelle nøkler, må betale 5–7000 kroner ekstra, bekrefter Polestar overfor Motor.

Den såkalte sportsnøkkelen mangler en rekke funksjoner.

Du kan ikke åpne og lukke dører og vinduer på avstand, fordi nøkkelen mangler knapper. Den har ikke nøkkelblad, som du må bruke når elektronikken ikke fungerer, og den har altså ikke batteri som kan skiftes.

Den digitale nøkkelen har (naturlig nok) heller ikke en fysisk nøkkel. Dessuten anbefaler Polestar at kundene alltid bør ha med seg en vanlig nøkkel i tillegg til den digitale.

NAF kritisk

Etter det både Motor og NAF kjenner til, er det ingen andre bilprodusenter som ikke leverer to tradisjonelle nøkler.

Ford Norge prøvde seg med sin elbil Mustang Mach-E. Men da Motor skrev om det, endret de praksis.

NAF er svært kritisk til Polestars nye ordning.

– Praksisen og forventningen fra kundene er to fullverdige nøkler til bilen. Det mener vi det fortsatt skal være. I noen situasjoner må man ha en fullverdig løsning, som når startbatteriet er tomt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPORTSNØKKEL</span>: Vanlig nøkkel til venstre, sportsnøkkel til høyre.
SPORTSNØKKEL: Vanlig nøkkel til venstre, sportsnøkkel til høyre.

Polestar forsvarer

Kommunikasjonsmedarbeider Kristin Fjeld i Polestar forsvarer ordningen med kun én fullverdig nøkkel.

– Vi opplever at kundene våre er fornøyde med de tre alternativene for nøkler som leveres med bilen, sier hun til Motor.

– Men hvorfor kan det ikke byttes batteri på sportsnøkkelen?

– Vi ønsket å lage en liten og vanntett nøkkel som kan tas med overalt. Det ble førende for beslutningen om et ikke-utskiftbart batteri.

– Synes Polestar det er fornuftig, med hensyn til miljøet, å lage et produkt som ikke kan brukes lenger enn batteriets varighet?

– Ved utviklingen av denne nøkkelen var det ikke mulig å komme utenom et ikke-utskiftbart batteri.

– Unødvendig støy

Polestar opplyser at kundene kan kjøpe en ny sportsnøkkel når batteriet er tomt. Motor har spurt, men ikke fått svar på hvor mye en ny sportsnøkkel koster.

En ny fullverdig nøkkel koster 5–7000 kroner, bekrefter Polestar. Det synes Polestar-kunde Stian Skau Sivertsen er mye penger.

– Ja, det er ekstremt mye for en nøkkel.

NAF oppfordrer nå Polestar til å gå tilbake på den nye praksisen.

– Polestar får unødvendig mye støy ved å kreve betalt for nøkkel nummer to, sier Nils Sødal i NAF, og legger til:

– Det kan selvsagt endre seg over tid, når bilkundene blir vant til digitale løsninger, men enn så lenge mener vi at biler må leveres med to fullverdige nøkler.

Det vil ikke Polestar.

– Vi har ingen umiddelbare planer om å levere to nøkler, sier kommunikasjonsmedarbeider Kristin Fjeld.