
Prisrekord for batteribytte:
Dette kostet det 378.000 kroner å kjøre på
Kaveh Mahmudiyan så ikke restene etter lyktestolpen. Elbilen hans må nå repareres for 378.000 kroner.

– Jeg kjørte jo egentlig bare på noen skruer!
Kaveh Mahmudiyan er sjokkert over både Fredrikstad kommune og reparasjonsprisene til Mercedes.
Da den erfarne drosjesjåføren i Fredrikstad skulle kjøre en kunde i rullestol til butikken på Gressvik Torg, så han ikke restene kommunen hadde etterlatt seg etter at de har fjernet en lyktestolpe.
– Jeg rygget som jeg pleier, og hørte plutselig at jeg kjørte over noe. Jeg gikk ut, og trodde først det bare var noe søppel, forteller Mahmudiyan.
Da han så litt nøyere etter, trodde han at han hadde ødelagt et plastdeksel på sin nesten nye drosjebil Mercedes EQC. På merkeverkstedet fikk han vite at det i så fall vil koste 2000 kroner å skifte.
378.000 kr.
Men da bilen sto på verkstedet, fikk han telefonen som sjokkerte ham. Høyspentbatteriet på bilen må skiftes. Batteriet koster i utgangspunktet hele 420.000 kroner. Men en panteordning gjør at prisen reduseres med 63.000 kroner, til 357.000 kroner.
I tillegg kommer arbeid, som merkeverkstedet Bertel O. Steen i Fredrikstad kostnadsberegner til 21.000 kroner, slik at sluttsummen blir 378.000 kroner.
Motor har fått kopi av fakturaen for reparasjonen. Prisen for batteriskiftet, inkludert skifte av en beskyttelsesplate, deksel og en tverrbjelke til totalt cirka 5000 kroner, gjør at kostnaden for batteriskiftet er det drøyeste NAF har vært borti.
Oppdatering 3. desember kl. 12.37: I ettertid har Mahmudiyan bestemt seg for å kreve erstatning fra kommunen. Les om det her, eller se nederst i denne saken.
– Spinnvilt
Motor har spurt NAF Advokat, som bistår NAFs medlemmer. Det dyreste skiftet av elbilbatteri de noen gang har hørt om, er skiftet av batteriet på Jaguar I-pace, som et merkeverksted skulle ha 356.000 kroner for å skifte.
Mer om elbil:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
Batteriskiftet på Mercedesen til Kaveh Mahmudiyan koster altså enda noen tusenlapper mer, og utgjør en stor andel av bilens nypris på ca. 650.000 kroner.

Mahmudiyan er sjokkert. Det samme er Wegar Glad Hauge, økonomisjef for Taxisentralen AS.
– Det er jo spinnvilt, sier Hauge.
Svarer ikke
Motor har spurt Bertel O. Steen og Mercedes-Benz Norge hva de synes om kostnaden. Det har de ikke svart på.
På spørsmål om hvorfor det blir så dyrt, sier kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz at årsaken er at råvarene som kreves for batteriproduksjonen er svært ettertraktet på verdensmarkedet.
– Det reflekteres nødvendigvis i innkjøpsprisen vår. Batterisystemene har kostbare komponenter, som ofte står for majoriteten av bilens produksjonskostnad.
Han forteller at Mercedes i Norge har jobbet for å få billigere elbilbatterier, og at prisene blir redusert fra årsskiftet. Men han har ikke svart på hvor stor reduksjonen blir.

Taus kommune
Kaveh Mahmudiyans Mercedes EQC ble altså skadet fordi Fredrikstad kommune ikke hadde fjernet restene etter demontering av gatelys.
Boltene, skruene og ledningsrestene var heller ikke markert, ifølge Mahmudiyan.
– Naboer i området sa til meg at de forgjeves har bedt kommunen fjerne restene, eller setter opp et merke. De har også fortalt meg at flere andre har kjørt på det.
Motor har i tre dager spurt Fredrikstad kommune hvorfor de ikke rydder opp etter seg. Kommunen svarer ikke, til tross for at vi både har sendt epost og ringt den personen som ifølge kommunens kommunikasjonsavdeling skal svare oss.
Mister inntekt
For drosjesjåfør Kaveh Mahmudiyan har uhellet fått store konsekvenser. Han får ikke kjørt på en måned, går glipp av viktige uker i julebordsesongen og må leve på en avbruddsforsikring på bare et par tusen kroner om dagen.
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Men regningen for batteribyttet slipper han. Den tar forsikringsselskapet hans, minus en saftig egenandel for ham som drosjesjåfør.
PS! Lurer du på hva som ble prisen for skiftet av batteriet på Jaguar I-pace-en som vi skrev om?
To andre Jaguar-verksteder mente de kunne gjøre det billigere enn 356.000 kroner, og til slutt ble Oslo-mannens Jaguar reparert for 194.000 kroner.
Et av merkeverkstedene kjøpte en uskadet batterikasse fra en kondemnert bil, og flyttet den over.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler