NY GENERASJON: Ypsilon skal være starten på en giv for Lancia.
NY GENERASJON: Ypsilon skal være starten på en giv for Lancia.

Renessanse for Lancia: 

Første nye modell på mer enn ti år – og den er elektrisk

Stellantis skal blåse liv i Lancia igjen, men det spørs om norske bilkunder kommer til å merke det.

Publisert Sist oppdatert

Lancia er en del av Stellantis-konsernet. Til forskjell fra de andre merkene har de null representasjon utenfor hjemlandet Italia. Der har de til gjengjeld hatt en av bestselgerne i en årrekke med Ypsilon,  som er den eneste modellen Lancia har laget de siste ti årene.

Nå er det straks klar for fjerde generasjon Ypsilon, dagens versjon – bestselgeren – har vært på veien siden 2011. 

Lancia åpner om kort tid for bestillinger av premiereversjonen Ypsilon Edizione Limitata Cassina, som lages i 1906 eksemplarer.

Dette skal være starten på det Lancia selv kaller en «renessanse», som trolig betyr at de skal komme flere modeller, og at de skal være elektriske.

STRATOS: Baklyktene på nye Ypsilon minner om dem man finner på Stratos-modellen fra1970-tallet.
STRATOS: Baklyktene på nye Ypsilon minner om dem man finner på Stratos-modellen fra1970-tallet.

Drøyt 40 mil rekkevidde

Fjerde generasjon Ypsilon er en elbil. Lancia er sparsommelige med fakta rundt bilen, men sier den skal ha en rekkevidde på inntil 403 kilometer, hvilket trolig betyr at den er basert på samme teknikk og plattform som blant annet Opel Corsa og Peugeot 208.   

Designmessig skiller den fra de andre modellene, for eksempel med de runde baklyktene som minner om de man finner på Lancia Stratos, rallybilen fra 1970-tallet.

Sjansene for at Lancia er tilbake i Norge om ikke lenge, er dog liten.

- Vi har ikke Lancia som en del av vår merkeportefølje fra Stellantis, sier PR og informasjonsdirektør hos Stellantis Norge, Stein Pettersen.