UT PÅ TUR: 31 elbiler skal ut i vår rekkeviddetest onsdag.
UT PÅ TUR: 31 elbiler skal ut i vår rekkeviddetest onsdag.

I dag kjøres rekkeviddetesten:

Endelig klar for å bryte drømmegrense

Vi har 31 av markedets nyeste elbiler klare til rekkeviddetest. Onsdag håper vi å kjøre over 700 km for første gang på én lading. Og vi har med årets kinesiske snakkis i dens første test i Norge. Følg testen direkte på Motor.

Publisert Sist oppdatert

Rekkevidde er en avgjørende faktor ved bilvalget for mange av oss. Alle elbiler har fått rekkevidde og forbruk målt i en omfattende laboratorietest (WLTP) som ligger til grunn for typegodkjenningen av bilen.

Den gir en god pekepinn, men det som måles ved 23 grader i en test-lab er noe ganske annet enn hva bilene bruker for å ta seg frem på norske veier.

Derfor har Motor og NAF kjørt nærmere 120 tester med de nyeste elbilene de siste årene – etter en bestemt rute med ganske gjennomsnittlig norsk langkjøring: en sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, og etter hvert E6 nordover forbi Lillehammer, Ringebu, Dombås og Hjerkinn før vi svinger mot Folldal og tilbake til Ringebu. Biler med mer på batteriet tar eventuelt en ny tur rundt Dovre – til høyspenningsbatteriet er bunnskrapt, og bilen kan plukkes opp av SOS Veihjelp.

Klar for rekord

Når vi legger ut fulladet på en ny runde klokka 9 onsdag morgen, har vi med tre biler som alle bør kunne matche den gamle bestenoteringen: 654,9 km med en Tesla Model 3 som vi klarte i fjor sommer.

Bakhjulstrekkeren Mercedes-Benz EQS 450+ har WLTP-rekkevidde på 711 km. Den bør klare 70 mil, kanskje nærmere 80.

Den samme modellen med firehjulstrekk har WLTP på 647 km, mens BMWs toppmodell iX xDrive50 har 591 km. BMW i4 eDrive40 med bakhjulstrekk bør også sniffe på gode 60 mil før det er slutt.

Forrige års sommertest ble kjørt under helt optimale forhold, værvarselet antyder ikke like ideelle omstendigheter nå, men bilene bør klare WLTP og vel så det.

Mange vil savne noen av markedets mest populære modeller, men det skyldes at de er testet tidligere. Vi kjører bilene én gang på vinterføre og én gang om sommeren, og tar ikke med gamle helter, med mindre de har fått oppgraderinger som vil gi betydelig bedre rekkevidde.

Polestar 2, med forhjuls- og firehjulstrekk, er eneste bil i denne kategorien i sommer.

Her er bilene i sommerens test (med WLTP-tall på forbruk og rekkevidde):

Bil Rekkevidde Forbruk kWh/100 km
Mercedes-Benz EQS 450+711 km14,7-18,8
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC647 km16,7-21,5
BMW iX xDrive50591 km21,4
BMW i4 eDrive40565 km16,9
Kia EV6 RWD528 km16,5
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC518 km19,7-22,5
Polestar 2 LR Single Motor517 km17,1-18,6
Tesla Model Y LR Dual Motor507 km16,9
Ford Mustang Mach-E GT500 km20,0
NIO ES8500 km21,5
Audi e-tron Q4 40498 km18,1
BMW i4 M50497 km19,0
Skoda Enyaq Coupe RS491 km17,8
Kia EV6 4WD484 km18,0
Skoda Enyaq iV80X481 km18,2
Hyundai Ioniq 5 RWD481 km16,8
Polestar 2 LR Dual Motor477 km19,4-20,2
VW ID.5 GTX473 km18,7
Xpeng P7470 km16,7
VW ID.4 GTX466 km18,9
Hongqi EHS-9465 km22,0
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km19,3
MG ZS Long Range440 km17,8
Volvo C40 Recharge437 km21,1
Renault Mégane E-tech428 km17,1
Cupra Born424 km15,5
Porsche Taycan 4 Cross Turismo412 km25,0
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC407 km18,1-19,4
BMW iX xDrive40400 km20,8
BYD Tang400 km21,6
Maxus Euniq6354 km21,0

Ingen fasit

Vår rekkeviddetest er ikke fasiten på hvor langt elbiler går i Norge, like lite som den offisielle WLTP-rekkevidden er det.

Som du vil vite når du har fått litt erfaring som elbilist: Rekkevidden varierer noen små kilometer fra gang til gang, selv om du kjører samme strekning i omtrent samme fart. Temperatur, vær og kjørestil er blant faktorene som alltid slår inn.

Ut fra vår erfaring ser vi at bilene ofte går mellom 5 og 20 prosent lengre enn WLTP om sommeren, mens det vipper den andre veien om vinteren – med et rekkeviddetap som kan være nesten 30 prosent kortere enn lovet. Med en rute med en annen topografi enn vi har valgt, vil du selvfølgelig få andre rekkevidde-tall enn vi får. Bratte stigninger gjør kraftig innhogg i rekkevidden, enda mer om vinteren enn sommeren.

Mer futt enn kilometer

Flere av bilene i sommertesten er definitivt ikke rekkevidde-mestere, og de er heller ikke konstruert med det for øye. Ford Mustang Mach-E har gjort det godt i våre tester tidligere, særlig varianten med bakhjulstrekk. I sommer er Ford representert med GT-utgaven – som har drøye 10 mil kortere rekkevidde, men mer av klassiske Mustang-egenskaper.

Klarer denne Mustangen 50 mil? Under halvparten av de 21 bilene i forrige sommertest passerte den grensen.

Det er en tendens til at flere biler har bedre rekkevidde. Kraftigere, mer effektive batterier og lavere forbruk er stikkord som går igjen ved denne utviklingen, og den trenden vil bare forsterkes.

Når det kommer meldinger om fremtidige Mercedes-modeller som i testkjøring har klart over 100 mil, så er det biler med forbruk som ligger under halvparten av det vi finner på Mercedes-utgavene som vil gå lengst i vår test i sommer.

Samtidig er det verdt å huske på at rekkevidde og forbruk fortløpende forbedres på mange av elbilene som allerede er på markedet. Blant bilene i denne testen har vi både Tesla Model Y og Volvo C40, begge kommer ganske snart med lengre rekkevidde og lavere forbruk.

Spennende

For aller første gang får vi prøve den kinesiske SUV-en Hongqi EHS-9, en av fem kinesiske biler i testen. Importøren har prioritert å levere ut biler til kunder fremfor å låne ut til testing, nå får vi se hva SUV-en med det voldsomme oppsynet er god for. 465 km, lover testtallene.

Vel så interessant er for mange en annen kineser, en rekkevidde-forbedret MG ZS Long Range som nå skal klare 440 km. I testen for to år siden var MG ZS en av bilene med størst positivt avvik (hadde da bare 263 km WLTP).

Sammen med nye Renault Mégane E-Tech og Cupra Born utgjør MG en trio som har prislapp under 400.000 kroner og likevel skal klare over 400 km.

Ladet stemning

Etter rekkeviddetesten onsdag skal alle bilene ut i ladetest i løpet av torsdagen.

Her er målet å få svar på hvor lang tid bilen bruker på å lade til 80 prosent når den har maks 10 prosent rest og kommer til ladestolpen med varmt batteri – kort sagt det som oftest er innenfor ideale intervallet for hurtiglading.

Sørkoreanske Kia EV6 og Ioniq 5 skal være blant de aller raskeste ved stolpene, men brukte skuffende lang tid i kaldt vær i vinter.

Fra Volkswagen kommer en interessant intern-kamp: GTX-utgavene av ID.4 og ID.5. Forskjellen på bilene er marginal, det er også ladehastigheten. Men det blir interessant å se om ID.5 oppnår sine 135 kW, mens ID.4 skal klare 125.