BJELLEKLANG: Porsche-sjef Oliver Blume (t.h.) og styrekollega Lutz Meschke under børsintroduksjonen i Frankfurt i fjor.

Rekordtall for Porsche:

Suser mot inntekts­toppen med bensin

Porsche hadde rekordresultater i 2022 – takket være bensinbilene. De nye elbilene stod bare for 11 prosent av bilsalget, og antallet solgte elbiler falt 17 prosent.

Publisert

Porsche ble skilt ut av morselskapet Volkswagen AG i fjor i den største børsintroduksjonen i europeisk historie, og siden har veksten bare fortsatt:

Bare Tesla og Toyota har større markedsverdi blant verdens bilprodusenter enn det tyske luksusmerket, som utleverte 309.884 biler i 2022. Europeiske kunder kjøpte snaut 30 prosent av disse.

Med en inntektsvekst på 13 prosent, økning i driftsresultatet på 27 prosent og en driftsmargin på 18 prosent, endte Porsche med et overskudd på 6,8 milliarder euro (ca. 77 milliarder kroner).

Det norske oljefondet var blant de tunge investorene i forbindelse med børsintroduksjonen, og har aksjer i selskapet for drøyt 10 milliarder kroner (eierandel på 1,11 prosent, pluss 0,93 prosent av Porsche Automobil Holding som igjen eier 25 prosent av Porsche AG).

Intens debatt

Men inntektene kommer ikke først og fremst fra den utviklingen som preger bilindustrien, nemlig elbilene. Det er klassiske drivlinjer som drar inn penger for Porsche.

Rekordinntektene for raske bensinbiler kommer samtidig som et hissig ordskifte om bilindustrien og de europeiske utslippsmålene preger nyhetsbildet.

Porsche er blant selskapene som har drevet intens lobbyvirksomhet for et vedtak som har skapt voldsom debatt i EU-området:

Tyskland vil nå reversere et EU-vedtak som i praksis faser ut bensin- og dieselbiler fra 2035, og krever unntak for biler med forbrenningsmotor som benytter syntetisk drivstoff produsert ved hjelp av fornybar energi.

EU-kommisjonen har måtte sette bremsene på, selv om både EU-parlamentet og medlemslandene – inkludert Tyskland – ga grønt lys i fjor høst.

Elbiler kommer

Porsche på sin side sier at selskapets elbil-mål ligger fast:

80 prosent elektrisk i 2030.

Debutmodellen Taycan har rundet 100.000 solgte, men tidsplanen for den videre utrullingen er ikke helt klar.

RAPPORT: Klikk her for å lese årsrapporten fra Porsche-sjefene Oliver Blume (t.v.) og Lutz Meschke.

En elektrisk Macan skal være neste modell, men utfordringer med den sentrale teknologi-produksjonen hos Volkswagen AG har skapt forsinkelser både for Porsche og Audi. Macan kommer antagelig som elbil i 2024.

En elektrisk 718 er under utvikling, og har vært observert med kamuflasje på testkjøring i Europa. Lansering vil trolig skje i 2025 eller 2026.

Dernest: En elektrisk Cayenne. Og ikke minst K1-prosjektet, en elektrisk modell i størrelse et sted mellom Macan og Cayenne.

PS: Porsche forbereder forøvrig en ny versjon av dagens Cayenne for lansering i 2023.