BARE ØVER: Testkjøring av en elektrisk Macan på lukket bane ved Porsches utviklingsanlegg i Weissach.

Elektrisk Macan:

Forventer storsalg av Porsches neste elbil

Elektriske Taycan har gjort Porsche til et hverdagslig innslag i det norske trafikkbildet. Men det er den neste elbilen Porsche venter blir en tilnærmet storselger.

Publisert

Hvis de to ordene «folkelig» og «Porsche» noen gang skal skli naturlig inn i samme setning, så kan det bli med elektriske Macan – som Porsche skal starte produksjon av ved fabrikken i Leipzig i 2024.

I Norge har Porsche brøytet seg plass inn blant de 20 mest solgte bilmerkene siden 2020, takket av en avgiftsribbet, elektrisk Taycan. Den har stått for over 80 prosent av Porsche-salget i Norge de siste to og et halvt årene.

Og plutselig har Porsches plass i bybildet skiftet fra «av og til» til «støtt og stadig».

Med Macan, elbil nummer to, kommer Porsche på markedet med en modell som i prinsippet scorer bedre på nordmenns preferanser. Trekker du fra avgiftene, starter dagens Macan-modell prismessig ganske nær de rimeligste Taycan-utgavene.

Globalt var Macan Porsches mest solgte modell i 2021, med vel 88.000 biler. Av disse ble ti – 10 – registrert i Norge. Cayenne vippet også over 80.000 globalt, mens Taycan på tredje endte på 41.296 (1723 i Norge).

Forsinket

Nå sier Porsche-ledelsen at de forventer et salg av helelektriske Macan på linje med dagens varianter med forbrenningsmotor.

– Vi produserer mer enn 80.000 enheter av dagens modell, og har et langsiktig perspektiv om samme volum for den elektriske, sier produksjonssjef Albrecht Reimold til bransjeavisen Automobilwoche.

Bilen skal bygges på samme plattform (PPE) som Audi Q6 e-tron, men har blitt et år forsinket som følge av de forsinkelsene Volkswagen-konsernet har slitt med i programvareutviklingen sentralt.

Porsche planlegger for å produsere Macan med forbrenningsmotor frem til 2025, før den skal fases ut. Selskapet forbereder lansering av elektrisk flaggskip-modell i 2025, en stor SUV (større enn Macan og Cayenne) med lang rekkevidde.

Selskapet har anslått at de helelektriske modellene vil utgjøre 80 prosent av deres samlede salg i 2030.