VENTER PÅ SIN EGEN BIL: Lars E. Nilsen med sin Jeep Compass lånebil.

Delemangel skaper problemer:

Bilen til Lars har stått på verksted i 6 måneder

Helt siden april har den nesten nye Jeepen til Lars E. Nilsen stått på verksted. Verkstedet aner ikke når han får den tilbake.

Publisert

Jeep er ustoppelig i terrenget, men Jeepen til Lars E. Nilsen på Fetsund på Romerike står bom fast på verkstedet.

– Det er frustrerende, sier han.

24. april i år opplevde han mange bileieres store skrekk: I 100 km/t i forbikjøringsfeltet på firefelts motorvei, mistet bilen hans plutselig all motorkraft. Han, kona og to slektninger var på vei hjem fra helgetur i Valdres.

– Det ble litt hektisk å komme seg ut til høyre veiskulder før bilen stoppet helt opp, forteller Nilsen.

– Delemangel

Bilen ble fraktet til verksted med bergingsbil. Men det som normalt skulle vært et kort verkstedopphold, har dratt ut gjennom hele sommeren og snart hele høsten.

Nå, over seks måneder senere, står hans nesten nye Jeep Compass fortsatt på verksted. Verkstedet kan ikke si noe om når bilen blir ferdig reparert.

– Vi er berørt av en global delemangel, sier Stein Pettersen, informasjonssjef for blant annet Jeep hos importøren.

Heving

Nilsen begynner å bli utålmodig, selv om han hele tiden har hatt en lik lånebil som sin egen. Han ønsker helst å få heve kjøpet. Grensen for at han kan få det, nærmer seg, ifølge NAF.

Reparasjon skal ifølge forbrukerkjøpsloven skje innen «rimelig tid».

– Det er en grense for hvor lenge man skal måtte vente. Det må gjøres en konkret vurdering i det enkelte tilfellet, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAFs advokatkontor NAF Advokat, og understreker:

– Men når reparasjonen allerede har tatt seks måneder, og det fremdeles er usikkert når bilen vil kunne forventes å være ferdig reparert, tenker jeg at vi nærmer oss et hevingskrav.

PROBLEMER: I denne motoren på Jeepen til Lars har det vært store problemer.

Følgeskader

Nilsen kjøpte Jeepen sin ny bare fire måneder før feilen plutselig oppsto. Den har gått bare knapt 6000 kilometer.

– Feilen på bilen er funnet. Men ved montering av en ny modul ble en komponent i den nye modulen skadet. Modulen er enheten som kontrollerer åpning av innsugsventilene. Det ble også følgeskader på noen av innsugsventilene, forklarer Stein Pettersen hos importøren Bertel O. Steen.

– Menneskelig feil

Han sier det rett og slett er en menneskelig feil som har skjedd.

– Men det er selvsagt spesielt uheldig når konsekvensen blir så lang ventetid på grunn av komponentmangel.

Motor har spurt hvilket tidsperspektiv verkstedet og importøren arbeider etter. Pettersen vil ikke love noe.

Det er høyst usikkert når delene er på plass, og reparasjonen kan fullføres.

– Jeg lider ingen nød. Jeg har jo lånebil. Men jeg har et ønske om å få heve kjøpet nå, sier Nilsen.