SPESIELL: HiPhi lager spesielle og dyre biler, det kan virke som det ikke fungerer spesielt bra når det gjelder salg og økonomi.

Stanset produksjonen: 

HiPhi i oppkjøpssamtaler med en av Kinas bilgiganter

Mye tyder på at kinesiske HiPhi trenger hjelp for å komme i gang igjen.

Publisert

Den kinesiske elbilprodusenten HiPhi er i kontakt med kinesiske Changan Automobile, med tanke på et oppkjøp av HiPhi.

HiPhi kunngjorde 18. februar at de har satt produksjonen på pause i et halvt år. 

Grunnlegger Ding Lei sa noe senere at selskapet har et vindu på tre måneder, maks, for å få ting på rett kjøl igjen, ifølge Shanghai-baserte CnEVPost.

Changan Automobile er et statlig eid bilselskap, Kinas eldste, som blant annet har bilmerkene Changan, Deepal, Avatr, Oshan og Kaicene. Changan er sett på som ett av de fire store bilselskapene i Kina, sammen med SAIC Motor, FAW Group og Dongfeng Motor Corporation.

Ingen kommentar

Kjell-Arne Wold, Europasjefen til HiPhi, sier han ikke kan kommentere noe om de eventuelle oppkjøpsplanene på det nåværende tidspunkt.

HiPhi ble grunnlagt i 2017 og har i dag tre modeller, X, Y og Z. 

De åpnet sitt første showroom i Norge i oktober 2023, i Strømmen storsenter. HiPhi Z var med på Motor og NAFs vintertest, og kom lengst.

Salg: Null

Salget i Norge har vært fraværende så langt. 

Tek.no melder at det faktisk ikke er solgt en eneste en, og at operasjonen i Norge går over i det som kalles «statisk modus», hvilket betyr at det ikke vil være noen til stede i lokalet, kun biler og salgsplakater.

Det skal være pågående samtaler mellom HiPhi og Changan Automobile, men det så langt ikke har kommet noe konkret ut av dette.

I Norge er det Z og X som selges, begge modellene starter på mer enn 1,1 millioner kroner.