OMSTART? Toyota-konsernets toppsjef Akio Toyoda revurderer elbilplanene.

Kilder til Reuters:

Hevder Toyota forbereder total elbil-omlegging

Toyota vurderer en omfattende endring og opptrapping av sin elbil-strategi.

Publisert Sist oppdatert

Det hevder fire ulike kilder overfor nyhetsbyrået Reuters.

Det japanske storselskapet har omsider fått startet opp igjen utleveringene av sin bZ4X etter uventede problemer, men selv med denne modellen i det populære SUV-segmentet har Toyota hanglet etter mange av konkurrentene.

Toyota har hittil oppfylt myndighetenes utslippskrav takket være sin markedsledende hybridteknologi, og har tilsynelatende vurdert at de har hatt relativt god tid med utrullingen av en mer komplett elektrisk portefølje.

Men nå skjer skiftet fra forbrenningsmotor til elektrisk så hurtig i internasjonal bilindustri, at Toyota-ledelsen er bekymret for om de har tilstrekkelig tempo på planene.

Tenker om igjen

Ifølge Reuters har en arbeidsgruppe fått instruks om å presentere planer tidlig i 2023 som enten forbedrer bilene de allerede har annonsert, eller eventuelt lanserer en helt ny og bedre arkitektur for de kommende elbilmodellene.

I mellomtiden har Toyota stanset utviklingsarbeidet på flere av de 30 elbilmodellene som konsernsjef Akio Toyoda viste frem da han presenterte selskapets ambisjoner frem mot 2030 sist desember.

Sentralt i de planene stod bruken av den såkalte e-TNGA-plattformen (som blant annet bZ4X er konstruert på) selskapet lanserte i 2019. Nå er det muligheten for å introdusere en ny og mer kostnadseffektiv grunnarkitektur som har fått verdens største bilprodusent til å tenke seg om.

De fire kildene vil ikke stå frem fordi planene ennå ikke er gjort kjent, skriver Reuters.

Forsinkelser, så full fart

Nyhetsbyrået melder mandag at denne tenkepausen kan føre til forsinkelser i den første fasen av elbilproduksjonen, til fordel for større tempo, bedre produkter og lavere kostnader når så produksjonstakten omsider starter opp for fullt igjen.

Behovet for å se på elbilproduksjonen med friske øyne er forsterket av at selskapet har blitt en hoggestabbe for mange som mener deres satsing er altfor puslete – ikke minst gitt deres tradisjon og moderne historie som en pådriver i utviklingen av lavutslippsbiler.

Overfor Reuters sier de fire kildene at Toyota hittil har regnet med at elbil-etterspørselen ikke vil ta seg opp for alvor i global skala på flere tiår ennå, men utviklingen – særlig i Kina – går nå så ekstremt hurtig at den analysen trolig er utdatert, bokstavelig talt.