SJEFEN SJØL: Elon Musk i en veldig tidlig Tesla-fase – med en Roadster i New York City i 2010, før selskapets børsnotering.

Motor retter:

Slik virket full selv­kjøring i «Elon mode»

De få som klarer å finne den, får ubegrenset tilgang til bilenes egenskaper for selvkjøring.

Publisert Sist oppdatert

Redigert: Vi er blitt gjort oppmerksom på at vi i likhet med mange andre medier gikk fem på her, «Elon mode» viste seg nemlig å være hackerens eget navn, ikke noe Tesla bruker. Electrek fikk Green i tale og dermed orden på faktaene, du kan lese mer om det her. Teksten under står slik den opprinnelig sto, men vi har justert overskriften + innsalget i sosiale medier. Takk til den årvåkne leseren! -red.

Hvis du er ukjent med uttrykket «God mode»: Det kommer fra dataspill­verdenen og dreier seg om såkalte juksekoder. Kort sagt finner man en eller annen måte å bli uovervinnelig på – ubegrenset med «liv», usårbarhet, ekstreme våpen eller tilsvarende.

I bilverdenen handler derimot God mode om å slippe alle restriksjoner. Med andre ord full tilgang til fartsressurser, for eksempel.

Tester sikkerheten

Vi har flere ganger tidligere skrevet om den kjente, men anonyme Tesla-hackeren Green, som etter alt å dømme får tilgang til produsentens biler for å sjekke om han klarer å komme seg gjennom sikkerhetssperrer. Deretter forteller han om resultatene på Twitter.

Nå har Green kikket litt under overflaten igjen og klart å finne frem til Teslas God mode – som selvsagt heter Elon mode.

Hackeren har først og fremst brukt Elon mode til å teste full selvkjøring, helt uten selvpålagte eller myndighetspålagte restriksjoner, og han rapporterer følgende:

For mange filskifter

● Ingen påminnelser om å ha hendene på rattet, naturligvis.

● Bilen beveget seg roligere, mindre aggressivt i trafikken, enn han selv ville ha foretrukket.

● Han kritiserer likevel at bilen tok initiativ til filskifter Green mente var unødvendige, og som han frykter at kunne ha ført til rettmessig irritasjon fra andre bilister.

● Han satte heller ikke pris på at bilen ikke fikk med seg alle ujevnhetene i veien som de fleste av oss omhyggelig svinger utenom, men mener å vite at Tesla jobber med å forbedre dette.