ADVARER: Insentivene reduseres og kostnadene øker for tyske elbilkunder. Eksperter advarer om potensielt dramatiske konsekvenser for ebilskiftet.
ADVARER: Insentivene reduseres og kostnadene øker for tyske elbilkunder. Eksperter advarer om potensielt dramatiske konsekvenser for ebilskiftet.

Tyske eksperter slår alarm:

­Frykter strømsjokket kan gi full elbil-kollaps

De høye strømprisene truer med å sette stopp for hele elbilovergangen, advarer tyske bilbransjeeksperter.

Publisert

Det skriver avisen The Guardian.

Det siste året har stigende drivstoffpriser bidratt til et løft for elbilene i mange europeiske land. Få steder er elbilinsentivene like gode som i Norge, derfor har dyrere bensin vært en viktig faktor for å få fart på elbilsalget.

Men nå fører den kraftige økningen i strømprisene, som følge av Russlands krig i Ukraina, til at elbilenes bruksfordeler blir mindre opplagte.

Flere av de store tyske ladeoperatørene har satt opp prisene for hurtiglading, som i Norge.

Mange kjøpesentere og storbutikker som inntil nylig lokket kunder med gratis lading, har stanset mulighetene for å lade elbiler.

En akutt fare

Økte bilpriser som konsekvens av dyrere råvarer og delemangel, i kombinasjon med redusert kjøpekraft for konsumentene, har samtidig en kraftig effekt for bilindustrien generelt.

Med dyrere biler og færre kjøpere vil industrien vanskeligere oppnå det kritiske produksjonsvolumet som kreves for å forsvare massive investeringer i ny teknologi.

Stefan Bratzel, som leder CAM, et av de ledende analytikermiljøene i tysk bilindustri, sier utviklingen er en trussel for hele næringen, skriver The Guardian.

– Priseksplosjonen på strøm kan ende som en akutt fare for hele elbilskiftet, og vi må være ekstremt oppmerksomme på det. Hvis elbiler blir dyrere å bruke, står hele veksten i elektrisk mobilitet i fare for å kollapse, fordi nesten ingen kommer til å kjøpe en elektrisk bil, sier Bratzel.

The Guardian skriver at Bratzel og flere andre bransjespesialister ber tyske myndigheter sikre at det forblir rimeligere å lade enn å fylle fossilt drivstoff, som de hevder er helt kritisk for fremtiden til elektriske biler.

Halverer subsidiene

«Elbilene er i ferd med å miste sin attraktivitet», skrev Helena Wisbert, som leder et forskningssenter i Duisburg.

Tyske myndigheter halverer subsidiene ved elbilkjøp til 4500 euro (ca. 45.000 kroner) neste år, mens støtten til kjøp av ladehybrider (6500 euro i dag, ca. 65.000 kroner) fjernes fullstendig. Den totale støtten begrenses til 2,5 milliarder euro (ca. 25 milliarder kroner), som ifølge The Guardian bare dekker støtte til 400.000 biler, mindre enn en prosent av det totale antallet biler på tyske veier.

Bratzel tror ikke EUs varslede energireform blir en realitet raskt nok.

– Insentivordningene som gir økt salg må fungere, akkurat nå er det helt sentralt, sier han.

Innfører moms

Et av forslagene som raskest kan implementeres, er velkjent nok: Økt avgift på nye bensin- og dieselbiler.

I Norge legger regjeringen frem det nye statsbudsjettet 6. oktober, ganske sikkert med innføring av elbil-moms på kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner.

NAF har advart mot muligheten for at regjeringen også introduserer andre avgifter for elbil, samtidig som organisasjonen har varslet om uheldige konsekvenser av en avgiftsspiral som rammer hele nybilmarkedet.

Miljøstiftelsen Zero har gitt regjeringen innspill om å øke avgiftene for fossildrevne biler og fjerne vektfradraget for ladehybrider.