PRISGAP: Forskjellen begynner å bli stor mellom VW ID.4 (t.v.) og Kia EV6.
PRISGAP: Forskjellen begynner å bli stor mellom VW ID.4 (t.v.) og Kia EV6.

Kia EV6 opp 50.000 kroner:

Nå skiller det 100.000 kroner mellom disse

En døsig fredag ettermiddag midt i sommerferien passet kanskje best til å formidle nyheten om at Kia EV6 priser seg ut av manges bilplaner.

Publisert Sist oppdatert

Fra og med fredag 8. juli går prisen på samtlige versjoner av Kia EV6 opp med 50.000 kroner.

Prosentmessig snakker vi om en økning på 9,2 for den dyreste modellen og heftige 12 prosent for den rimeligste.

Kia har riktig nok en del mer utstyr, og prisgapet kan fort bli halvert, avhengig av hva slags type sammenliknbart utstyr du mener er viktig og relevant. Men vi snakker likevel om store forskjeller på to jevnbyrdige rivaler.

Også andre konkurrenter, som Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5, kommer vesentlig gunstigere ut.

Kia oser av selvtillit etter å ha vunnet diverse utmerkelser og titler med EV6, blant annet årets bil i Europa. I testene i Motor har EV6 (les test her) oppnådd flest poeng i sin klasse, delt med konsernsøsken Hyundai Ioniq 5 (les test her).

Men allerede ved lanseringen hadde EV6 en pris som lå over flere relevante konkurrenter. Nå har det spranget blitt enda større.

Økte råvarepriser

Administrerende direktør i Kia, Irene Solstad, forklarer det slik:

– Også vi i Kia opplever nå økte priser på råvarer. Batterier særlig, men også stål, samt strøm og frakt. Vi ser det hos flere merker og i flere bransjer. For de kundene som fortsatt venter på bil og signerte i 2021, har vi valgt å ta støyten selv, og vi fryser bilprisen på 2021- nivå.

Unntaket er EV6 GT, som det ikke er startet levering av ennå. For dem som har bestilt fram til 1. juli, tar importøren halvparten av økningen, altså 25.000 kroner. Det samme for alle kunder som venter på EV6 GT.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJØREGLEDE:</span> Kia EV6 er morsom å kjøre, og spesielt denne GT-versjonen. Men modellene koster mye.
KJØREGLEDE: Kia EV6 er morsom å kjøre, og spesielt denne GT-versjonen. Men modellene koster mye.

Over 100.000 mer

Den største kontrasten prismessig, finner vi nå i den helt ferske ID.4 Pro 4MOTION. Det er en ganske velutstyrt modell med firehjulsdrift, 265 hester og rekkevidde på 510 kilometer. Pris, inkludert omkostninger: 468.100 kroner.

Kia EV6 har firehjulsdrift, 325 hester og rekkevidde på 484 kilometer. Pris, inkludert omkostninger: Fra 529.900 til 599.900 kroner.

EV6 legger seg nå omtrent på nivå med Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E.

Kommer etter?

Solstad i Kia tror det bare er et tidsspørsmål før prisavstanden reduseres.

– Vi har sett eksempler på at andre har økt prisene sine og vi tror at mange må justere seg i tiden som kommer. Foreløpig har vi inntrykk av kundene forstår situasjonen verden er i, og vi har ikke fått særlig mange negative tilbakemeldinger så langt.