KJAPPERE OG ENKLERE: Bildet viser arbeid med casting-deler ved Teslas fabrikk utenfor Berlin.

Vil forenkle:

Bilgiganter følger Tesla – tester gigacasting

Produksjonsteknikken frister flere produsenter.

Publisert

Teslas gigacasting-prosess, med støping av større og derfor færre bildeler, utføres av maskiner laget av italienske Idra. Og italienerne har nettopp føyd noen store navn til kundelisten.

Reuters melder at to store presser – selvsagt kalt «gigapresser», siden forstavelsen «giga-» er med overalt – er observert i Idras lokaler i Travalgiato. 

De to var merket med logoene til Ford og Hyundai.

Enorm kraft

IDRA I ITALIA: Her finnes maskinene som lager maskinene som lager maskinene.

Idra har tidligere levert 14 slike maskiner til Tesla, hvorav to av den aller største typen, kalt «9000». Tallet indikerer hvor mange tonns trykk pressen kan levere. Maskinen med Hyundai-merke var en slik, Fords var den noe mindre «6100»-pressen.

Ifølge Reuters kilder akter begge fabrikantene å bruke maskinene i utviklings- og forskningsøyemed. 

«Innledningsvis», legger vi til for egen regning. For dette er store investeringer, så disse vil nesten helt sikkert bli benyttet til produksjon.

Japan neste?

Ford og Hyundai er ikke de første, og blir neppe de siste, til å følge etter Tesla. Tidligere i år bestilte Volvo tilsvarende maskiner fra Idras sveitsiske hovedkonkurrent Bühler ... og ga prosessen det litt mer beskjedne navnet «megacasting».

Lexus, på sin side, har nylig sagt høyt og tydelig at produsenten vil lære av Tesla – for å spare penger. Og da står sannsynligvis kombinasjonen kjappere prosess og færre deler høyt på ønskelisten. 

Moderfirmaet Toyota har antydet noe av det samme, etter å ha demontert en Tesla Model Y og kalt den «et kunstverk» – se den saken i lenken under