IMPORTBIL: Vær obs på utstyr som mangler, eller ikke virker.

Tilkjent prisavslag:

Kjøpte importbil med utstyr som manglet eller ikke virket

Ladekontakten fungerte ikke og annonsert utstyr glimret med sitt fravær på importbilen, uten at bilkjøperen ble informert.

Publisert

Mange er usikre på om de skal våge å kjøpe importbil, som gjerne selges til en lavere pris enn bilene som er importert til landet på ordinær måte.

Ofte går det greit, noen ganger gjør det ikke det.

En mann fra Bergen kjøpte en tre år gammel BMW X5 fra Ecocar, som også holder til i Bergen. Bilen var importert ved siden av det ordinære importleddet fra USA.

Manglet utstyr

Allerede kort tid etter overtakelsen fikk han problemer med bilen.

Ladekontakten på hybridbilen kommuniserer ikke med norske verksteder. Utstyr som BMWs tjeneste «Connected drive» fungerer heller ikke i Norge med en bil med amerikansk SIM-kort.

Bilen har dessuten ikke CD-veksler, DVD eller original telefon, slik den skulle hatt ifølge annonsen.

Kjøperen klaget til forbrukermyndighetene, fordi han mener han ikke fikk vite at bilen var importert fra USA.

Tilkjent prisavslag på 75.000 kroner

Forbrukerklageutvalget mener det ikke er bevist at han ikke fikk vite om denne importen. Men han er likevel tilkjent et prisavslag, fordi ting ikke virker, og for utstyr som var listet opp i annonsen – men som likevel ikke fulgte med.

Bilen ble kjøpt for 567.000 kroner, og Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp – har konkludert med at bilkunden skal få et skjønnsmessig satt prisavslag på 75.000 kroner.

De mener bilselgeren som den profesjonelle parten må være ansvarlig for manglende skriftlig informasjon.

– At ladekontakten ikke kan kommunisere med norske merkeverksteder anses som en sentral opplysning for en bil med ladefunksjon, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Prisavslaget inkluderer også det faktum at bilforhandleren solgte bilen med fem års garanti. Men det er en garanti som kun kan benyttes mot dette bilfirmaet. Det er ikke en garanti som BMW gir, og dersom bilfirmaet legger ned vil ikke kunden ha en garanti.

Ecocar uenige i avgjørelsen

Motor har spurt Ecocar hva de synes om vedtaket. Daglig leder Tony Tysse gir klart uttrykk for at han er uenig i det.

– Vi har solgt flere tusen biler siden oppstarten i 2013. Dette er første og eneste gang vi har fått en sak mot oss hos Forbrukerklageutvalget, sier Tysse.

Han fortsetter:

– Den enkle grunnen til at det gikk så langt her, er påstanden om at vi ikke oppga at bilen vi solgte, var fra USA. Vi er av en annen oppfatning. Man kan lett se på blinklysene, samt at det står miles i speedometeret, at den kommer derfra.