
Tilkjent prisavslag:
Kjøpte importbil med utstyr som manglet eller ikke virket
Ladekontakten fungerte ikke og annonsert utstyr glimret med sitt fravær på importbilen, uten at bilkjøperen ble informert.
Mange er usikre på om de skal våge å kjøpe importbil, som gjerne selges til en lavere pris enn bilene som er importert til landet på ordinær måte.
Ofte går det greit, noen ganger gjør det ikke det.
En mann fra Bergen kjøpte en tre år gammel BMW X5 fra Ecocar, som også holder til i Bergen. Bilen var importert ved siden av det ordinære importleddet fra USA.
Manglet utstyr
Allerede kort tid etter overtakelsen fikk han problemer med bilen.
Ladekontakten på hybridbilen kommuniserer ikke med norske verksteder. Utstyr som BMWs tjeneste «Connected drive» fungerer heller ikke i Norge med en bil med amerikansk SIM-kort.
Bilen har dessuten ikke CD-veksler, DVD eller original telefon, slik den skulle hatt ifølge annonsen.
Kjøperen klaget til forbrukermyndighetene, fordi han mener han ikke fikk vite at bilen var importert fra USA.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?
Tilkjent prisavslag på 75.000 kroner
Forbrukerklageutvalget mener det ikke er bevist at han ikke fikk vite om denne importen. Men han er likevel tilkjent et prisavslag, fordi ting ikke virker, og for utstyr som var listet opp i annonsen – men som likevel ikke fulgte med.
Bilen ble kjøpt for 567.000 kroner, og Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter etter blant annet bilkjøp – har konkludert med at bilkunden skal få et skjønnsmessig satt prisavslag på 75.000 kroner.
De mener bilselgeren som den profesjonelle parten må være ansvarlig for manglende skriftlig informasjon.
– At ladekontakten ikke kan kommunisere med norske merkeverksteder anses som en sentral opplysning for en bil med ladefunksjon, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
Prisavslaget inkluderer også det faktum at bilforhandleren solgte bilen med fem års garanti. Men det er en garanti som kun kan benyttes mot dette bilfirmaet. Det er ikke en garanti som BMW gir, og dersom bilfirmaet legger ned vil ikke kunden ha en garanti.
Ecocar uenige i avgjørelsen
Motor har spurt Ecocar hva de synes om vedtaket. Daglig leder Tony Tysse gir klart uttrykk for at han er uenig i det.
– Vi har solgt flere tusen biler siden oppstarten i 2013. Dette er første og eneste gang vi har fått en sak mot oss hos Forbrukerklageutvalget, sier Tysse.
Han fortsetter:
– Den enkle grunnen til at det gikk så langt her, er påstanden om at vi ikke oppga at bilen vi solgte, var fra USA. Vi er av en annen oppfatning. Man kan lett se på blinklysene, samt at det står miles i speedometeret, at den kommer derfra.