FORTSATT MEST BENSIN: En spansk Repsol-stasjon som kanskje eller kanskje ikke har fungerende lading.

Trøbbel og treghet:

EUs elbilplaner stoppes av byråkrati og dårlig nettverk

Det kan ta en liten evighet å få ladestasjoner på plass – av flere grunner.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke lanserte EU en plan for oppdatering av unionens elektrisitet-infrastruktur. EU venter en generell økning i kraftbehov på 60 prosent frem mot 2030. Derfor jobbes det nå intenst med en plan for å berede grunnen, slik at kraften faktisk kommer – fortrinnsvis via fornybare kilder. 

Like viktig er det at kraften blir distribuert dit den trengs. Her er lading av elbiler et selvsagt punkt på listen.

Nyhetsbyrået Reuters har undersøkt hvordan det står til i dag. 

Blant funnene:

● Den spanske leverandøren Repsol har 1600 ladestasjoner i landet. Nesten halvparten av disse er per nå ubrukelige, rett og slett fordi de ikke er koblet opp mot strømnettet. Eksempelet skal ifølge Reuters være alt annet enn enestående.

● I Tyskland skal byggingen av en ladestasjon ha blitt forsinket med flere måneder på grunn av regler som beskyttet ett eneste tre. Også dette skal bare være et av en rekke likelydende eksempler.

● I samme land ble andre ladestasjoner forsinket med ti måneder i påvente av støyundersøkelser. Igjen: kun et eksempel, ifølge Reuters.

Venter ... og venter

– Det tar bare to–tre uker å bygge stasjoner for hurtiglading. Men på grunn av det spanske byråkratiet kan hele prosessen ta fra ett til to år, sier en talsperson for Repsol.

Ladeselskapet Greenway Network opererer blant annet i Slovakia, Polen og Kroatia. Medgründer Peter Badik forteller at prosessen innebærer å finne egnet sted, spørre om nettet på stedet tilfredsstiller kravene, søke ... og vente. Uten å få særlig mange hint. 

– Selv når de sier ja, har vi ingen anelse om når oppgraderingen kommer, sier han. 

Ikke desto mindre har EU klubbet gjennom planen du ser i denne saken: