UTEN ROT: Unni Berge i Elbilforeningen mener NAF tolker Stortingets budsjettvedtak helt feil.

Elbilforeningen ut mot NAF:

«Det er en helt urimelig tolkning»

Nei, Stortinget har ikke gitt grønt lys for engangsavgift på elbil, mener Elbilforeningen.
– Det er en helt hinsides tolkning, sier kommunikasjonsleder Unni Berge.

Publisert Sist oppdatert

NAF mener formuleringene Stortinget brukte ved momsvedtaket i revidert statsbudsjett, i realiteten har gitt regjeringen grønt lys for å innføre engangsavgift på elbiler.

– Jeg skal ikke avskrive at det en eller annen gang blir en diskusjon om engangsavgift på elbil, men ikke nå. Jeg mener NAF i denne saken har en helt urimelig tolkning som er uten rot i virkeligheten, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

– Stortinget har ikke sagt ja til engangsavgift, og det er to ting som gjør NAFs tolkning søkt.

– For det første: Regjeringen har vært tydelig på at de ønsker å være tidlig ute med å avklare hva som kommer av avgifter på elbil, slik at både kjøpere og bilbransjen skal vite hva man har å forholde seg til. Og regjeringen har selv villet bidra til forutsigbarheten, ved å varsle endringene i revidert fremfor det ordinære statsbudsjettet.

Og for det andre: Vedtaket i Stortinget handler om at elbiler ikke skal tape konkurransekraft når moms innføres, og det gjøres ved å øke engangsavgiften på forurensende biler. Å hevde at Stortinget med dette har gitt klarsignal til andre elbilavgifter, er en helt hinsides tolkning, sier hun.

Ikke olje

Regjeringen presenterer statsbudsjettet 6. oktober, og har vært tydelig på at det ikke er økt oljeforbruk som skal kompensere for høyere utgifter.

Unni Berge i Elbilforeningen tror heller ikke økte bilavgifter på elbil skal fylle gapet, utover moms på den delen av kjøpesummen på elbiler som overstiger 500.000 kroner.

– Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor NAF har interesse av å gjøre denne tolkningen. Momsinnføringen er noe partiene har gått til valg på, den har vært lenge varslet, sier Berge.

– Nå har regjeringen en stor jobb med å ta vare på elbilsuksessen – samtidig som momsen fases inn. Det vil være svært krevende å løfte andelen elbiler fra 80 til 100 prosent innen 2025. Men vi vet at de fossile bilene vil være mindre konkurransedyktige med høyere priser.

Spesielle tider

– Akkurat nå er situasjonen veldig spesiell på grunn av leveringsutfordringene, men år for år bør regjeringen skjerpe avgiftene på de fossile bilene og fase ut vektfradraget for ladbare hybrider, sier hun – og legger til:

– Jeg tror det er lurt at forbrukerne forbereder seg på at de fossile bilene blir dyrere. For det er det Stortinget egentlig har varslet i vedtaket NAF henviser til. Altså at konkurransekraften til elbiler skal ivaretas på tross av toppmomsen.

– Hvor mye dyrere bør de være?

– Så mye dyrere at folk ikke kjøper dem.